Pembangunan modul pengajaran dan pembelajaran berkonsepkan multimedia interaktif untuk subjek kejuruteraan jalan raya

Kajian ini dilaksanakan untuk membangunkan satu produk teknologi pendidikan berbentuk modul multimedia interaktif (MMI). Kajian awalan adalah mendapati kebanyakan pelajar Kejuruteraan Awam KUiTTHO menghadapi masalah dalam pembelajaran khususnya dalam topik Reka Bentuk Turapan. Dalam proses reka...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Salpidin, Doni Erizal
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9663/1/24p%20DONI%20ERIZAL%20SALPIDIN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9663/2/DONI%20ERIZAL%20SALPIDIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9663/3/DONI%20ERIZAL%20SALPIDIN%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.9663
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.96632023-08-16T07:11:53Z Pembangunan modul pengajaran dan pembelajaran berkonsepkan multimedia interaktif untuk subjek kejuruteraan jalan raya 2003-03 Salpidin, Doni Erizal LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Kajian ini dilaksanakan untuk membangunkan satu produk teknologi pendidikan berbentuk modul multimedia interaktif (MMI). Kajian awalan adalah mendapati kebanyakan pelajar Kejuruteraan Awam KUiTTHO menghadapi masalah dalam pembelajaran khususnya dalam topik Reka Bentuk Turapan. Dalam proses reka bentuk turapan, pelajar didedahkan kepada pelbagai kaedah untuk mendapatkan saiz turapan lentur dengan penggunaan rajah dan jadual yang berbeza. Proses pembelajaran ada kalanya boleh mengelirukan pelajar. lusteru itu, satu MMI telah dibangunkan untuk membantu mereka dalam proses pembelajaran. Seramai empat orang pensyarah kejuruteraan awam dan empat puluh tujuh orang pelajar tahun akhir Diploma Kejuruteraan Awam yang mengambil subjek Kejuruteraan lalan Raya telah diminta memberikan respons untuk menilai kebolehlaksanaan MMI yang dibangunkan. Penilaian telah dilakukan pada aspek isi kandungan, mesra pengguna, reka bentuk antara muka, unsur motivasi dan pemahaman dalam MMI. Segala dapatan kajian telah dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS v. J O. Penganalisaan data telah dilakukan dengan menggunakan kaedah peratus, mod dan skor min. Kajian mendapati bahawa responden bersetuju MMI yang dibangunkan dapat membantu para pensyarah dan pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran dalam topik Reka Bentuk Turapan 2003-03 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/9663/ http://eprints.uthm.edu.my/9663/1/24p%20DONI%20ERIZAL%20SALPIDIN.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/9663/2/DONI%20ERIZAL%20SALPIDIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/9663/3/DONI%20ERIZAL%20SALPIDIN%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Salpidin, Doni Erizal
Pembangunan modul pengajaran dan pembelajaran berkonsepkan multimedia interaktif untuk subjek kejuruteraan jalan raya
description Kajian ini dilaksanakan untuk membangunkan satu produk teknologi pendidikan berbentuk modul multimedia interaktif (MMI). Kajian awalan adalah mendapati kebanyakan pelajar Kejuruteraan Awam KUiTTHO menghadapi masalah dalam pembelajaran khususnya dalam topik Reka Bentuk Turapan. Dalam proses reka bentuk turapan, pelajar didedahkan kepada pelbagai kaedah untuk mendapatkan saiz turapan lentur dengan penggunaan rajah dan jadual yang berbeza. Proses pembelajaran ada kalanya boleh mengelirukan pelajar. lusteru itu, satu MMI telah dibangunkan untuk membantu mereka dalam proses pembelajaran. Seramai empat orang pensyarah kejuruteraan awam dan empat puluh tujuh orang pelajar tahun akhir Diploma Kejuruteraan Awam yang mengambil subjek Kejuruteraan lalan Raya telah diminta memberikan respons untuk menilai kebolehlaksanaan MMI yang dibangunkan. Penilaian telah dilakukan pada aspek isi kandungan, mesra pengguna, reka bentuk antara muka, unsur motivasi dan pemahaman dalam MMI. Segala dapatan kajian telah dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS v. J O. Penganalisaan data telah dilakukan dengan menggunakan kaedah peratus, mod dan skor min. Kajian mendapati bahawa responden bersetuju MMI yang dibangunkan dapat membantu para pensyarah dan pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran dalam topik Reka Bentuk Turapan
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Salpidin, Doni Erizal
author_facet Salpidin, Doni Erizal
author_sort Salpidin, Doni Erizal
title Pembangunan modul pengajaran dan pembelajaran berkonsepkan multimedia interaktif untuk subjek kejuruteraan jalan raya
title_short Pembangunan modul pengajaran dan pembelajaran berkonsepkan multimedia interaktif untuk subjek kejuruteraan jalan raya
title_full Pembangunan modul pengajaran dan pembelajaran berkonsepkan multimedia interaktif untuk subjek kejuruteraan jalan raya
title_fullStr Pembangunan modul pengajaran dan pembelajaran berkonsepkan multimedia interaktif untuk subjek kejuruteraan jalan raya
title_full_unstemmed Pembangunan modul pengajaran dan pembelajaran berkonsepkan multimedia interaktif untuk subjek kejuruteraan jalan raya
title_sort pembangunan modul pengajaran dan pembelajaran berkonsepkan multimedia interaktif untuk subjek kejuruteraan jalan raya
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Fakulti Teknologi Kejuruteraan
publishDate 2003
url http://eprints.uthm.edu.my/9663/1/24p%20DONI%20ERIZAL%20SALPIDIN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9663/2/DONI%20ERIZAL%20SALPIDIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9663/3/DONI%20ERIZAL%20SALPIDIN%20WATERMARK.pdf
_version_ 1776103452377612288