Tinjauan kesesuaian perisian interaktif yang dibina berdasarkan papan cerita bagi topik Pengenalan Kepada Multimedia

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesesuaian perisian multimedia interak."1if yang dibangunkan berasaskan pada papan cerita yang telah dihasilkan oleh pengkaji. Tiga dimensi kriteria multimedia digunakan untuk menilai perisian multimedia iaitu kandungan perisian, stTategi pembelajaran dan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Rosli, Norlini
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9682/1/24p%20NORLINI%20ROSLI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9682/2/NORLINI%20ROSLI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9682/3/NORLINI%20ROSLI%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.9682
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.96822023-08-16T07:13:05Z Tinjauan kesesuaian perisian interaktif yang dibina berdasarkan papan cerita bagi topik Pengenalan Kepada Multimedia 2004-03 Rosli, Norlini LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesesuaian perisian multimedia interak."1if yang dibangunkan berasaskan pada papan cerita yang telah dihasilkan oleh pengkaji. Tiga dimensi kriteria multimedia digunakan untuk menilai perisian multimedia iaitu kandungan perisian, stTategi pembelajaran dan reka bentuk antara muka perisian ini. Dimensi~imensi irii felah diubahstiai·kepada bentUk yang Iebihmudali untuk mendapatkan maklumbalas daripada sam pel kajian. Kajian ini telah dijalankan ke atas pelajar Sarjana Pendidikan Teknik dan Vokasional Semester 2 di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO). Seramai 65 orang pelajar telah diambil sebagai sam pel. Satu set soal selidik diedarkan kepada pelajar bersama-sama dengan prototaip perisian yang hendak dinilai. Data-data dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS 10.0 for Windows. Kaedah statistik berbentuk peratusan dan digunakan untuk menerangkan dapatan kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa perisian multimedia interaktifbertajuk Pengenalan Kepada Multimedia ini dapat diterima olch pelajar sebagai alat pembelajaran berbantukan komputer (PBK). Selain itu dapatan kajian juga menunjukkan masih banyak lagi elemen yang perlu diperbaiki dan ditambah untuk meningkatkan kualiti perisian multimedia ini 2004-03 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/9682/ http://eprints.uthm.edu.my/9682/1/24p%20NORLINI%20ROSLI.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/9682/2/NORLINI%20ROSLI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/9682/3/NORLINI%20ROSLI%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Rosli, Norlini
Tinjauan kesesuaian perisian interaktif yang dibina berdasarkan papan cerita bagi topik Pengenalan Kepada Multimedia
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesesuaian perisian multimedia interak."1if yang dibangunkan berasaskan pada papan cerita yang telah dihasilkan oleh pengkaji. Tiga dimensi kriteria multimedia digunakan untuk menilai perisian multimedia iaitu kandungan perisian, stTategi pembelajaran dan reka bentuk antara muka perisian ini. Dimensi~imensi irii felah diubahstiai·kepada bentUk yang Iebihmudali untuk mendapatkan maklumbalas daripada sam pel kajian. Kajian ini telah dijalankan ke atas pelajar Sarjana Pendidikan Teknik dan Vokasional Semester 2 di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO). Seramai 65 orang pelajar telah diambil sebagai sam pel. Satu set soal selidik diedarkan kepada pelajar bersama-sama dengan prototaip perisian yang hendak dinilai. Data-data dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS 10.0 for Windows. Kaedah statistik berbentuk peratusan dan digunakan untuk menerangkan dapatan kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa perisian multimedia interaktifbertajuk Pengenalan Kepada Multimedia ini dapat diterima olch pelajar sebagai alat pembelajaran berbantukan komputer (PBK). Selain itu dapatan kajian juga menunjukkan masih banyak lagi elemen yang perlu diperbaiki dan ditambah untuk meningkatkan kualiti perisian multimedia ini
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Rosli, Norlini
author_facet Rosli, Norlini
author_sort Rosli, Norlini
title Tinjauan kesesuaian perisian interaktif yang dibina berdasarkan papan cerita bagi topik Pengenalan Kepada Multimedia
title_short Tinjauan kesesuaian perisian interaktif yang dibina berdasarkan papan cerita bagi topik Pengenalan Kepada Multimedia
title_full Tinjauan kesesuaian perisian interaktif yang dibina berdasarkan papan cerita bagi topik Pengenalan Kepada Multimedia
title_fullStr Tinjauan kesesuaian perisian interaktif yang dibina berdasarkan papan cerita bagi topik Pengenalan Kepada Multimedia
title_full_unstemmed Tinjauan kesesuaian perisian interaktif yang dibina berdasarkan papan cerita bagi topik Pengenalan Kepada Multimedia
title_sort tinjauan kesesuaian perisian interaktif yang dibina berdasarkan papan cerita bagi topik pengenalan kepada multimedia
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Fakulti Teknologi Kejuruteraan
publishDate 2004
url http://eprints.uthm.edu.my/9682/1/24p%20NORLINI%20ROSLI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9682/2/NORLINI%20ROSLI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9682/3/NORLINI%20ROSLI%20WATERMARK.pdf
_version_ 1776103456902217728