Kebolehgunaan CD pembelajaran berbantu komputer bagi matapelajaran kejuruteraan bekalan air dan air sisa di Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah, Kuantan, Pahang

Terdapat perkembangan yang pesat dalam bidang teknologi maklumat. Bidang pendidikan juga telah mengalami pelbagai perubahan dan keperluan lmtuk mempelbagaikan keadah pembelajaran adalah satu tugas yang perlu bagi meningkatkan kefahaman dan kemahiran pelajar untuk menguasai sesuatu matapelajaran y...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abdullah, Nurhidayah Seetha
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9683/1/24p%20NURHIDAYAH%20SEETHA%20ABDULLAH.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9683/2/NURHIDAYAH%20SEETHA%20ABDULLAH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9683/3/NURHIDAYAH%20SEETHA%20ABDULLAH%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Terdapat perkembangan yang pesat dalam bidang teknologi maklumat. Bidang pendidikan juga telah mengalami pelbagai perubahan dan keperluan lmtuk mempelbagaikan keadah pembelajaran adalah satu tugas yang perlu bagi meningkatkan kefahaman dan kemahiran pelajar untuk menguasai sesuatu matapelajaran yang dipelajarinya. Untuk memenuhi tujuan ini, pengkaji telah menghasilkan sebuah CD Pembelajaran Berbantu Komputer untuk pelajar Diploma Kejuruteraan Awam. Tujuan sebenar CD Pembelajaran ini adalah untuk meningkatkan pemahaman pelajar dalam matapelajaran Kejuruteraan Bekalan Air Dan Air Sisa kerana matapelajaran ini merupakan satu matapelajaran teras dalam bidang Kejuruteraan Awam. CD Pembelajaran yang dihasilkan mengandungi eiri-eiri multimedia seperti papan eerita, audio, teks, animasi dan video.Responden bagi kajian ini adalah 30 pelajar semester 6 Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah, Kuantan Pahang. Kajian ini adalah berbentuk deskriptif dan data analisis telah dibuat berdasarkan borang soal selidik. Kajian ini telah dilakukan dengan mengedarkan pototaip produk dan borang soal selidik untuk menguji kebolehgunaan CD Pembelajaran yang dihasilkan. Seeara keseluruhannya dari hasil kajian, menunjukkan para pelajar memberi maklumbalas yang positifterhadap CD Pembelajaran ini. Hasil daripada kajian ini, kebanyakan pelajar menerima bahawa CD Pembelajaran Berbantu Komputer ini menjadi salah satu kaedall pembelajaran bagi meningkatkan kefahaman dan kemahiran dalam matapelajaran tersebut. Seeara keseluruhannya dapat dinyatakan bahawa produk yang dihasilkan memang boleh diterima pakai sebagai bahan bantuan pembelajaran di kalangan pelajar