Pembangunan multimedia cakera padat untuk mata pelajaran sains bahan

Kajian ini bertujuan mengkaji masalah yang dibadapi pelajar dari asepk penggunaan ABBM dalam pembelajaran lalu mengbasilkan suatu multimedia cakera padat dan produknya dikaji dari segi kesesuaian penggunaannya. Mata pelajaran yang dikaji ialah Sains Baban yang akan mengfokus kepada topik rawatan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ong, Tze Ching
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9685/1/24p%20ONG%20TZE%20CHING.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9685/2/ONG%20TZE%20CHING%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9685/3/ONG%20TZE%20CHING%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan mengkaji masalah yang dibadapi pelajar dari asepk penggunaan ABBM dalam pembelajaran lalu mengbasilkan suatu multimedia cakera padat dan produknya dikaji dari segi kesesuaian penggunaannya. Mata pelajaran yang dikaji ialah Sains Baban yang akan mengfokus kepada topik rawatan haba. Rekabentuk kajian yang digunakan dalam penyelidikan ini ialah kajian kuantitatif Kajian dimulakan dengan pengedaran soal selidik kepada pua puluh sembi Ian pelajar kejuruteraan mekanikal ( pembuatan ) di KUiTTHO bagi keperluan analisis. Aspek yang dikaji bagi keperluan analisis ialah keberkesanan ABBM, kesesuaian ABBM dan ciri-ciri ABBM yang sesuai. Seterusnya, multimedia cakera padat dibangunkan untuk memenuhi keperluan analisis. Selepas produk siap dibangunkan, soal selidik penilaian produk diedarkan kepada enam pengyarab kejuruteraan mekanikal KUiTTHO kebanyakkannya pengkhurusan bahan. Aspek - aspek yang dikaji bagi produk yang dibasilkan adalah pembangunan kandungan, strategi pengajaran, persembahan pengajaran serta aspek teknikal. Data dianalisis menggunakan perisian SPSS 10.0 untuk peratusan dan min. Dapatan kajian analisis keperluan mendapati penggunaan ABBM adalah berkesan dalam meningkatkan kefahaman pelajar dari pelbagai aspek seperti mengingat serta aplikasi komputer sesuai dijadikan ABBM. Dapatan kajian penilaian produk mendapati bahawa produk yang dihasilkan adalah menepati kriteria-kriteria yang dikehendaki dari pelbagai aspek yang dikaji seperti isi kandungan, strategi pengajaran, persembahan pengajaran serta aspek teknikal. Produk yang dihasilkan adalab didapati sesuai untuk digunakan sebagai salah satu ABBM yang membantu menyelesaikan masalah pembelajaran rawatan haba dalam mata pelajaran Sains Bahan. Terdapat cadangan telah diutarakan oleh respondan bahawa kajian lanjutan patut dijalankan bagi memumikan lagi ciri-ciri yang terdapat dalam multimedia cakera padat. Respondan mencadangkan simulasi dan 'chatroom' boleh dibangunkan untuk kajian akan datang