Faktor-faktor kekangan penggunaan teknologi pendidikan dalam pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru-guru sekolah menengah daerah Bentong, Pahang Darul Makmur

Penyelidikan ini dilaksanakan bertujuan untuk melihat tahap kewujudan penggunaan teknologi pendidikan di kalangan guru-guru di sekolah menengah pada masa kini. Sci ring dcngan itu pcngkaji juga ingin mcngctahui faktor-faktor kckangan yang di jangka mempengaruhi guru-guru daripada menggunakan tekn...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Rosli, Rozita Halina
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9686/1/24p%20ROZITA%20HALINA%20ROSLI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9686/2/ROZITA%20HALINA%20ROSLI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9686/3/ROZITA%20HALINA%20ROSLI%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Penyelidikan ini dilaksanakan bertujuan untuk melihat tahap kewujudan penggunaan teknologi pendidikan di kalangan guru-guru di sekolah menengah pada masa kini. Sci ring dcngan itu pcngkaji juga ingin mcngctahui faktor-faktor kckangan yang di jangka mempengaruhi guru-guru daripada menggunakan teknologi pendidikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. 4 faktor kekangan yang dikenalpasti ialah faktor inovasi, beban tugas, teknofobia dan pcntadbiran sckolah. Sckaligus untuk melihat samaada wujud perbezaan pandangan mengikutjantina terhadap faktor-faktor kekangan mempengaruhi penggunaan teknologi pendidikan. Akhir sekali untuk meninjau samaada penggunaan teknologi pendidikan yang diguna di sekolah kini menyokong dan membantu guru-guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian dilaksanakan dcngan mcnggunakan borang soal sclidik untuk mcndapatkan maklumat dari guru. Analisis dibuat menggunakan perisian Statistical Package For Social Science (SPSS) dengan melihat peratusan danjugajumlah kekerapan respond en. Basil kajian ini telah mendapati bahawa budaya pcnggunaan tcknologi pendidikan telah wujud di sekolah-sekolah menengah di daerah Bentong, Pahang. Kajianjuga mendapati bahawa fa1..-tor beban tugas dan pentadbiran sekolah merupakan faktor kekangan yang mempengaruhi penggunaan teknologi pendidikan di sekolahsekolah. Diharap kajian ini dapat memberi faedah kepada pihak berkenaan untuk dijadikan garis panduan