Faktor-faktor kekangan penggunaan teknologi pendidikan dalam pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru-guru sekolah menengah daerah Bentong, Pahang Darul Makmur

Penyelidikan ini dilaksanakan bertujuan untuk melihat tahap kewujudan penggunaan teknologi pendidikan di kalangan guru-guru di sekolah menengah pada masa kini. Sci ring dcngan itu pcngkaji juga ingin mcngctahui faktor-faktor kckangan yang di jangka mempengaruhi guru-guru daripada menggunakan tekn...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Rosli, Rozita Halina
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9686/1/24p%20ROZITA%20HALINA%20ROSLI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9686/2/ROZITA%20HALINA%20ROSLI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9686/3/ROZITA%20HALINA%20ROSLI%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.9686
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.96862023-08-16T07:13:19Z Faktor-faktor kekangan penggunaan teknologi pendidikan dalam pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru-guru sekolah menengah daerah Bentong, Pahang Darul Makmur 2001-09 Rosli, Rozita Halina LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Penyelidikan ini dilaksanakan bertujuan untuk melihat tahap kewujudan penggunaan teknologi pendidikan di kalangan guru-guru di sekolah menengah pada masa kini. Sci ring dcngan itu pcngkaji juga ingin mcngctahui faktor-faktor kckangan yang di jangka mempengaruhi guru-guru daripada menggunakan teknologi pendidikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. 4 faktor kekangan yang dikenalpasti ialah faktor inovasi, beban tugas, teknofobia dan pcntadbiran sckolah. Sckaligus untuk melihat samaada wujud perbezaan pandangan mengikutjantina terhadap faktor-faktor kekangan mempengaruhi penggunaan teknologi pendidikan. Akhir sekali untuk meninjau samaada penggunaan teknologi pendidikan yang diguna di sekolah kini menyokong dan membantu guru-guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian dilaksanakan dcngan mcnggunakan borang soal sclidik untuk mcndapatkan maklumat dari guru. Analisis dibuat menggunakan perisian Statistical Package For Social Science (SPSS) dengan melihat peratusan danjugajumlah kekerapan respond en. Basil kajian ini telah mendapati bahawa budaya pcnggunaan tcknologi pendidikan telah wujud di sekolah-sekolah menengah di daerah Bentong, Pahang. Kajianjuga mendapati bahawa fa1..-tor beban tugas dan pentadbiran sekolah merupakan faktor kekangan yang mempengaruhi penggunaan teknologi pendidikan di sekolahsekolah. Diharap kajian ini dapat memberi faedah kepada pihak berkenaan untuk dijadikan garis panduan 2001-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/9686/ http://eprints.uthm.edu.my/9686/1/24p%20ROZITA%20HALINA%20ROSLI.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/9686/2/ROZITA%20HALINA%20ROSLI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/9686/3/ROZITA%20HALINA%20ROSLI%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Rosli, Rozita Halina
Faktor-faktor kekangan penggunaan teknologi pendidikan dalam pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru-guru sekolah menengah daerah Bentong, Pahang Darul Makmur
description Penyelidikan ini dilaksanakan bertujuan untuk melihat tahap kewujudan penggunaan teknologi pendidikan di kalangan guru-guru di sekolah menengah pada masa kini. Sci ring dcngan itu pcngkaji juga ingin mcngctahui faktor-faktor kckangan yang di jangka mempengaruhi guru-guru daripada menggunakan teknologi pendidikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. 4 faktor kekangan yang dikenalpasti ialah faktor inovasi, beban tugas, teknofobia dan pcntadbiran sckolah. Sckaligus untuk melihat samaada wujud perbezaan pandangan mengikutjantina terhadap faktor-faktor kekangan mempengaruhi penggunaan teknologi pendidikan. Akhir sekali untuk meninjau samaada penggunaan teknologi pendidikan yang diguna di sekolah kini menyokong dan membantu guru-guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian dilaksanakan dcngan mcnggunakan borang soal sclidik untuk mcndapatkan maklumat dari guru. Analisis dibuat menggunakan perisian Statistical Package For Social Science (SPSS) dengan melihat peratusan danjugajumlah kekerapan respond en. Basil kajian ini telah mendapati bahawa budaya pcnggunaan tcknologi pendidikan telah wujud di sekolah-sekolah menengah di daerah Bentong, Pahang. Kajianjuga mendapati bahawa fa1..-tor beban tugas dan pentadbiran sekolah merupakan faktor kekangan yang mempengaruhi penggunaan teknologi pendidikan di sekolahsekolah. Diharap kajian ini dapat memberi faedah kepada pihak berkenaan untuk dijadikan garis panduan
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Rosli, Rozita Halina
author_facet Rosli, Rozita Halina
author_sort Rosli, Rozita Halina
title Faktor-faktor kekangan penggunaan teknologi pendidikan dalam pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru-guru sekolah menengah daerah Bentong, Pahang Darul Makmur
title_short Faktor-faktor kekangan penggunaan teknologi pendidikan dalam pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru-guru sekolah menengah daerah Bentong, Pahang Darul Makmur
title_full Faktor-faktor kekangan penggunaan teknologi pendidikan dalam pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru-guru sekolah menengah daerah Bentong, Pahang Darul Makmur
title_fullStr Faktor-faktor kekangan penggunaan teknologi pendidikan dalam pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru-guru sekolah menengah daerah Bentong, Pahang Darul Makmur
title_full_unstemmed Faktor-faktor kekangan penggunaan teknologi pendidikan dalam pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru-guru sekolah menengah daerah Bentong, Pahang Darul Makmur
title_sort faktor-faktor kekangan penggunaan teknologi pendidikan dalam pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru-guru sekolah menengah daerah bentong, pahang darul makmur
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Fakulti Teknologi Kejuruteraan
publishDate 2001
url http://eprints.uthm.edu.my/9686/1/24p%20ROZITA%20HALINA%20ROSLI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9686/2/ROZITA%20HALINA%20ROSLI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9686/3/ROZITA%20HALINA%20ROSLI%20WATERMARK.pdf
_version_ 1776103457849081856