Hubungan gaya pengajaran guru dengan pencapaian akademik pelajar bagi mata pelajaran perdagangan di Sekolah Menengah Teknik Datuk Seri Mohd Zin Alor Gajah Melaka

Kajian ini menumpukan kepada hubung kait antara gaya pengajaran guru dengan pencapaian akademik pelajar. Pencapaian akademik diukur melalui gred yang diperolehi pelajar pada peperiksaan akhir tingkatan 4 bagi mata pelajaran perdagangan. Tujuan kajian ini ialah untuk melihat gaya pengajaran yang digu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Salleh, Jidarulaila
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9693/1/24p%20JIDARULAILA%20SALLER.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9693/2/JIDARULAILA%20SALLER%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9693/3/JIDARULAILA%20SALLER%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.9693
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.96932023-08-21T02:24:20Z Hubungan gaya pengajaran guru dengan pencapaian akademik pelajar bagi mata pelajaran perdagangan di Sekolah Menengah Teknik Datuk Seri Mohd Zin Alor Gajah Melaka 2003-03 Salleh, Jidarulaila LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Kajian ini menumpukan kepada hubung kait antara gaya pengajaran guru dengan pencapaian akademik pelajar. Pencapaian akademik diukur melalui gred yang diperolehi pelajar pada peperiksaan akhir tingkatan 4 bagi mata pelajaran perdagangan. Tujuan kajian ini ialah untuk melihat gaya pengajaran yang digunakan oleh guru dan sejauh mana gaya pengajaran ini memberi kesan terhadap pencapaian akademik pelajar. Selain itu kajian ini juga menumpukan kepada gaya pengajaran yang bagaimana diminati oleh mereka dalam membantu mencapai prestasi akademik yang lebih baik. Kajian ini dijalankan ke atas 62 orang pelajar kursus Pengurusan Pemiagaan di Sekolah Menengah Teknik Datuk Seri Mohd Zin Alor Gajah Melaka yang mengambil mata pelajaran Perdagangan sebagai sampel. Keseluruhan data telah dianalisis menggunakan program Statistical Package for Social Science (SPSS) Version 10.0 dengan mendapatkan nilai peratusan,jumlah, skor min dan kolerasi. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan di antara gaya pengajaran guru dengan pencapaian akademik pelajar Pengurusan Pemiagaan di Sekolah Menengah Teknik Datuk Seri Mohd Zin Alor Gajah Melaka. Oleh yang demikian dapat dirumuskan bahawa gaya pengajaran guru mempengaruhi pencapaian akademik pelajar bagi mata pelajaran perdagangan 2003-03 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/9693/ http://eprints.uthm.edu.my/9693/1/24p%20JIDARULAILA%20SALLER.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/9693/2/JIDARULAILA%20SALLER%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/9693/3/JIDARULAILA%20SALLER%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Salleh, Jidarulaila
Hubungan gaya pengajaran guru dengan pencapaian akademik pelajar bagi mata pelajaran perdagangan di Sekolah Menengah Teknik Datuk Seri Mohd Zin Alor Gajah Melaka
description Kajian ini menumpukan kepada hubung kait antara gaya pengajaran guru dengan pencapaian akademik pelajar. Pencapaian akademik diukur melalui gred yang diperolehi pelajar pada peperiksaan akhir tingkatan 4 bagi mata pelajaran perdagangan. Tujuan kajian ini ialah untuk melihat gaya pengajaran yang digunakan oleh guru dan sejauh mana gaya pengajaran ini memberi kesan terhadap pencapaian akademik pelajar. Selain itu kajian ini juga menumpukan kepada gaya pengajaran yang bagaimana diminati oleh mereka dalam membantu mencapai prestasi akademik yang lebih baik. Kajian ini dijalankan ke atas 62 orang pelajar kursus Pengurusan Pemiagaan di Sekolah Menengah Teknik Datuk Seri Mohd Zin Alor Gajah Melaka yang mengambil mata pelajaran Perdagangan sebagai sampel. Keseluruhan data telah dianalisis menggunakan program Statistical Package for Social Science (SPSS) Version 10.0 dengan mendapatkan nilai peratusan,jumlah, skor min dan kolerasi. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan di antara gaya pengajaran guru dengan pencapaian akademik pelajar Pengurusan Pemiagaan di Sekolah Menengah Teknik Datuk Seri Mohd Zin Alor Gajah Melaka. Oleh yang demikian dapat dirumuskan bahawa gaya pengajaran guru mempengaruhi pencapaian akademik pelajar bagi mata pelajaran perdagangan
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Salleh, Jidarulaila
author_facet Salleh, Jidarulaila
author_sort Salleh, Jidarulaila
title Hubungan gaya pengajaran guru dengan pencapaian akademik pelajar bagi mata pelajaran perdagangan di Sekolah Menengah Teknik Datuk Seri Mohd Zin Alor Gajah Melaka
title_short Hubungan gaya pengajaran guru dengan pencapaian akademik pelajar bagi mata pelajaran perdagangan di Sekolah Menengah Teknik Datuk Seri Mohd Zin Alor Gajah Melaka
title_full Hubungan gaya pengajaran guru dengan pencapaian akademik pelajar bagi mata pelajaran perdagangan di Sekolah Menengah Teknik Datuk Seri Mohd Zin Alor Gajah Melaka
title_fullStr Hubungan gaya pengajaran guru dengan pencapaian akademik pelajar bagi mata pelajaran perdagangan di Sekolah Menengah Teknik Datuk Seri Mohd Zin Alor Gajah Melaka
title_full_unstemmed Hubungan gaya pengajaran guru dengan pencapaian akademik pelajar bagi mata pelajaran perdagangan di Sekolah Menengah Teknik Datuk Seri Mohd Zin Alor Gajah Melaka
title_sort hubungan gaya pengajaran guru dengan pencapaian akademik pelajar bagi mata pelajaran perdagangan di sekolah menengah teknik datuk seri mohd zin alor gajah melaka
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Fakulti Teknologi Kejuruteraan
publishDate 2003
url http://eprints.uthm.edu.my/9693/1/24p%20JIDARULAILA%20SALLER.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9693/2/JIDARULAILA%20SALLER%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9693/3/JIDARULAILA%20SALLER%20WATERMARK.pdf
_version_ 1776103459514220544