Apakah jurang digital menghasilkan pelajar berisiko? (tinjauan ke atas pelajar diploma kejuruteraan mekanikal (DWA) tahun satu dan dua, dan pensyarah Jabatan Kejuruteraan Mekanikal di KUiTTHO

Kajian ini adalah bertujuan untuk mengkaji "apakah jurang digital menghasilkan pelajar berisiko?" Bagi menjawab persoalan ini, empat dimensi kajian yang digunakan iaitu pemahaman status pencapaian akademik, kesedaran, kemahiran dan amalan penggunaan teknologi dalam proses pengajaran dan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Harun, Mohd Mohadir
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9697/1/24p%20MOHD%20MOHADIR%20HARUN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9697/2/MOHD%20MOHADIR%20HARUN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9697/4/MOHD%20MOHADIR%20HARUN%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini adalah bertujuan untuk mengkaji "apakah jurang digital menghasilkan pelajar berisiko?" Bagi menjawab persoalan ini, empat dimensi kajian yang digunakan iaitu pemahaman status pencapaian akademik, kesedaran, kemahiran dan amalan penggunaan teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian mi telah dijalankan ke atas pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal Tahun Satu dan Dua, dan Pensyarah -labatan Kejuruteraan Mekanikal Di KUiTTHO. Seramai 140 orang pelajar dan 20 orang pensyarah telah dipilih secara rawak untuk menjawab soalan soal selidik. Soalan soal selidik yang dibina mengandungi profail responden, pemahaman status pencapaian akademik, kesedaran, kemahiran dan amalan penggunaan teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Data dianalisis dengan menggunakan pensian SPSS 10.0 for windows. Statistik diskriptif berbentuk peratusan, kekerapan dan skor min digunakan untuk menerangkan dapatan kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa jurang digital mempunyai hubungan yang lemah dengan pencapaian akademik pelajar. Selain itu, dapatan kajian juga menunjukkan kemahiran dan amalan penggunaan teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran agak sederhana dikalangan pelajar dan pensyarah.