Apakah jurang digital menghasilkan pelajar berisiko? (tinjauan ke atas pelajar diploma kejuruteraan mekanikal (DWA) tahun satu dan dua, dan pensyarah Jabatan Kejuruteraan Mekanikal di KUiTTHO
Kajian ini adalah bertujuan untuk mengkaji "apakah jurang digital menghasilkan pelajar berisiko?" Bagi menjawab persoalan ini, empat dimensi kajian yang digunakan iaitu pemahaman status pencapaian akademik, kesedaran, kemahiran dan amalan penggunaan teknologi dalam proses pengajaran dan...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2001
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9697/1/24p%20MOHD%20MOHADIR%20HARUN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9697/2/MOHD%20MOHADIR%20HARUN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9697/4/MOHD%20MOHADIR%20HARUN%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.9697 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.96972023-08-21T02:24:44Z Apakah jurang digital menghasilkan pelajar berisiko? (tinjauan ke atas pelajar diploma kejuruteraan mekanikal (DWA) tahun satu dan dua, dan pensyarah Jabatan Kejuruteraan Mekanikal di KUiTTHO 2001-09 Harun, Mohd Mohadir LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Kajian ini adalah bertujuan untuk mengkaji "apakah jurang digital menghasilkan pelajar berisiko?" Bagi menjawab persoalan ini, empat dimensi kajian yang digunakan iaitu pemahaman status pencapaian akademik, kesedaran, kemahiran dan amalan penggunaan teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian mi telah dijalankan ke atas pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal Tahun Satu dan Dua, dan Pensyarah -labatan Kejuruteraan Mekanikal Di KUiTTHO. Seramai 140 orang pelajar dan 20 orang pensyarah telah dipilih secara rawak untuk menjawab soalan soal selidik. Soalan soal selidik yang dibina mengandungi profail responden, pemahaman status pencapaian akademik, kesedaran, kemahiran dan amalan penggunaan teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Data dianalisis dengan menggunakan pensian SPSS 10.0 for windows. Statistik diskriptif berbentuk peratusan, kekerapan dan skor min digunakan untuk menerangkan dapatan kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa jurang digital mempunyai hubungan yang lemah dengan pencapaian akademik pelajar. Selain itu, dapatan kajian juga menunjukkan kemahiran dan amalan penggunaan teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran agak sederhana dikalangan pelajar dan pensyarah. 2001-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/9697/ http://eprints.uthm.edu.my/9697/1/24p%20MOHD%20MOHADIR%20HARUN.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/9697/2/MOHD%20MOHADIR%20HARUN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/9697/4/MOHD%20MOHADIR%20HARUN%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Pendidikan Teknikal |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Harun, Mohd Mohadir Apakah jurang digital menghasilkan pelajar berisiko? (tinjauan ke atas pelajar diploma kejuruteraan mekanikal (DWA) tahun satu dan dua, dan pensyarah Jabatan Kejuruteraan Mekanikal di KUiTTHO |
description |
Kajian ini adalah bertujuan untuk mengkaji "apakah jurang digital menghasilkan
pelajar berisiko?" Bagi menjawab persoalan ini, empat dimensi kajian yang digunakan
iaitu pemahaman status pencapaian akademik, kesedaran, kemahiran dan amalan
penggunaan teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian mi telah
dijalankan ke atas pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal Tahun Satu dan Dua, dan
Pensyarah -labatan Kejuruteraan Mekanikal Di KUiTTHO. Seramai 140 orang pelajar
dan 20 orang pensyarah telah dipilih secara rawak untuk menjawab soalan soal selidik.
Soalan soal selidik yang dibina mengandungi profail responden, pemahaman status
pencapaian akademik, kesedaran, kemahiran dan amalan penggunaan teknologi dalam
proses pengajaran dan pembelajaran. Data dianalisis dengan menggunakan pensian
SPSS 10.0 for windows. Statistik diskriptif berbentuk peratusan, kekerapan dan skor min
digunakan untuk menerangkan dapatan kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa
jurang digital mempunyai hubungan yang lemah dengan pencapaian akademik pelajar.
Selain itu, dapatan kajian juga menunjukkan kemahiran dan amalan penggunaan
teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran agak sederhana dikalangan pelajar
dan pensyarah. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Harun, Mohd Mohadir |
author_facet |
Harun, Mohd Mohadir |
author_sort |
Harun, Mohd Mohadir |
title |
Apakah jurang digital menghasilkan pelajar berisiko? (tinjauan ke atas pelajar diploma kejuruteraan mekanikal (DWA) tahun satu dan dua, dan pensyarah Jabatan Kejuruteraan Mekanikal di KUiTTHO |
title_short |
Apakah jurang digital menghasilkan pelajar berisiko? (tinjauan ke atas pelajar diploma kejuruteraan mekanikal (DWA) tahun satu dan dua, dan pensyarah Jabatan Kejuruteraan Mekanikal di KUiTTHO |
title_full |
Apakah jurang digital menghasilkan pelajar berisiko? (tinjauan ke atas pelajar diploma kejuruteraan mekanikal (DWA) tahun satu dan dua, dan pensyarah Jabatan Kejuruteraan Mekanikal di KUiTTHO |
title_fullStr |
Apakah jurang digital menghasilkan pelajar berisiko? (tinjauan ke atas pelajar diploma kejuruteraan mekanikal (DWA) tahun satu dan dua, dan pensyarah Jabatan Kejuruteraan Mekanikal di KUiTTHO |
title_full_unstemmed |
Apakah jurang digital menghasilkan pelajar berisiko? (tinjauan ke atas pelajar diploma kejuruteraan mekanikal (DWA) tahun satu dan dua, dan pensyarah Jabatan Kejuruteraan Mekanikal di KUiTTHO |
title_sort |
apakah jurang digital menghasilkan pelajar berisiko? (tinjauan ke atas pelajar diploma kejuruteraan mekanikal (dwa) tahun satu dan dua, dan pensyarah jabatan kejuruteraan mekanikal di kuittho |
granting_institution |
Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn |
granting_department |
Fakulti Pendidikan Teknikal |
publishDate |
2001 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/9697/1/24p%20MOHD%20MOHADIR%20HARUN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9697/2/MOHD%20MOHADIR%20HARUN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9697/4/MOHD%20MOHADIR%20HARUN%20WATERMARK.pdf |
_version_ |
1776103460464230400 |