Pembinaan modul soalan-soalan latihan berjawapan bagi mata pelajaran mekanik tanah
Modul Pembelajaran yang dibina adalah bertujuan untuk membantu pelajar dalam menguasai penyelesaian masalah proses pengiraan bagi mata pelajaran Mekanik Tanah. Mekanik Tanah adalah merupakan salah satu subjek yang memerlukan kemahiran di dalam teknik menjawab soalan-soalan latihan menyelesaikan...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9703/1/24p%20NORAZILA%20MAD.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9703/2/NORAZILA%20MAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9703/3/NORAZILA%20MAD%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Modul Pembelajaran yang dibina adalah bertujuan untuk membantu pelajar
dalam menguasai penyelesaian masalah proses pengiraan bagi mata pelajaran
Mekanik Tanah. Mekanik Tanah adalah merupakan salah satu subjek yang
memerlukan kemahiran di dalam teknik menjawab soalan-soalan latihan
menyelesaikan masalah berdasarkan jalan kira yang lengkap. Kajian dijalankan ke
atas penentuan tahap keperluan modul soalan-soalan latihan beijawapan bagi mata
pelajaran Mekanik Tanah dari aspek kefahaman pelajar, gaya susunan proses
pengiraan, kebolehlaksanaan dan sumber rujukan utama. Rekabentuk pembinaan
modul adalah merujuk kepada model kerangka Biggs. Responden yang telah dipilih
dalam menentukan tahap keperluan ke atas modul ini dari aspek-aspek di atas adalah
terdiri daripada pelejar-pelajar Ijazah Saijana Muda Pendidikan Teknik dan
Vokasional, KUiTTHO.Data yang diperolehi dianalisis menggunakan Statistical
Packages for Social Science (SPSS) 11.0 for Windows. Data-data yang yang
dikumpul dari soal selidik dianalisis menggunakan kaedah analisis statistik
deskriptif. Tinjauan hasil dapatan ke atas keputusan analisis menunjukkan bahawa
tahap keperluan ke atas keempat-empat aspek di atas adalah tinggi. Ini menunjukkan
modul diperlukan. Kebanyakan responden bersetuju bahawa keperluan modul
soalan-soalan latihan berjawapan ini adalah pada peratusan yang tinggi. Keputusan
purata skor min menunjukkan setiap keperluan iaitu dari aspek kefahaman pelajar,
gaya susunan proses pengiraan, kebolehlaksanaan dan sumber rujukan utama adalah
pada tahap yang tinggi. Secara Keseluruhan hasil analisis bagi purata min skor
menunjukkan (analisis spesifikasi 1 adalah 3.21, spesifikasi 2 ialah 3.32., spesifikasi
3 ialah 3.46 dan spesifikasi 4 ialah 3.48). Secara keseluruhan, pembinaan modul set
jawapan ini berjaya memenuhi keperluan pelajar-pelajar Ijazah Sarjana Muda
Pendidikan Teknik dan Vokasional yang mengambil mata pelajaran Mekanik Tanah |
---|