Sikap dan persepsi pelajar Sarjana Muda Kejuruteraan Awam terhadap penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer (CAI - CAL) di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO)

Kemajuan dalam bidang teknologi komputer hari ini turut membawa perubahan dalam proses pembelajaran dan pengajaran. Pelajar dan guru pada masa kini mempunyai banyak pilihan kaedah pengajaran daripada yang berbentuk tradisional seperti 'chalk and talk sehinggalah kepada penggunaan komputer me...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abd Azi, Siti Haziana
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9708/1/24p%20SITI%20HAZIANA%20ABD.%20AZIZ.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9708/2/SITI%20HAZIANA%20ABD.%20AZIZ%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9708/3/SITI%20HAZIANA%20ABD.%20AZIZ%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.9708
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.97082023-08-21T02:25:29Z Sikap dan persepsi pelajar Sarjana Muda Kejuruteraan Awam terhadap penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer (CAI - CAL) di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO) 2001-09 Abd Azi, Siti Haziana LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Kemajuan dalam bidang teknologi komputer hari ini turut membawa perubahan dalam proses pembelajaran dan pengajaran. Pelajar dan guru pada masa kini mempunyai banyak pilihan kaedah pengajaran daripada yang berbentuk tradisional seperti 'chalk and talk sehinggalah kepada penggunaan komputer melalui Pembelajaran Berbantukan Komputer (CAL) dan Pengajaran Berbantukan Komputer (CAI). Selaras dengan perkembangan tersebut, kajian kes ini dijalankan bagi mengkaji sikap dan persepsi pelajar-pelajar Tahun Tiga, Saijana Muda Kejuruteraan Awam di KUiTTHO terhadap proses pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer (CAI-CAL). Seramai 160 responden terlibat di dalam kajian kes ini. Proses penganalisaan data dijalankan menggunakan perisisan SPSS Versi 10 dan analisis stastistik deskriptif telah dijalankan untuk mendapatkan nilai peratusan kekerapan dan skor min. Hasil kajian menunjukkan bahawa sikap dan persepsi pelajar terhadap penggunaan kaedah CAL dan CAI adalah berada pada tahap yang tinggi dan positif. Faktor ini sangat dipengaruhi oleh pengalaman dan pengetahuan pelajar dalam penggunaan komputer 2001-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/9708/ http://eprints.uthm.edu.my/9708/1/24p%20SITI%20HAZIANA%20ABD.%20AZIZ.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/9708/2/SITI%20HAZIANA%20ABD.%20AZIZ%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/9708/3/SITI%20HAZIANA%20ABD.%20AZIZ%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Pendidikan Teknikal
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Abd Azi, Siti Haziana
Sikap dan persepsi pelajar Sarjana Muda Kejuruteraan Awam terhadap penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer (CAI - CAL) di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO)
description Kemajuan dalam bidang teknologi komputer hari ini turut membawa perubahan dalam proses pembelajaran dan pengajaran. Pelajar dan guru pada masa kini mempunyai banyak pilihan kaedah pengajaran daripada yang berbentuk tradisional seperti 'chalk and talk sehinggalah kepada penggunaan komputer melalui Pembelajaran Berbantukan Komputer (CAL) dan Pengajaran Berbantukan Komputer (CAI). Selaras dengan perkembangan tersebut, kajian kes ini dijalankan bagi mengkaji sikap dan persepsi pelajar-pelajar Tahun Tiga, Saijana Muda Kejuruteraan Awam di KUiTTHO terhadap proses pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer (CAI-CAL). Seramai 160 responden terlibat di dalam kajian kes ini. Proses penganalisaan data dijalankan menggunakan perisisan SPSS Versi 10 dan analisis stastistik deskriptif telah dijalankan untuk mendapatkan nilai peratusan kekerapan dan skor min. Hasil kajian menunjukkan bahawa sikap dan persepsi pelajar terhadap penggunaan kaedah CAL dan CAI adalah berada pada tahap yang tinggi dan positif. Faktor ini sangat dipengaruhi oleh pengalaman dan pengetahuan pelajar dalam penggunaan komputer
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Abd Azi, Siti Haziana
author_facet Abd Azi, Siti Haziana
author_sort Abd Azi, Siti Haziana
title Sikap dan persepsi pelajar Sarjana Muda Kejuruteraan Awam terhadap penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer (CAI - CAL) di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO)
title_short Sikap dan persepsi pelajar Sarjana Muda Kejuruteraan Awam terhadap penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer (CAI - CAL) di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO)
title_full Sikap dan persepsi pelajar Sarjana Muda Kejuruteraan Awam terhadap penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer (CAI - CAL) di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO)
title_fullStr Sikap dan persepsi pelajar Sarjana Muda Kejuruteraan Awam terhadap penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer (CAI - CAL) di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO)
title_full_unstemmed Sikap dan persepsi pelajar Sarjana Muda Kejuruteraan Awam terhadap penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer (CAI - CAL) di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO)
title_sort sikap dan persepsi pelajar sarjana muda kejuruteraan awam terhadap penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer (cai - cal) di kolej universiti teknologi tun hussein onn (kuittho)
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Fakulti Pendidikan Teknikal
publishDate 2001
url http://eprints.uthm.edu.my/9708/1/24p%20SITI%20HAZIANA%20ABD.%20AZIZ.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9708/2/SITI%20HAZIANA%20ABD.%20AZIZ%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9708/3/SITI%20HAZIANA%20ABD.%20AZIZ%20WATERMARK.pdf
_version_ 1776103463078330368