Kajian keberkesanan penggunaan cakera padat microsoft power point dalam proses P&P bagi subjek perakaunan kewangan satu di Politeknik

Dalam dunia pendidikan sebenar, pelbagai kaedah pengajaran boleh digunakan termasuklah penggunaan komputer. Kajian ini dijalankan bagi menghasilkan bahan pengajaran yang berasaskan komputer bagi mata pelajaran Perakaunan Kewangan Satu di Politeknik serta melihat kesannya terhadap pencapaian pelaj...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Yusof, Suhaili
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9711/1/24p%20SUHAILI%20YUSOF.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9711/2/SUHAILI%20YUSOF%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9711/3/SUHAILI%20YUSOF%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.9711
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.97112023-08-21T02:25:39Z Kajian keberkesanan penggunaan cakera padat microsoft power point dalam proses P&P bagi subjek perakaunan kewangan satu di Politeknik 2003-09 Yusof, Suhaili LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Dalam dunia pendidikan sebenar, pelbagai kaedah pengajaran boleh digunakan termasuklah penggunaan komputer. Kajian ini dijalankan bagi menghasilkan bahan pengajaran yang berasaskan komputer bagi mata pelajaran Perakaunan Kewangan Satu di Politeknik serta melihat kesannya terhadap pencapaian pelajar. Kajian ini menggunakan sampel sebanyak 90 orang pelajar Politeknik Seberang Perai Pulau Pinang yang mengambil mata pelajaran Perakaunan Kewangan Satu yang terdiri daripada pelajar Diploma Pengurusan Perniagaan dan Diploma Perakaunan. Data yang diperolehi akan dianalisis menggunakan Statistical Program For Social Science' (SPSS) Version 11.0. Statistik yang digunakan untuk menganalisis data ialah jenis deskriptif statistik seperti min, sisihan piawai, dan juga ujian t. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan di antara sebelum dan selepas penggunaan ABBM yang dibangunkan dalam prestasi pelajar. Hasil kajian ini menunjukkan nilai keseluruhan min bagi peningkatan prestasi pelajar adalah 3.21 manakala aspek penerimaan pelajar pula adalah 3.17. Ini menunjukkan bahawa ABBM yang dibangunkan adalah amat sesuai digunakan sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran. 2003-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/9711/ http://eprints.uthm.edu.my/9711/1/24p%20SUHAILI%20YUSOF.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/9711/2/SUHAILI%20YUSOF%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/9711/3/SUHAILI%20YUSOF%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Yusof, Suhaili
Kajian keberkesanan penggunaan cakera padat microsoft power point dalam proses P&P bagi subjek perakaunan kewangan satu di Politeknik
description Dalam dunia pendidikan sebenar, pelbagai kaedah pengajaran boleh digunakan termasuklah penggunaan komputer. Kajian ini dijalankan bagi menghasilkan bahan pengajaran yang berasaskan komputer bagi mata pelajaran Perakaunan Kewangan Satu di Politeknik serta melihat kesannya terhadap pencapaian pelajar. Kajian ini menggunakan sampel sebanyak 90 orang pelajar Politeknik Seberang Perai Pulau Pinang yang mengambil mata pelajaran Perakaunan Kewangan Satu yang terdiri daripada pelajar Diploma Pengurusan Perniagaan dan Diploma Perakaunan. Data yang diperolehi akan dianalisis menggunakan Statistical Program For Social Science' (SPSS) Version 11.0. Statistik yang digunakan untuk menganalisis data ialah jenis deskriptif statistik seperti min, sisihan piawai, dan juga ujian t. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan di antara sebelum dan selepas penggunaan ABBM yang dibangunkan dalam prestasi pelajar. Hasil kajian ini menunjukkan nilai keseluruhan min bagi peningkatan prestasi pelajar adalah 3.21 manakala aspek penerimaan pelajar pula adalah 3.17. Ini menunjukkan bahawa ABBM yang dibangunkan adalah amat sesuai digunakan sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Yusof, Suhaili
author_facet Yusof, Suhaili
author_sort Yusof, Suhaili
title Kajian keberkesanan penggunaan cakera padat microsoft power point dalam proses P&P bagi subjek perakaunan kewangan satu di Politeknik
title_short Kajian keberkesanan penggunaan cakera padat microsoft power point dalam proses P&P bagi subjek perakaunan kewangan satu di Politeknik
title_full Kajian keberkesanan penggunaan cakera padat microsoft power point dalam proses P&P bagi subjek perakaunan kewangan satu di Politeknik
title_fullStr Kajian keberkesanan penggunaan cakera padat microsoft power point dalam proses P&P bagi subjek perakaunan kewangan satu di Politeknik
title_full_unstemmed Kajian keberkesanan penggunaan cakera padat microsoft power point dalam proses P&P bagi subjek perakaunan kewangan satu di Politeknik
title_sort kajian keberkesanan penggunaan cakera padat microsoft power point dalam proses p&p bagi subjek perakaunan kewangan satu di politeknik
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Fakulti Teknologi Kejuruteraan
publishDate 2003
url http://eprints.uthm.edu.my/9711/1/24p%20SUHAILI%20YUSOF.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9711/2/SUHAILI%20YUSOF%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9711/3/SUHAILI%20YUSOF%20WATERMARK.pdf
_version_ 1776103463791362048