Pembinaan modul pembelajaran kendiri melalui laman web dalam matapelajaran pembuatan perabot bagi pelajar berkeperluan khas (pekak) Sekolah Pendidikan Khas Shah Alam

Kajian dijalankan untuk melihat keberkesanan pengbasilan Modul Pembelajaran bagi matapelajaran 'Pembuatan Perabot'untuk pelajar-pelajar berkeperluan khas (pekak). Modul pembelajaran ini merupakan Modul Pembelajaran Kendiri (MPK). Objektifkajian ini adalah untuk melihat keberkesanan Modu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Yurani, Fadilah
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9846/1/24p%20FADILAH%20YURANI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9846/2/FADILAH%20YURANl%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9846/3/FADILAH%20YURANl%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian dijalankan untuk melihat keberkesanan pengbasilan Modul Pembelajaran bagi matapelajaran 'Pembuatan Perabot'untuk pelajar-pelajar berkeperluan khas (pekak). Modul pembelajaran ini merupakan Modul Pembelajaran Kendiri (MPK). Objektifkajian ini adalah untuk melihat keberkesanan Modul yang dihasilkan melalui tiga aspek iaitu isi pelajaran modill dapat membantu memudahkan proses pembelajaran, gaya pembelajaran yang dapat meningkatkan motivasi pelajar serta gaya persembahan yang dapat menarik minat pelajar terhadap pembelajaran. Responden kajian ini terdiri daripada 20 orang pelajar tingkatan 4 Sekolah Pendidikan K11as (pekak) Shah Alam Selangor. Data dikumpul dengan menggunakan soal selidik dan dianalisis menggunakan perisian SPSS ( Statistical Pakage for Social Sciences) versi 11.0 bagi mendapatkan peratusan skor min. Dalam kajian ini menunjukkan isi pelajaran modul yang dihasilkan dapat membantu memudahkan proses pembelajaran pelajar disamping mempunyai elemen persembahan yang mampu menarik minat pelajar. Hasil kajian juga mendapati bahawa gaya pembelajaran yang terdapat dalam modul dapat mempertingkatkan motivasi pelajar terhadap proses pembelajaran. Semua basil kajian dipersembahkan dalam bentuk jadual dan rajah. Cadangan-cadangan diberikan untuk menunjukkan bagaimana modill ini boleh dilaksanakan dengan lebib efektif dalam usaha membantu memudahkan proses pembelajaran dan meningkatkan kreativiti pelajar dalam proses merekabentuk perabot