Program Pendidikan Khas (pekak) di Institusi Pendidikan Teknikal Kementerian Pendidikan Malaysia

Kajian mengenai Program Pendidikan Khas (pekak) Di Institusi Pendidilmn Teknikal Kementerian Pendidikan Malaysia. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti samada terdapat perbezaan antara guru yang mengajar pelajar khas (pekak) dengan guru teknikal biasa dari aspek perspektif, pengetahuan serta k...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Hussain, Mohamad Reduan
格式: Thesis
语言:English
English
English
出版: 2004
主题:
在线阅读:http://eprints.uthm.edu.my/9859/1/24p%20MOHAMAD%20REDUAN%20HUSSAIN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9859/2/MOHAMAD%20REDUAN%20HUSSAIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9859/3/MOHAMAD%20REDUAN%20HUSSAIN%20WATERMARK.pdf
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:Kajian mengenai Program Pendidikan Khas (pekak) Di Institusi Pendidilmn Teknikal Kementerian Pendidikan Malaysia. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti samada terdapat perbezaan antara guru yang mengajar pelajar khas (pekak) dengan guru teknikal biasa dari aspek perspektif, pengetahuan serta kemahiran yang berfokuskan kepada gaya pembelajaran dalam mengelola dan melatih pelajar kbas (pekak) teknik dan vokasional. Sampel kajian terdiri dati 60 orang guru teknikal dari empat buah institusi pendidikan teknikal Kementerian Pendidikan Malaysia iaitu Politeknik Sultan Salehuddin Abdul Aziz Shah, Selangor, Politeknik Johor Bahru, Johor, Politeknik Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah dan SM Teknik Jalan Stadiu~ Kedah. Maklum balas yang diperolehi dan borang soal selidik dianalisis menggunakan statistik diskriptif dan statistik inferensi. Hasil analisis diskriptif dipersembahkan dalam bentuk skor min untuk mengenalpasti tahap perspektif dan pengetahuan gum serta pensyarah dalam kajian ini. Manakala statistik inferensi menggunakan ujian-t untuk menentukan samada terdapat perbezaan antara guru pendidikan khas (pekak) teknikal dengan guru teknikal biasa. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan antara guru yang mengajar pelajar khas (pekak) dengan gtmt teknikal bias a dati aspek gaya pembelajaran yang diamalkan. Hasil daripada anal isis diskriptif menunjukkan, lebih daripada 50% responden dalam kajian tidak mengetahui mengenai program pendidikan khas (pekak) ini terutamanya guru atau pensyarah yang tidak terlibat dengan program ini