Program Pendidikan Khas (pekak) di Institusi Pendidikan Teknikal Kementerian Pendidikan Malaysia

Kajian mengenai Program Pendidikan Khas (pekak) Di Institusi Pendidilmn Teknikal Kementerian Pendidikan Malaysia. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti samada terdapat perbezaan antara guru yang mengajar pelajar khas (pekak) dengan guru teknikal biasa dari aspek perspektif, pengetahuan serta k...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Hussain, Mohamad Reduan
格式: Thesis
語言:English
English
English
出版: 2004
主題:
在線閱讀:http://eprints.uthm.edu.my/9859/1/24p%20MOHAMAD%20REDUAN%20HUSSAIN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9859/2/MOHAMAD%20REDUAN%20HUSSAIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9859/3/MOHAMAD%20REDUAN%20HUSSAIN%20WATERMARK.pdf
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
id my-uthm-ep.9859
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.98592023-09-13T07:25:38Z Program Pendidikan Khas (pekak) di Institusi Pendidikan Teknikal Kementerian Pendidikan Malaysia 2004-03 Hussain, Mohamad Reduan HV Social pathology. Social and public welfare HV697-4959 Protection, assistance and relief Kajian mengenai Program Pendidikan Khas (pekak) Di Institusi Pendidilmn Teknikal Kementerian Pendidikan Malaysia. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti samada terdapat perbezaan antara guru yang mengajar pelajar khas (pekak) dengan guru teknikal biasa dari aspek perspektif, pengetahuan serta kemahiran yang berfokuskan kepada gaya pembelajaran dalam mengelola dan melatih pelajar kbas (pekak) teknik dan vokasional. Sampel kajian terdiri dati 60 orang guru teknikal dari empat buah institusi pendidikan teknikal Kementerian Pendidikan Malaysia iaitu Politeknik Sultan Salehuddin Abdul Aziz Shah, Selangor, Politeknik Johor Bahru, Johor, Politeknik Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah dan SM Teknik Jalan Stadiu~ Kedah. Maklum balas yang diperolehi dan borang soal selidik dianalisis menggunakan statistik diskriptif dan statistik inferensi. Hasil analisis diskriptif dipersembahkan dalam bentuk skor min untuk mengenalpasti tahap perspektif dan pengetahuan gum serta pensyarah dalam kajian ini. Manakala statistik inferensi menggunakan ujian-t untuk menentukan samada terdapat perbezaan antara guru pendidikan khas (pekak) teknikal dengan guru teknikal biasa. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan antara guru yang mengajar pelajar khas (pekak) dengan gtmt teknikal bias a dati aspek gaya pembelajaran yang diamalkan. Hasil daripada anal isis diskriptif menunjukkan, lebih daripada 50% responden dalam kajian tidak mengetahui mengenai program pendidikan khas (pekak) ini terutamanya guru atau pensyarah yang tidak terlibat dengan program ini 2004-03 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/9859/ http://eprints.uthm.edu.my/9859/1/24p%20MOHAMAD%20REDUAN%20HUSSAIN.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/9859/2/MOHAMAD%20REDUAN%20HUSSAIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/9859/3/MOHAMAD%20REDUAN%20HUSSAIN%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic HV Social pathology
Social and public welfare
HV Social pathology. Social and public welfare
spellingShingle HV Social pathology
Social and public welfare
HV Social pathology. Social and public welfare
Hussain, Mohamad Reduan
Program Pendidikan Khas (pekak) di Institusi Pendidikan Teknikal Kementerian Pendidikan Malaysia
description Kajian mengenai Program Pendidikan Khas (pekak) Di Institusi Pendidilmn Teknikal Kementerian Pendidikan Malaysia. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti samada terdapat perbezaan antara guru yang mengajar pelajar khas (pekak) dengan guru teknikal biasa dari aspek perspektif, pengetahuan serta kemahiran yang berfokuskan kepada gaya pembelajaran dalam mengelola dan melatih pelajar kbas (pekak) teknik dan vokasional. Sampel kajian terdiri dati 60 orang guru teknikal dari empat buah institusi pendidikan teknikal Kementerian Pendidikan Malaysia iaitu Politeknik Sultan Salehuddin Abdul Aziz Shah, Selangor, Politeknik Johor Bahru, Johor, Politeknik Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah dan SM Teknik Jalan Stadiu~ Kedah. Maklum balas yang diperolehi dan borang soal selidik dianalisis menggunakan statistik diskriptif dan statistik inferensi. Hasil analisis diskriptif dipersembahkan dalam bentuk skor min untuk mengenalpasti tahap perspektif dan pengetahuan gum serta pensyarah dalam kajian ini. Manakala statistik inferensi menggunakan ujian-t untuk menentukan samada terdapat perbezaan antara guru pendidikan khas (pekak) teknikal dengan guru teknikal biasa. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan antara guru yang mengajar pelajar khas (pekak) dengan gtmt teknikal bias a dati aspek gaya pembelajaran yang diamalkan. Hasil daripada anal isis diskriptif menunjukkan, lebih daripada 50% responden dalam kajian tidak mengetahui mengenai program pendidikan khas (pekak) ini terutamanya guru atau pensyarah yang tidak terlibat dengan program ini
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Hussain, Mohamad Reduan
author_facet Hussain, Mohamad Reduan
author_sort Hussain, Mohamad Reduan
title Program Pendidikan Khas (pekak) di Institusi Pendidikan Teknikal Kementerian Pendidikan Malaysia
title_short Program Pendidikan Khas (pekak) di Institusi Pendidikan Teknikal Kementerian Pendidikan Malaysia
title_full Program Pendidikan Khas (pekak) di Institusi Pendidikan Teknikal Kementerian Pendidikan Malaysia
title_fullStr Program Pendidikan Khas (pekak) di Institusi Pendidikan Teknikal Kementerian Pendidikan Malaysia
title_full_unstemmed Program Pendidikan Khas (pekak) di Institusi Pendidikan Teknikal Kementerian Pendidikan Malaysia
title_sort program pendidikan khas (pekak) di institusi pendidikan teknikal kementerian pendidikan malaysia
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Fakulti Teknologi Kejuruteraan
publishDate 2004
url http://eprints.uthm.edu.my/9859/1/24p%20MOHAMAD%20REDUAN%20HUSSAIN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9859/2/MOHAMAD%20REDUAN%20HUSSAIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9859/3/MOHAMAD%20REDUAN%20HUSSAIN%20WATERMARK.pdf
_version_ 1783728965887721472