Pembentukan indikator pensyarah cemerlang Jabatan Kejuruteraan Awam politeknik Malaysia

Kajian ini beIjudul "Pembentukan Indikator Pensyarah Cemerlang Jabatan Kejuruteraan Awam Politeknik Malaysia." Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasri indikator pensyarah cemerlang merangkumi tiga aspek iaitu ciri-ciri personaliti, ciriciri professional dan penilaian aspek pengajaran....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abdul Rahim, Rohaida
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9866/1/24p%20ROHAIDA%20ABDUL%20RAHIM.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9866/2/ROHAIDA%20ABDUL%20RAHIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9866/3/ROHAIDA%20ABDUL%20RAHIM%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.9866
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.98662023-09-13T07:26:09Z Pembentukan indikator pensyarah cemerlang Jabatan Kejuruteraan Awam politeknik Malaysia 2003-09 Abdul Rahim, Rohaida LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Kajian ini beIjudul "Pembentukan Indikator Pensyarah Cemerlang Jabatan Kejuruteraan Awam Politeknik Malaysia." Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasri indikator pensyarah cemerlang merangkumi tiga aspek iaitu ciri-ciri personaliti, ciriciri professional dan penilaian aspek pengajaran. Kajian ini adalah berbentuk deskriptif. Instrumen yang digunakan di dalam kajian adalah borang soal selidik. Sampe1 kajian terdiri daripada 32 orang pelajar Diploma Kejuruteraan Awam semester riga dan 56 orang pensyarah Jabatan Kejuruteraan Awam, Politeknik Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah. Data-data kajian dianalisa dengan menggunakan program SPSS Versi 11.0 for Windows dan dianalisis daripada soal selidik ke dalam bentuk min dan frekuensi. Keseluruhan hasil kajian menunjukkan bahawa ketiga-tiga aspek memainkan peranan penting dalam pembentukan indikator pensyarah cemerlang. Walaubagaimanapun ciri personaliti mencatatkan skor min yang tertinggi iaitu 3.61. Akhir sekali, pengkaji mencadangkan agar diwujudkan satu senarai semak yang boleh digunakan sebagai kriteria untuk menilai sarna ada terdapat ciri-ciri pensyarah cemerlang di kalangan pensyarah dan dicadangkanjuga supaya kajian ini dilanjutkan ke seluruh politeknik Kementerian Pendidikan yang terdapat di Malaysia 2003-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/9866/ http://eprints.uthm.edu.my/9866/1/24p%20ROHAIDA%20ABDUL%20RAHIM.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/9866/2/ROHAIDA%20ABDUL%20RAHIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/9866/3/ROHAIDA%20ABDUL%20RAHIM%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Abdul Rahim, Rohaida
Pembentukan indikator pensyarah cemerlang Jabatan Kejuruteraan Awam politeknik Malaysia
description Kajian ini beIjudul "Pembentukan Indikator Pensyarah Cemerlang Jabatan Kejuruteraan Awam Politeknik Malaysia." Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasri indikator pensyarah cemerlang merangkumi tiga aspek iaitu ciri-ciri personaliti, ciriciri professional dan penilaian aspek pengajaran. Kajian ini adalah berbentuk deskriptif. Instrumen yang digunakan di dalam kajian adalah borang soal selidik. Sampe1 kajian terdiri daripada 32 orang pelajar Diploma Kejuruteraan Awam semester riga dan 56 orang pensyarah Jabatan Kejuruteraan Awam, Politeknik Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah. Data-data kajian dianalisa dengan menggunakan program SPSS Versi 11.0 for Windows dan dianalisis daripada soal selidik ke dalam bentuk min dan frekuensi. Keseluruhan hasil kajian menunjukkan bahawa ketiga-tiga aspek memainkan peranan penting dalam pembentukan indikator pensyarah cemerlang. Walaubagaimanapun ciri personaliti mencatatkan skor min yang tertinggi iaitu 3.61. Akhir sekali, pengkaji mencadangkan agar diwujudkan satu senarai semak yang boleh digunakan sebagai kriteria untuk menilai sarna ada terdapat ciri-ciri pensyarah cemerlang di kalangan pensyarah dan dicadangkanjuga supaya kajian ini dilanjutkan ke seluruh politeknik Kementerian Pendidikan yang terdapat di Malaysia
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Abdul Rahim, Rohaida
author_facet Abdul Rahim, Rohaida
author_sort Abdul Rahim, Rohaida
title Pembentukan indikator pensyarah cemerlang Jabatan Kejuruteraan Awam politeknik Malaysia
title_short Pembentukan indikator pensyarah cemerlang Jabatan Kejuruteraan Awam politeknik Malaysia
title_full Pembentukan indikator pensyarah cemerlang Jabatan Kejuruteraan Awam politeknik Malaysia
title_fullStr Pembentukan indikator pensyarah cemerlang Jabatan Kejuruteraan Awam politeknik Malaysia
title_full_unstemmed Pembentukan indikator pensyarah cemerlang Jabatan Kejuruteraan Awam politeknik Malaysia
title_sort pembentukan indikator pensyarah cemerlang jabatan kejuruteraan awam politeknik malaysia
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Fakulti Teknologi Kejuruteraan
publishDate 2003
url http://eprints.uthm.edu.my/9866/1/24p%20ROHAIDA%20ABDUL%20RAHIM.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9866/2/ROHAIDA%20ABDUL%20RAHIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9866/3/ROHAIDA%20ABDUL%20RAHIM%20WATERMARK.pdf
_version_ 1783728967645134848