Indikator guru perdagangan cemerlang dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah teknik

Glrru mempakan arkitek sosial yang memainkan peranan utama dalam melaksanakan proses pendidikan secara berkesan bagi melahirkan pelajar yang berkualiti. Sebagai agen pembahan tingkah laku pelajar, gum sememangnya tems memperbaiki proses pengajaran dan pembelajaran mereka sehingga mencapai tahap...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Azali, Rohayu
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9867/1/24p%20ROHAYU%20AZALI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9867/2/ROHAYU%20AZALI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9867/3/ROHAYU%20AZALI%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Glrru mempakan arkitek sosial yang memainkan peranan utama dalam melaksanakan proses pendidikan secara berkesan bagi melahirkan pelajar yang berkualiti. Sebagai agen pembahan tingkah laku pelajar, gum sememangnya tems memperbaiki proses pengajaran dan pembelajaran mereka sehingga mencapai tahap cemerlang. Namun demikian, ramai guru yang masih kabur di dalam menginterpretasikan istilah cemerlang ekoran daripada ketiadaan indikator khusus untuk mengukur tahap kecemerlangan gum dalam pengajaran dan pembelajaran. Kajian kuantitatifini mempakan satu penyelidikan deskriptifuntuk melihat indikator gum Perdagangan cemerlang dalam pengajaran dan pembelajaran. Kajian yang menggllnakan kaedah tinjauan ini menggunakan instrumen borang soal selidik dan telah diedarkan ke lima buah sekolah menengah teknik terpilih. Sampel seramai 23 orang terdiri daripada gum-gum Perdagangan. Dapatan menunjukkan indikator gum Perdagangan cemerlang dalam pengajaran dan pembelajaran dilihat dari dua aspek iaitu personaliti dan kemahiran gum dalam pengajaran dan pembelajaran. Guru Perdagangan yang cemerlang dalam pengajaran dan pembelajaran ialah guru yang memenuhi 28 indikator gum cemerlang. Hasil daripada dapatan kajian, sebuah produk telah dibina iaitu Senarai Semak Penilaian Kendiri yang fleksibel dari aspek penggllnaan oleh pelbagai pihak