Kesan pengintegrasian origami dalam pengajaran dan pembelajaran geometri di KKTM Sri Gading

injauan awal terhadap pelajar di Kolej Kemahiran Tinggi MARA (KKTM) Sri Gading mendapati 66% pelajar yang dikaji bersependapat bahawa topik Perimeter, Area and Volume merupakan topic geometri yang paling mudah. Peratusan ini bertentangan dengan 57.3% yang gaga! dalam ujian Matematics 1. Situasi pela...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd. Nordin, Noorhidayu
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9977/2/24p%20NOORHIDAYU%20MOHD.%20NORDIN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9977/1/NOORHIDAYU%20MOHD.%20NORDIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9977/3/NOORHIDAYU%20MOHD.%20NORDIN%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:injauan awal terhadap pelajar di Kolej Kemahiran Tinggi MARA (KKTM) Sri Gading mendapati 66% pelajar yang dikaji bersependapat bahawa topik Perimeter, Area and Volume merupakan topic geometri yang paling mudah. Peratusan ini bertentangan dengan 57.3% yang gaga! dalam ujian Matematics 1. Situasi pelajar tidak memahami konsep matematik ini memberi kesan kepada motivasi dan kepuasan pelajar belajar matematik. Justeru, kajian kesan pengintegrasian origami dalam pengajaran dan pembelajaran geometri ini dicadangkan bertujuan untuk mengenalpasti tahap motivasi dan kepuasan pelajar setelah melaksanakan pengajaran dan pembelajaran geometri yang diintegrasikan origami. Projek melibatkan kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan terdiri daripada 35 orang pelajar. lnstrumen kajian yang digunakan ialah Course Interest Survey (ClS) yang dipelopori oleh John Keller (1987) dan The New World Level I Reaction Sheets yang dipelopori oleh Jim Kirkpatrick (2008). Nilai Alfa Cronbach untuk kedua-dua instrumen tersebut ialah 0.892. Data tahap motivasi dan kepuasan yang dikumpul dianalisis untuk mendapatkan nilai min dan sisihan piawai, ujian-t, kesan saiz serta korelasi menggunakan perisian SPSS Versi 24. Data penilaian pelajar pula dianalisis menggunakan perisian Microsoft Excel untuk mendapatkan nilai lndeks Purata Akademik (fPA) dan Course Assessment Report (CAR). Dapatan kajian menunjukkan nilai min tahap motivasi kumpulan rawatan yang diintegrasi origami adalah 3.1779 lebih tinggi berbanding min tahap motivasi kumpulan kawalan. Nilai min tahap kepuasan juga berada pada tahap tinggi iaitu 3.2286. Nilai korelasi Pearson, r = .802 menunjukkan terdapat hubungan yang tingg," , ntara tahap rr.otivasi dan tahap kepuasan kumpulan rawatan. Terdapat perbezaan p neap: ian ak:1de!ni;• antara dua kumpulan tersebut dengan nilai IPA 2.76 Ja