Kesan pengintegrasian origami dalam pengajaran dan pembelajaran geometri di KKTM Sri Gading

injauan awal terhadap pelajar di Kolej Kemahiran Tinggi MARA (KKTM) Sri Gading mendapati 66% pelajar yang dikaji bersependapat bahawa topik Perimeter, Area and Volume merupakan topic geometri yang paling mudah. Peratusan ini bertentangan dengan 57.3% yang gaga! dalam ujian Matematics 1. Situasi pela...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd. Nordin, Noorhidayu
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9977/2/24p%20NOORHIDAYU%20MOHD.%20NORDIN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9977/1/NOORHIDAYU%20MOHD.%20NORDIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9977/3/NOORHIDAYU%20MOHD.%20NORDIN%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.9977
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.99772023-09-13T07:33:37Z Kesan pengintegrasian origami dalam pengajaran dan pembelajaran geometri di KKTM Sri Gading 2016-06 Mohd. Nordin, Noorhidayu T Technology (General) T351-385 Mechanical drawing. Engineering graphics injauan awal terhadap pelajar di Kolej Kemahiran Tinggi MARA (KKTM) Sri Gading mendapati 66% pelajar yang dikaji bersependapat bahawa topik Perimeter, Area and Volume merupakan topic geometri yang paling mudah. Peratusan ini bertentangan dengan 57.3% yang gaga! dalam ujian Matematics 1. Situasi pelajar tidak memahami konsep matematik ini memberi kesan kepada motivasi dan kepuasan pelajar belajar matematik. Justeru, kajian kesan pengintegrasian origami dalam pengajaran dan pembelajaran geometri ini dicadangkan bertujuan untuk mengenalpasti tahap motivasi dan kepuasan pelajar setelah melaksanakan pengajaran dan pembelajaran geometri yang diintegrasikan origami. Projek melibatkan kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan terdiri daripada 35 orang pelajar. lnstrumen kajian yang digunakan ialah Course Interest Survey (ClS) yang dipelopori oleh John Keller (1987) dan The New World Level I Reaction Sheets yang dipelopori oleh Jim Kirkpatrick (2008). Nilai Alfa Cronbach untuk kedua-dua instrumen tersebut ialah 0.892. Data tahap motivasi dan kepuasan yang dikumpul dianalisis untuk mendapatkan nilai min dan sisihan piawai, ujian-t, kesan saiz serta korelasi menggunakan perisian SPSS Versi 24. Data penilaian pelajar pula dianalisis menggunakan perisian Microsoft Excel untuk mendapatkan nilai lndeks Purata Akademik (fPA) dan Course Assessment Report (CAR). Dapatan kajian menunjukkan nilai min tahap motivasi kumpulan rawatan yang diintegrasi origami adalah 3.1779 lebih tinggi berbanding min tahap motivasi kumpulan kawalan. Nilai min tahap kepuasan juga berada pada tahap tinggi iaitu 3.2286. Nilai korelasi Pearson, r = .802 menunjukkan terdapat hubungan yang tingg," , ntara tahap rr.otivasi dan tahap kepuasan kumpulan rawatan. Terdapat perbezaan p neap: ian ak:1de!ni;• antara dua kumpulan tersebut dengan nilai IPA 2.76 Ja 2016-06 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/9977/ http://eprints.uthm.edu.my/9977/2/24p%20NOORHIDAYU%20MOHD.%20NORDIN.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/9977/1/NOORHIDAYU%20MOHD.%20NORDIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/9977/3/NOORHIDAYU%20MOHD.%20NORDIN%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic T Technology (General)
T Technology (General)
spellingShingle T Technology (General)
T Technology (General)
Mohd. Nordin, Noorhidayu
Kesan pengintegrasian origami dalam pengajaran dan pembelajaran geometri di KKTM Sri Gading
description injauan awal terhadap pelajar di Kolej Kemahiran Tinggi MARA (KKTM) Sri Gading mendapati 66% pelajar yang dikaji bersependapat bahawa topik Perimeter, Area and Volume merupakan topic geometri yang paling mudah. Peratusan ini bertentangan dengan 57.3% yang gaga! dalam ujian Matematics 1. Situasi pelajar tidak memahami konsep matematik ini memberi kesan kepada motivasi dan kepuasan pelajar belajar matematik. Justeru, kajian kesan pengintegrasian origami dalam pengajaran dan pembelajaran geometri ini dicadangkan bertujuan untuk mengenalpasti tahap motivasi dan kepuasan pelajar setelah melaksanakan pengajaran dan pembelajaran geometri yang diintegrasikan origami. Projek melibatkan kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan terdiri daripada 35 orang pelajar. lnstrumen kajian yang digunakan ialah Course Interest Survey (ClS) yang dipelopori oleh John Keller (1987) dan The New World Level I Reaction Sheets yang dipelopori oleh Jim Kirkpatrick (2008). Nilai Alfa Cronbach untuk kedua-dua instrumen tersebut ialah 0.892. Data tahap motivasi dan kepuasan yang dikumpul dianalisis untuk mendapatkan nilai min dan sisihan piawai, ujian-t, kesan saiz serta korelasi menggunakan perisian SPSS Versi 24. Data penilaian pelajar pula dianalisis menggunakan perisian Microsoft Excel untuk mendapatkan nilai lndeks Purata Akademik (fPA) dan Course Assessment Report (CAR). Dapatan kajian menunjukkan nilai min tahap motivasi kumpulan rawatan yang diintegrasi origami adalah 3.1779 lebih tinggi berbanding min tahap motivasi kumpulan kawalan. Nilai min tahap kepuasan juga berada pada tahap tinggi iaitu 3.2286. Nilai korelasi Pearson, r = .802 menunjukkan terdapat hubungan yang tingg," , ntara tahap rr.otivasi dan tahap kepuasan kumpulan rawatan. Terdapat perbezaan p neap: ian ak:1de!ni;• antara dua kumpulan tersebut dengan nilai IPA 2.76 Ja
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Mohd. Nordin, Noorhidayu
author_facet Mohd. Nordin, Noorhidayu
author_sort Mohd. Nordin, Noorhidayu
title Kesan pengintegrasian origami dalam pengajaran dan pembelajaran geometri di KKTM Sri Gading
title_short Kesan pengintegrasian origami dalam pengajaran dan pembelajaran geometri di KKTM Sri Gading
title_full Kesan pengintegrasian origami dalam pengajaran dan pembelajaran geometri di KKTM Sri Gading
title_fullStr Kesan pengintegrasian origami dalam pengajaran dan pembelajaran geometri di KKTM Sri Gading
title_full_unstemmed Kesan pengintegrasian origami dalam pengajaran dan pembelajaran geometri di KKTM Sri Gading
title_sort kesan pengintegrasian origami dalam pengajaran dan pembelajaran geometri di kktm sri gading
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
publishDate 2016
url http://eprints.uthm.edu.my/9977/2/24p%20NOORHIDAYU%20MOHD.%20NORDIN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9977/1/NOORHIDAYU%20MOHD.%20NORDIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9977/3/NOORHIDAYU%20MOHD.%20NORDIN%20WATERMARK.pdf
_version_ 1783728978385698816