Hubungan antara personaliti Islamik, sikap belajar dan pencapaian akademik pelajar Islam tahun akhir fakulti pendidikan, UTM Skudai

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan personaliti Islamik, sikap belajar dan pencapaian akademik pelajar. Dalam personaliti Islamik, terdapat dua aspek personaliti yang diukur iaitu aspek Ibadah dan Amanah. Responden kajian ini adalah pelajar Islam tahun akhir Fakulti Pendidikan, UTM Sk...

وصف كامل

محفوظ في:
التفاصيل البيبلوغرافية
المؤلفون الرئيسيون: Othman, Nooraini, Mohd. Noor, Noor Idahwati
التنسيق: أطروحة
اللغة:English
منشور في: 2009
الموضوعات:
الوصول للمادة أونلاين:http://eprints.utm.my/id/eprint/14426/1/Abstrak-Hubungan_Antara_Personaliti_Islamik.docx
الوسوم: إضافة وسم
لا توجد وسوم, كن أول من يضع وسما على هذه التسجيلة!
id my-utm-ep.14426
record_format uketd_dc
spelling my-utm-ep.144262011-08-24T07:30:45Z Hubungan antara personaliti Islamik, sikap belajar dan pencapaian akademik pelajar Islam tahun akhir fakulti pendidikan, UTM Skudai 2009 Othman, Nooraini Mohd. Noor, Noor Idahwati L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan personaliti Islamik, sikap belajar dan pencapaian akademik pelajar. Dalam personaliti Islamik, terdapat dua aspek personaliti yang diukur iaitu aspek Ibadah dan Amanah. Responden kajian ini adalah pelajar Islam tahun akhir Fakulti Pendidikan, UTM Skudai iaitu seramai 127 orang. Satu set soal selidik yang mengandungi 67 item telah diedarkan dan dikumpul semula daripada responden. Analisis deskriptif telah digunakan untuk mendapatkan nilai kekerapan, peratus dan min dengan menggunakan perisian SPSS versi 15. Selain itu analisis juga dilakukan dengan kaedah statistik inferensi (korelasi Spearmen dan Pearson) untuk melihat hubungan. Ujian-t digunakan untuk melihat perbezaan ciri personaliti Islamik berdasarkan jantina. Satu kajian rintis telah dilakukan terlebih dahulu untuk melihat kebolehpercayaan soal selidik. Nilai Cronbach’s Alpha yang diperolehi ialah 0.92, 0.93 dan 0.93. Hasil analisis menunjukkan bahawa tidak terdapat hubungan yang signifikan antara personaliti Islamik, sikap belajar dengan pencapaian akademik. Namun demikian, analisis mendapati terdapat hubungan yang kuat dan signifikan antara personaliti Islamik dengan sikap belajar pelajar. Di samping itu juga, kajian mendapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam ciri-ciri personaliti Islamik berdasarkan jantina. Beberapa cadangan telah dikemukakan untuk membantu pembentukkan personaliti Islamik di kalangan responden Islam. 2009 Thesis http://eprints.utm.my/id/eprint/14426/ http://eprints.utm.my/id/eprint/14426/1/Abstrak-Hubungan_Antara_Personaliti_Islamik.docx application/msword en public other Faculty of Education, UTM Foundation of Education
institution Universiti Teknologi Malaysia
collection UTM Institutional Repository
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Othman, Nooraini
Mohd. Noor, Noor Idahwati
Hubungan antara personaliti Islamik, sikap belajar dan pencapaian akademik pelajar Islam tahun akhir fakulti pendidikan, UTM Skudai
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan personaliti Islamik, sikap belajar dan pencapaian akademik pelajar. Dalam personaliti Islamik, terdapat dua aspek personaliti yang diukur iaitu aspek Ibadah dan Amanah. Responden kajian ini adalah pelajar Islam tahun akhir Fakulti Pendidikan, UTM Skudai iaitu seramai 127 orang. Satu set soal selidik yang mengandungi 67 item telah diedarkan dan dikumpul semula daripada responden. Analisis deskriptif telah digunakan untuk mendapatkan nilai kekerapan, peratus dan min dengan menggunakan perisian SPSS versi 15. Selain itu analisis juga dilakukan dengan kaedah statistik inferensi (korelasi Spearmen dan Pearson) untuk melihat hubungan. Ujian-t digunakan untuk melihat perbezaan ciri personaliti Islamik berdasarkan jantina. Satu kajian rintis telah dilakukan terlebih dahulu untuk melihat kebolehpercayaan soal selidik. Nilai Cronbach’s Alpha yang diperolehi ialah 0.92, 0.93 dan 0.93. Hasil analisis menunjukkan bahawa tidak terdapat hubungan yang signifikan antara personaliti Islamik, sikap belajar dengan pencapaian akademik. Namun demikian, analisis mendapati terdapat hubungan yang kuat dan signifikan antara personaliti Islamik dengan sikap belajar pelajar. Di samping itu juga, kajian mendapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam ciri-ciri personaliti Islamik berdasarkan jantina. Beberapa cadangan telah dikemukakan untuk membantu pembentukkan personaliti Islamik di kalangan responden Islam.
format Thesis
qualification_level other
author Othman, Nooraini
Mohd. Noor, Noor Idahwati
author_facet Othman, Nooraini
Mohd. Noor, Noor Idahwati
author_sort Othman, Nooraini
title Hubungan antara personaliti Islamik, sikap belajar dan pencapaian akademik pelajar Islam tahun akhir fakulti pendidikan, UTM Skudai
title_short Hubungan antara personaliti Islamik, sikap belajar dan pencapaian akademik pelajar Islam tahun akhir fakulti pendidikan, UTM Skudai
title_full Hubungan antara personaliti Islamik, sikap belajar dan pencapaian akademik pelajar Islam tahun akhir fakulti pendidikan, UTM Skudai
title_fullStr Hubungan antara personaliti Islamik, sikap belajar dan pencapaian akademik pelajar Islam tahun akhir fakulti pendidikan, UTM Skudai
title_full_unstemmed Hubungan antara personaliti Islamik, sikap belajar dan pencapaian akademik pelajar Islam tahun akhir fakulti pendidikan, UTM Skudai
title_sort hubungan antara personaliti islamik, sikap belajar dan pencapaian akademik pelajar islam tahun akhir fakulti pendidikan, utm skudai
granting_institution Faculty of Education, UTM
granting_department Foundation of Education
publishDate 2009
url http://eprints.utm.my/id/eprint/14426/1/Abstrak-Hubungan_Antara_Personaliti_Islamik.docx
_version_ 1747814986325950464