Tahap, amalan dan masalah pengurusan bilik darjah guru-guru Sekolah Menengah daerah Segamat

Pengurusan bilik darjah masak ini adalah kompleks kerana melibatkan aspek pengurusan serta pengajaran dalam satu masa yang sama. Di sekeliling guru adalah masyarakat yang sentiasa melihat pekembangan pengajaran dan pembelajaran di sekolah, melalui anak-anak mereka. Kajian ini bertujuan untuk mengeta...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abas, Hasfarina
Format: Thesis
Language:English
Published: 2012
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/31564/1/HasfarinaAbasMFP2012.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-utm-ep.31564
record_format uketd_dc
spelling my-utm-ep.315642020-11-04T03:41:58Z Tahap, amalan dan masalah pengurusan bilik darjah guru-guru Sekolah Menengah daerah Segamat 2012-07 Abas, Hasfarina LB1603 Secondary Education. High schools Pengurusan bilik darjah masak ini adalah kompleks kerana melibatkan aspek pengurusan serta pengajaran dalam satu masa yang sama. Di sekeliling guru adalah masyarakat yang sentiasa melihat pekembangan pengajaran dan pembelajaran di sekolah, melalui anak-anak mereka. Kajian ini bertujuan untuk mengetahui tahap pengurusan serta amalan pengurusan yang dilaksanakan oleh guru-guru sekolah menengah di daerah Segamat, di samping mengenalpasti masalah yang sering dihadapi oleh para guru dalam mengurus bilik darjah. Semua data kajian telah dianalisis menggunakan sistem The Statistical Packages for the Social Sciences (SPSS) versi 17.0. Data diperolehi melalui soal selidik yang melibatkan 292 orang guru-guru sekolah menengah di daerah Segamat. Setiap elemen dalam pengurusan bilik darjah serta amalan pengurusan bilik darjah diterangkan menggunakan skor min. Dapatan kajian menunjukkan bahawa para guru sekolah menengah daerah Segamat mempunyai tahap pengurusan bilik darjah dan amalan pengurusan bilik darjah yang tinggi. Dapatan turut menunjukkan masalah yang sering dihadapi oleh guru dalam mengurus bilik darjah adalah berkait rapat dengan komunikasi antara guru dan pelajar, peraturan dan prosedur yang digariskan oleh pihak pengurusan dan pentadbiran, persepsi ibubapa terhadap tindakan guru, pengaruh rakan sebaya dan factor persekitaran. 2012-07 Thesis http://eprints.utm.my/id/eprint/31564/ http://eprints.utm.my/id/eprint/31564/1/HasfarinaAbasMFP2012.pdf application/pdf en public masters Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education Faculty of Education
institution Universiti Teknologi Malaysia
collection UTM Institutional Repository
language English
topic LB1603 Secondary Education
High schools
spellingShingle LB1603 Secondary Education
High schools
Abas, Hasfarina
Tahap, amalan dan masalah pengurusan bilik darjah guru-guru Sekolah Menengah daerah Segamat
description Pengurusan bilik darjah masak ini adalah kompleks kerana melibatkan aspek pengurusan serta pengajaran dalam satu masa yang sama. Di sekeliling guru adalah masyarakat yang sentiasa melihat pekembangan pengajaran dan pembelajaran di sekolah, melalui anak-anak mereka. Kajian ini bertujuan untuk mengetahui tahap pengurusan serta amalan pengurusan yang dilaksanakan oleh guru-guru sekolah menengah di daerah Segamat, di samping mengenalpasti masalah yang sering dihadapi oleh para guru dalam mengurus bilik darjah. Semua data kajian telah dianalisis menggunakan sistem The Statistical Packages for the Social Sciences (SPSS) versi 17.0. Data diperolehi melalui soal selidik yang melibatkan 292 orang guru-guru sekolah menengah di daerah Segamat. Setiap elemen dalam pengurusan bilik darjah serta amalan pengurusan bilik darjah diterangkan menggunakan skor min. Dapatan kajian menunjukkan bahawa para guru sekolah menengah daerah Segamat mempunyai tahap pengurusan bilik darjah dan amalan pengurusan bilik darjah yang tinggi. Dapatan turut menunjukkan masalah yang sering dihadapi oleh guru dalam mengurus bilik darjah adalah berkait rapat dengan komunikasi antara guru dan pelajar, peraturan dan prosedur yang digariskan oleh pihak pengurusan dan pentadbiran, persepsi ibubapa terhadap tindakan guru, pengaruh rakan sebaya dan factor persekitaran.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Abas, Hasfarina
author_facet Abas, Hasfarina
author_sort Abas, Hasfarina
title Tahap, amalan dan masalah pengurusan bilik darjah guru-guru Sekolah Menengah daerah Segamat
title_short Tahap, amalan dan masalah pengurusan bilik darjah guru-guru Sekolah Menengah daerah Segamat
title_full Tahap, amalan dan masalah pengurusan bilik darjah guru-guru Sekolah Menengah daerah Segamat
title_fullStr Tahap, amalan dan masalah pengurusan bilik darjah guru-guru Sekolah Menengah daerah Segamat
title_full_unstemmed Tahap, amalan dan masalah pengurusan bilik darjah guru-guru Sekolah Menengah daerah Segamat
title_sort tahap, amalan dan masalah pengurusan bilik darjah guru-guru sekolah menengah daerah segamat
granting_institution Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education
granting_department Faculty of Education
publishDate 2012
url http://eprints.utm.my/id/eprint/31564/1/HasfarinaAbasMFP2012.pdf
_version_ 1747815834547388416