Tahap pengetahuan amalan pengurusan disiplin pelajar dalam kalangan guru disiplin di Sekolah Menengah Kebangsaan daerah Segamat

Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti tahap pengetahuan dan amalan pengurusan disiplin pelajar dalam kalangan guru disiplin di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Segamat berdasarkan aspek peraturan, hukuman dan pengurusan disiplin oleh guru disiplin di sekolah. Persampelan kajian melib...

وصف كامل

محفوظ في:
التفاصيل البيبلوغرافية
المؤلف الرئيسي: Yunus, Anney Zaharazilah
التنسيق: أطروحة
اللغة:English
منشور في: 2012
الموضوعات:
الوصول للمادة أونلاين:http://eprints.utm.my/id/eprint/32564/1/AnneyZaharazilahYunusMFP2012.pdf
الوسوم: إضافة وسم
لا توجد وسوم, كن أول من يضع وسما على هذه التسجيلة!
id my-utm-ep.32564
record_format uketd_dc
spelling my-utm-ep.325642018-04-27T01:23:16Z Tahap pengetahuan amalan pengurusan disiplin pelajar dalam kalangan guru disiplin di Sekolah Menengah Kebangsaan daerah Segamat 2012-06 Yunus, Anney Zaharazilah LB1603 Secondary Education. High schools Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti tahap pengetahuan dan amalan pengurusan disiplin pelajar dalam kalangan guru disiplin di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Segamat berdasarkan aspek peraturan, hukuman dan pengurusan disiplin oleh guru disiplin di sekolah. Persampelan kajian melibatkan seramai 92 orang guru daripada Sekolah Menengah Kebangsaan di daerah Segamat. Kaedah tinjauan digunakan dalam menjalankan kajian manakala data diperoleh menggunakan kaedah soal selidik. Instrumen yang digunakan dalam soalselidik kajian ini ialah Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ). Nilai kebolehpercayaan alpha Cronbach bagi kajian ini ialah 0.960. Seterusnya, data yang diperolehi daripada kajian rintis yang dijalankan terhadap 10 orang guru. Perisian Statistical Package of Social Science (SPSS) 16.0 digunapakai untuk mengumpul, menyemak dan menganalisis data soal selidik dalam bentuk kekerapan, min, peratusan, sisihan piawai, ujian-t dan ANOVA Sehala. Melalui hasil kajian menunjukkan tahap pengetahuan adalah tinggi iaitu 3.70 manakala tahap amalan pengurusan disiplin pelajar dalam kalangan guru disiplin di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Segamat yang dikaji juga menunjukkan nilai min yang tinggi iaitu 3.91. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan persepsi dan tahap pengetahuan dan amalan pengurusan disiplin pelajar signifikan dalam kalangan guru disiplin berdasarkan jantina dan tempoh perkhidmatan namun tidak terdapat perbezaan yang signifikan berdasarkan kaum responden. 2012-06 Thesis http://eprints.utm.my/id/eprint/32564/ http://eprints.utm.my/id/eprint/32564/1/AnneyZaharazilahYunusMFP2012.pdf application/pdf en public masters Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education Faculty of Education
institution Universiti Teknologi Malaysia
collection UTM Institutional Repository
language English
topic LB1603 Secondary Education
High schools
spellingShingle LB1603 Secondary Education
High schools
Yunus, Anney Zaharazilah
Tahap pengetahuan amalan pengurusan disiplin pelajar dalam kalangan guru disiplin di Sekolah Menengah Kebangsaan daerah Segamat
description Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti tahap pengetahuan dan amalan pengurusan disiplin pelajar dalam kalangan guru disiplin di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Segamat berdasarkan aspek peraturan, hukuman dan pengurusan disiplin oleh guru disiplin di sekolah. Persampelan kajian melibatkan seramai 92 orang guru daripada Sekolah Menengah Kebangsaan di daerah Segamat. Kaedah tinjauan digunakan dalam menjalankan kajian manakala data diperoleh menggunakan kaedah soal selidik. Instrumen yang digunakan dalam soalselidik kajian ini ialah Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ). Nilai kebolehpercayaan alpha Cronbach bagi kajian ini ialah 0.960. Seterusnya, data yang diperolehi daripada kajian rintis yang dijalankan terhadap 10 orang guru. Perisian Statistical Package of Social Science (SPSS) 16.0 digunapakai untuk mengumpul, menyemak dan menganalisis data soal selidik dalam bentuk kekerapan, min, peratusan, sisihan piawai, ujian-t dan ANOVA Sehala. Melalui hasil kajian menunjukkan tahap pengetahuan adalah tinggi iaitu 3.70 manakala tahap amalan pengurusan disiplin pelajar dalam kalangan guru disiplin di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Segamat yang dikaji juga menunjukkan nilai min yang tinggi iaitu 3.91. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan persepsi dan tahap pengetahuan dan amalan pengurusan disiplin pelajar signifikan dalam kalangan guru disiplin berdasarkan jantina dan tempoh perkhidmatan namun tidak terdapat perbezaan yang signifikan berdasarkan kaum responden.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Yunus, Anney Zaharazilah
author_facet Yunus, Anney Zaharazilah
author_sort Yunus, Anney Zaharazilah
title Tahap pengetahuan amalan pengurusan disiplin pelajar dalam kalangan guru disiplin di Sekolah Menengah Kebangsaan daerah Segamat
title_short Tahap pengetahuan amalan pengurusan disiplin pelajar dalam kalangan guru disiplin di Sekolah Menengah Kebangsaan daerah Segamat
title_full Tahap pengetahuan amalan pengurusan disiplin pelajar dalam kalangan guru disiplin di Sekolah Menengah Kebangsaan daerah Segamat
title_fullStr Tahap pengetahuan amalan pengurusan disiplin pelajar dalam kalangan guru disiplin di Sekolah Menengah Kebangsaan daerah Segamat
title_full_unstemmed Tahap pengetahuan amalan pengurusan disiplin pelajar dalam kalangan guru disiplin di Sekolah Menengah Kebangsaan daerah Segamat
title_sort tahap pengetahuan amalan pengurusan disiplin pelajar dalam kalangan guru disiplin di sekolah menengah kebangsaan daerah segamat
granting_institution Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education
granting_department Faculty of Education
publishDate 2012
url http://eprints.utm.my/id/eprint/32564/1/AnneyZaharazilahYunusMFP2012.pdf
_version_ 1747816032832061440