Pengetahuan teknologi pedagogi kandungan guru Fizik tingkatan enam

Kajian lepas tentang Pengetahuan Teknologi, Pedagogi dan Kandungan (PTPK) guru melibatkan penerokaan mengenai elemen asas dalam PTPK iaitu Pengetahuan Teknologi (PT), Pengetahuan Pedagogi (PP) dan Pengetahuan Kandungan (PK) serta elemen-elemen pertindihan di antara elemen asas ini. Kajian ini bertuj...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Hashim, Zulkefli
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/41946/5/ZulkefliHashimMFP2013.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-utm-ep.41946
record_format uketd_dc
spelling my-utm-ep.419462017-06-21T06:04:22Z Pengetahuan teknologi pedagogi kandungan guru Fizik tingkatan enam 2013-10 Hashim, Zulkefli LB Theory and practice of education Kajian lepas tentang Pengetahuan Teknologi, Pedagogi dan Kandungan (PTPK) guru melibatkan penerokaan mengenai elemen asas dalam PTPK iaitu Pengetahuan Teknologi (PT), Pengetahuan Pedagogi (PP) dan Pengetahuan Kandungan (PK) serta elemen-elemen pertindihan di antara elemen asas ini. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti amalan PTPK guru fizik tingkatan enam dalam aspek amalan pengajaran, tahap pengintegrasian ICT dan pengetahuan dalam topik keelektromagnetan. Satu tinjauan berdasarkan kaedah ujian digunakan bagi mengenalpasti miskonsepsi dalam topik keelektromagnetan, soal-selidik bagi mengetahui tahap pengintegrasian ICT dan penelitian dokumen rancangan pengajaran bagi mengenalpasti ciri-ciri amalan pengajaran. Instrumen ujian kefahaman konsep keelektromagnetan (UEM), soal-selidik tahap pengintegrasian ICT (SSICT) dan borang rancangan pengajaran (RP) dibina bagi mengenalpasti tiga perkara ini. Seramai 31 orang guru fizik tingkatan enam di negeri Selangor dan Kuala Lumpur yang terdiri daripada guru baru dan guru berpengalaman terlibat sebagai responden dalam kajian ini. Data ujian UEM dianalisis berdasarkan skema jawapan, soal-selidik SSICT dianalisis menggunakan statistik diskriptif dan inferensi manakala dokumen RP dianalisis menggunakan analisis kandungan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa guru berpengalaman lebih cenderung mengamalkan pendekatan pengajaran berpusatkan guru sahaja berbanding guru baru yang lebih cenderung menggunakan pendekatan pengajaran gabungan iaitu berpusatkan guru dan berpusatkan pelajar. Didapati juga tahap pengintegrasian ICT guru baru adalah pada tahap sederhana dengan nilai min 2.75 manakala guru berpengalaman berada di tahap rendah dengan nilai min 2.29. Analisis ujian-t juga menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam tahap pengintegrasian ICT antara guru baru dan berpengalaman. Keputusan juga menunjukkan bahawa kedua-dua guru baru dan guru berpengalaman mengalami miskonsepsi bagi keempat-empat item dalam ujian UEM. Adalah dicadangkan bahawa guru fizik tingkatan enam perlu meningkatkan penguasaan konsep keelektromagnetan di samping penggunaan teknologi dan pedagogi yang sesuai bagi menghasilkan satu sesi pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dan bermakna. 2013-10 Thesis http://eprints.utm.my/id/eprint/41946/ http://eprints.utm.my/id/eprint/41946/5/ZulkefliHashimMFP2013.pdf application/pdf en public masters Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education Faculty of Education
institution Universiti Teknologi Malaysia
collection UTM Institutional Repository
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Hashim, Zulkefli
Pengetahuan teknologi pedagogi kandungan guru Fizik tingkatan enam
description Kajian lepas tentang Pengetahuan Teknologi, Pedagogi dan Kandungan (PTPK) guru melibatkan penerokaan mengenai elemen asas dalam PTPK iaitu Pengetahuan Teknologi (PT), Pengetahuan Pedagogi (PP) dan Pengetahuan Kandungan (PK) serta elemen-elemen pertindihan di antara elemen asas ini. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti amalan PTPK guru fizik tingkatan enam dalam aspek amalan pengajaran, tahap pengintegrasian ICT dan pengetahuan dalam topik keelektromagnetan. Satu tinjauan berdasarkan kaedah ujian digunakan bagi mengenalpasti miskonsepsi dalam topik keelektromagnetan, soal-selidik bagi mengetahui tahap pengintegrasian ICT dan penelitian dokumen rancangan pengajaran bagi mengenalpasti ciri-ciri amalan pengajaran. Instrumen ujian kefahaman konsep keelektromagnetan (UEM), soal-selidik tahap pengintegrasian ICT (SSICT) dan borang rancangan pengajaran (RP) dibina bagi mengenalpasti tiga perkara ini. Seramai 31 orang guru fizik tingkatan enam di negeri Selangor dan Kuala Lumpur yang terdiri daripada guru baru dan guru berpengalaman terlibat sebagai responden dalam kajian ini. Data ujian UEM dianalisis berdasarkan skema jawapan, soal-selidik SSICT dianalisis menggunakan statistik diskriptif dan inferensi manakala dokumen RP dianalisis menggunakan analisis kandungan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa guru berpengalaman lebih cenderung mengamalkan pendekatan pengajaran berpusatkan guru sahaja berbanding guru baru yang lebih cenderung menggunakan pendekatan pengajaran gabungan iaitu berpusatkan guru dan berpusatkan pelajar. Didapati juga tahap pengintegrasian ICT guru baru adalah pada tahap sederhana dengan nilai min 2.75 manakala guru berpengalaman berada di tahap rendah dengan nilai min 2.29. Analisis ujian-t juga menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam tahap pengintegrasian ICT antara guru baru dan berpengalaman. Keputusan juga menunjukkan bahawa kedua-dua guru baru dan guru berpengalaman mengalami miskonsepsi bagi keempat-empat item dalam ujian UEM. Adalah dicadangkan bahawa guru fizik tingkatan enam perlu meningkatkan penguasaan konsep keelektromagnetan di samping penggunaan teknologi dan pedagogi yang sesuai bagi menghasilkan satu sesi pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dan bermakna.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Hashim, Zulkefli
author_facet Hashim, Zulkefli
author_sort Hashim, Zulkefli
title Pengetahuan teknologi pedagogi kandungan guru Fizik tingkatan enam
title_short Pengetahuan teknologi pedagogi kandungan guru Fizik tingkatan enam
title_full Pengetahuan teknologi pedagogi kandungan guru Fizik tingkatan enam
title_fullStr Pengetahuan teknologi pedagogi kandungan guru Fizik tingkatan enam
title_full_unstemmed Pengetahuan teknologi pedagogi kandungan guru Fizik tingkatan enam
title_sort pengetahuan teknologi pedagogi kandungan guru fizik tingkatan enam
granting_institution Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education
granting_department Faculty of Education
publishDate 2013
url http://eprints.utm.my/id/eprint/41946/5/ZulkefliHashimMFP2013.pdf
_version_ 1747816655041331200