Pembinaan dan penilaian keberkesanan perisian multimedia interaktif Matematik berasaskan kecerdasan pelbagai

Kajian ini bertujuan untuk membina dan menilai keberkesanan satu perisian multimedia yang berasaskan faktor kecerdasan pelbagai pelajar serta pendapat pelajar dalam reka bentuk perisian. Sebelum perisian dibangunkan, pola kecerdasan pelbagai bagi pelajar Tingkatan Dua di Daerah Johor Bahru diperoleh...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Tasir, Zaidatun
Format: Thesis
Language:English
Published: 2002
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/42812/1/ZaidatunTasirPSP2002.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-utm-ep.42812
record_format uketd_dc
spelling my-utm-ep.428122023-02-21T03:13:07Z Pembinaan dan penilaian keberkesanan perisian multimedia interaktif Matematik berasaskan kecerdasan pelbagai 2002 Tasir, Zaidatun L Education (General) QA Mathematics Kajian ini bertujuan untuk membina dan menilai keberkesanan satu perisian multimedia yang berasaskan faktor kecerdasan pelbagai pelajar serta pendapat pelajar dalam reka bentuk perisian. Sebelum perisian dibangunkan, pola kecerdasan pelbagai bagi pelajar Tingkatan Dua di Daerah Johor Bahru diperolehi. Keputusan kajian mendapati, kebanyakan pelajar Tingkatan Dua di daerah Johor Bahru mempunyai kelapan-lapan kecerdasan pada tahap markah yang sederhana. Perisian multimedia tersebut dibangunkan dengan menggunakan model reka bentuk pengajaran yang mengambil kira faktor kecerdasan pelbagai dan pendapat pelajar dalam aspek strategi pembelajaran, reka bentuk antara muka dan reka bentuk interaksi. Suasana pembelajaran konstruktivisme juga turut diintegrasikan ke dalam reka bentuk perisian. Perisian yang dibina adalah berfokuskan kepada satu tajuk bagi mata pelajaran Matematik Tingkatan Dua iaitu Statistik. Pendekatan kajian kuasi eksperimental jenis nonrandomized control group, pretest-posttest design digunakan di dalam kajian ini. Bilangan sampel pelajar yang digunakan di dalam kajian ini ialah 87 orang iaitu 43 orang dari kumpulan rawatan dan 44 orang dari kumpulan kawalan. Data kajian dikumpulan menerusi ujian pencapaian pra dan pos, temubual, pemerhatian dan log data. Keputusan kajian mendapati bahawa perisian multimedia yang dibina memberikan kesan positif yang signifikan terhadap pencapaian pelajar di dalam ujian pra dan pos. Hasil analisis ujian ANCOVA antara min markah ujian pos kumpulan kawalan dan rawatan mendapati wujud perbezaan yang signifikan (p - 0.001) di antara min markah ujian pos bagi kedua-dua kumpulan pada aras keertian a = 0.05. Keputusan kajian juga mendapati bahawa kebanyakan pelajar yang mempunyai kecerdasan kuat yang tertentu telah mengunjungi terus salah satu mod kecerdasannya yang paling kuat serta banyak menghabiskan masa di dalam mod kecerdasan tersebut. Kajian juga mendapati kebanyakan pakar dan guru memberikan komen positif mengenai strategi pembelajaran (yang mengambil kira lapan kecerdasan pelajar) yang digunakan di dalam perisian multimedia. 2002 Thesis http://eprints.utm.my/id/eprint/42812/ http://eprints.utm.my/id/eprint/42812/1/ZaidatunTasirPSP2002.pdf application/pdf en public http://dms.library.utm.my:8080/vital/access/manager/Repository/vital:145726 phd doctoral Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Social Sciences & Humanities - School of Education Faculty of Social Sciences & Humanities - School of Education
institution Universiti Teknologi Malaysia
collection UTM Institutional Repository
language English
topic L Education (General)
QA Mathematics
spellingShingle L Education (General)
QA Mathematics
Tasir, Zaidatun
Pembinaan dan penilaian keberkesanan perisian multimedia interaktif Matematik berasaskan kecerdasan pelbagai
description Kajian ini bertujuan untuk membina dan menilai keberkesanan satu perisian multimedia yang berasaskan faktor kecerdasan pelbagai pelajar serta pendapat pelajar dalam reka bentuk perisian. Sebelum perisian dibangunkan, pola kecerdasan pelbagai bagi pelajar Tingkatan Dua di Daerah Johor Bahru diperolehi. Keputusan kajian mendapati, kebanyakan pelajar Tingkatan Dua di daerah Johor Bahru mempunyai kelapan-lapan kecerdasan pada tahap markah yang sederhana. Perisian multimedia tersebut dibangunkan dengan menggunakan model reka bentuk pengajaran yang mengambil kira faktor kecerdasan pelbagai dan pendapat pelajar dalam aspek strategi pembelajaran, reka bentuk antara muka dan reka bentuk interaksi. Suasana pembelajaran konstruktivisme juga turut diintegrasikan ke dalam reka bentuk perisian. Perisian yang dibina adalah berfokuskan kepada satu tajuk bagi mata pelajaran Matematik Tingkatan Dua iaitu Statistik. Pendekatan kajian kuasi eksperimental jenis nonrandomized control group, pretest-posttest design digunakan di dalam kajian ini. Bilangan sampel pelajar yang digunakan di dalam kajian ini ialah 87 orang iaitu 43 orang dari kumpulan rawatan dan 44 orang dari kumpulan kawalan. Data kajian dikumpulan menerusi ujian pencapaian pra dan pos, temubual, pemerhatian dan log data. Keputusan kajian mendapati bahawa perisian multimedia yang dibina memberikan kesan positif yang signifikan terhadap pencapaian pelajar di dalam ujian pra dan pos. Hasil analisis ujian ANCOVA antara min markah ujian pos kumpulan kawalan dan rawatan mendapati wujud perbezaan yang signifikan (p - 0.001) di antara min markah ujian pos bagi kedua-dua kumpulan pada aras keertian a = 0.05. Keputusan kajian juga mendapati bahawa kebanyakan pelajar yang mempunyai kecerdasan kuat yang tertentu telah mengunjungi terus salah satu mod kecerdasannya yang paling kuat serta banyak menghabiskan masa di dalam mod kecerdasan tersebut. Kajian juga mendapati kebanyakan pakar dan guru memberikan komen positif mengenai strategi pembelajaran (yang mengambil kira lapan kecerdasan pelajar) yang digunakan di dalam perisian multimedia.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Tasir, Zaidatun
author_facet Tasir, Zaidatun
author_sort Tasir, Zaidatun
title Pembinaan dan penilaian keberkesanan perisian multimedia interaktif Matematik berasaskan kecerdasan pelbagai
title_short Pembinaan dan penilaian keberkesanan perisian multimedia interaktif Matematik berasaskan kecerdasan pelbagai
title_full Pembinaan dan penilaian keberkesanan perisian multimedia interaktif Matematik berasaskan kecerdasan pelbagai
title_fullStr Pembinaan dan penilaian keberkesanan perisian multimedia interaktif Matematik berasaskan kecerdasan pelbagai
title_full_unstemmed Pembinaan dan penilaian keberkesanan perisian multimedia interaktif Matematik berasaskan kecerdasan pelbagai
title_sort pembinaan dan penilaian keberkesanan perisian multimedia interaktif matematik berasaskan kecerdasan pelbagai
granting_institution Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Social Sciences & Humanities - School of Education
granting_department Faculty of Social Sciences & Humanities - School of Education
publishDate 2002
url http://eprints.utm.my/id/eprint/42812/1/ZaidatunTasirPSP2002.pdf
_version_ 1776100535587307520