Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah

Kajian ini dilakukan bagi mengenal pasti pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah. Objektif kajian adalah untuk mengenal pasti tahap pengaruh televisyen (pelakon, keganasan, senjata, situasi, ditiru, kesan) terhadap murid-murid sekolah, mengenal pasti tahap tingkah lak...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Hamdan, Hamidah
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/48259/1/HamidahHamdanMFP2013.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-utm-ep.48259
record_format uketd_dc
spelling my-utm-ep.482592017-09-21T04:00:59Z Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah 2013 Hamdan, Hamidah LB Theory and practice of education Kajian ini dilakukan bagi mengenal pasti pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah. Objektif kajian adalah untuk mengenal pasti tahap pengaruh televisyen (pelakon, keganasan, senjata, situasi, ditiru, kesan) terhadap murid-murid sekolah, mengenal pasti tahap tingkah laku keganasan (buli, vendalism, mencuri) murid-murid sekolah, mengenal pasti perbezaan yang signifikan antara tingkah laku keganasan (buli, vendalism, mencuri) murid-murid dengan jantina, mengenal pasti perbezaan yang signifikan antara tingkah laku keganasan (buli, vendalism, mencuri) murid-murid dengan bangsa, mengenal pasti hubungan yang signifikan antara pengaruh televisyen (pelakon, keganasan, senjata, situasi, ditiru, kesan) dengan tingkah laku keganasan (buli, vendalism, mencuri) murid- murid sekolah. Reka bentuk kajian yang digunakan berbentuk kuantitatif. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuantitatif. Penyelidik menggunakan pendekatan deskriptif dan inferensi untuk mendapatkan maklum balas mengenai kesan pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah. Responden kajian terdiri daripada 161 orang lelaki dan 147 murid sekolah rendah di sekitar Daerah Kulaijaya. Data dikumpul dengan menggunakan instrumen soal selidik yang telah dirangka oleh penyelidik lepas. Analisis data menunjukkan bahawa faktor pengaruh televisyen dari aspek Situasi adalah paling dominan (M=3.08). Manakala tahap tingkah laku keganasan yang paling dominan pula adalah tahap tingkah laku keganasan dari aspek Buli (M= 1.95). Murid-murid merupakan modal insan yang paling berharga untuk negara kita. Semoga hasil kajian yang dijalankan menjadi panduan kepada pihak yang terlibat untuk bersama-sama mengambil langkah mengatasi masalah ini 2013 Thesis http://eprints.utm.my/id/eprint/48259/ http://eprints.utm.my/id/eprint/48259/1/HamidahHamdanMFP2013.pdf application/pdf en public http://dms.library.utm.my:8080/vital/access/manager/Repository/vital:79401 masters Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education Faculty of Education
institution Universiti Teknologi Malaysia
collection UTM Institutional Repository
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Hamdan, Hamidah
Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah
description Kajian ini dilakukan bagi mengenal pasti pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah. Objektif kajian adalah untuk mengenal pasti tahap pengaruh televisyen (pelakon, keganasan, senjata, situasi, ditiru, kesan) terhadap murid-murid sekolah, mengenal pasti tahap tingkah laku keganasan (buli, vendalism, mencuri) murid-murid sekolah, mengenal pasti perbezaan yang signifikan antara tingkah laku keganasan (buli, vendalism, mencuri) murid-murid dengan jantina, mengenal pasti perbezaan yang signifikan antara tingkah laku keganasan (buli, vendalism, mencuri) murid-murid dengan bangsa, mengenal pasti hubungan yang signifikan antara pengaruh televisyen (pelakon, keganasan, senjata, situasi, ditiru, kesan) dengan tingkah laku keganasan (buli, vendalism, mencuri) murid- murid sekolah. Reka bentuk kajian yang digunakan berbentuk kuantitatif. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuantitatif. Penyelidik menggunakan pendekatan deskriptif dan inferensi untuk mendapatkan maklum balas mengenai kesan pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah. Responden kajian terdiri daripada 161 orang lelaki dan 147 murid sekolah rendah di sekitar Daerah Kulaijaya. Data dikumpul dengan menggunakan instrumen soal selidik yang telah dirangka oleh penyelidik lepas. Analisis data menunjukkan bahawa faktor pengaruh televisyen dari aspek Situasi adalah paling dominan (M=3.08). Manakala tahap tingkah laku keganasan yang paling dominan pula adalah tahap tingkah laku keganasan dari aspek Buli (M= 1.95). Murid-murid merupakan modal insan yang paling berharga untuk negara kita. Semoga hasil kajian yang dijalankan menjadi panduan kepada pihak yang terlibat untuk bersama-sama mengambil langkah mengatasi masalah ini
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Hamdan, Hamidah
author_facet Hamdan, Hamidah
author_sort Hamdan, Hamidah
title Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah
title_short Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah
title_full Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah
title_fullStr Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah
title_full_unstemmed Pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah
title_sort pengaruh televisyen terhadap tingkah laku keganasan murid-murid sekolah
granting_institution Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education
granting_department Faculty of Education
publishDate 2013
url http://eprints.utm.my/id/eprint/48259/1/HamidahHamdanMFP2013.pdf
_version_ 1747817346840395776