HUBUNGAN ANTARA PENDEKATAN PENGAJARAN GURU DENGAN PENDEKATAN PEMBELAJARAN PELAJAR MATA PELAJARAN KIMIA TINGKATAN EMPAT
Model Pembelajaran 3P menggambarkan bilik darjah sebagai satu sistem interaktif antara presage, process dan product. Maka, model ini menjadi landasan untuk penyelidik mengkaji faktor presage, iaitu pendekatan pengajaran guru dengan faktor process, iaitu pendekatan pembelajaran mendalam (PM) dan p...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/6440/1/limtzyychyunmp042097d07ttt.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Model Pembelajaran 3P menggambarkan bilik darjah sebagai satu sistem
interaktif antara presage, process dan product. Maka, model ini menjadi landasan
untuk penyelidik mengkaji faktor presage, iaitu pendekatan pengajaran guru dengan
faktor process, iaitu pendekatan pembelajaran mendalam (PM) dan pembelajaran
permukaan (PP) pelajar-pelajar tingkatan empat dalam mata pelajaran kimia.
Sejumlah 30 orang guru dari 28 buah sekolah dan 400 orang pelajar dari 10 buah
sekolah di daerah Pasir Gudang telah diambil sebagai sampel kajian. Approaches to
Teaching Inventory (ATI) dan Revised Two-Factor Study Process Questionnaire (RSPQ-
2F) digunakan sebagai instrumen kajian. Data mentah dianalisis menggunakan
perisian SPSS for Windows Version 10.0. Kaedah statistik iaitu Ujian-t digunakan
untuk menentukan kecenderungan pendekatan pengajaran guru dan pendekatan
pembelajaran pelajar. Selain itu, analisis korelasi linear Pearson ‘r’ digunakan untuk
menentukan pertalian antara pendekatan pengajaran guru dengan pendekatan
pembelajaran pelajar. ANOVA satu arah pula digunakan untuk menentukan kesan
pengalaman mengajar guru terhadap pendekatan pengajaran. Hasil analisis
menunjukkan bahawa guru kimia lebih cenderung mengaplikasikan pendekatan
penyampaian maklumat/ berpusatkan guru (PMBG) daripada pendekatan perubahan
konsep/ berpusatkan pelajar (PKBP). Manakala pelajar lebih cenderung
menggunakan PM daripada PP dalam pembelajaran kimia. Analisis menunjukkan
pertalian yang rendah antara pendekatan PMBG dengan PM dan antara PMBG
dengan PP. Namun kedua-dua hubungan ini adalah tidak signifikan. Hasil ANOVA
menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan bagi pendekatan PMBG dan PKBP
dalam ketiga-tiga kategori pengalaman mengajar mata pelajaran kimia. |
---|