Pembangunan dan penilaian sistem pembelajaran berasaskan situasi menerusi web bagi tajuk topologi rangkaian dalam pendidikan

Tujuan kajian ini ialah untuk mereka bentuk dan membangunkan sistem pembelajaran berasaskan situasi menerusi web mengikut ciri-ciri seperti yang dicadangkan oleh Herrington et al., (2000). Topik yang dipilih bagi tujuan kajian ini ialah Topologi Rangkaian dalam Pendidikan bagi kegunaan kumpulan p...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sahadan, Norashikin
Format: Thesis
Language:English
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/6452/1/NorashikinSahadanMFP2007.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-utm-ep.6452
record_format uketd_dc
spelling my-utm-ep.64522018-08-29T07:51:03Z Pembangunan dan penilaian sistem pembelajaran berasaskan situasi menerusi web bagi tajuk topologi rangkaian dalam pendidikan 2007-04 Sahadan, Norashikin L Education (General) Tujuan kajian ini ialah untuk mereka bentuk dan membangunkan sistem pembelajaran berasaskan situasi menerusi web mengikut ciri-ciri seperti yang dicadangkan oleh Herrington et al., (2000). Topik yang dipilih bagi tujuan kajian ini ialah Topologi Rangkaian dalam Pendidikan bagi kegunaan kumpulan pelajar Sarjana Muda Pendidikan. Proses penilaian dilakukan bagi mendapatkan pandangan pelajar terhadap tiga aspek reka bentuk iaitu reka bentuk informasi, reka bentuk interaksi dan reka bentuk antara muka sistem pembelajaran yang dibangunkan. Sampel kajian projek ini terdiri daripada 10 orang pelajar Sarjana Muda Pendidikan yang mengambil mata pelajaran SPM 2012: Telekomunikasi dan Rangkaian Komputer di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Instrumen kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah soal selidik dan temu bual. Hasil analisis terhadap ketiga-tiga aspek reka bentuk yang dinilai mendapati reka bentuk antara muka yang digunakan mendapat nilai min yang tertinggi iaitu (min=4.38) diikuti oleh reka bentuk interaksi (min=4.3) dan reka bentuk informasi atau strategi pembelajaran berasaskan situasi (min=4.13). Bagi bahagian cadangan dan komen dan juga proses temu bual yang telah dijalankan, kaedah analisis isi kandungan menerusi teknik pembentukan tema telah digunakan. Berdasarkan data yang dianalisis dan perbincangan yang telah dijalankan, pengkaji telah membuat rumusan dan mengemukakan beberapa cadangan serta memberi huraian mengenai sistem pembelajaran berasaskan situasi menerusi sistem PBSnet yang dibangunkan. 2007-04 Thesis http://eprints.utm.my/id/eprint/6452/ http://eprints.utm.my/id/eprint/6452/1/NorashikinSahadanMFP2007.pdf application/pdf en public masters Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education Faculty of Education
institution Universiti Teknologi Malaysia
collection UTM Institutional Repository
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Sahadan, Norashikin
Pembangunan dan penilaian sistem pembelajaran berasaskan situasi menerusi web bagi tajuk topologi rangkaian dalam pendidikan
description Tujuan kajian ini ialah untuk mereka bentuk dan membangunkan sistem pembelajaran berasaskan situasi menerusi web mengikut ciri-ciri seperti yang dicadangkan oleh Herrington et al., (2000). Topik yang dipilih bagi tujuan kajian ini ialah Topologi Rangkaian dalam Pendidikan bagi kegunaan kumpulan pelajar Sarjana Muda Pendidikan. Proses penilaian dilakukan bagi mendapatkan pandangan pelajar terhadap tiga aspek reka bentuk iaitu reka bentuk informasi, reka bentuk interaksi dan reka bentuk antara muka sistem pembelajaran yang dibangunkan. Sampel kajian projek ini terdiri daripada 10 orang pelajar Sarjana Muda Pendidikan yang mengambil mata pelajaran SPM 2012: Telekomunikasi dan Rangkaian Komputer di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Instrumen kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah soal selidik dan temu bual. Hasil analisis terhadap ketiga-tiga aspek reka bentuk yang dinilai mendapati reka bentuk antara muka yang digunakan mendapat nilai min yang tertinggi iaitu (min=4.38) diikuti oleh reka bentuk interaksi (min=4.3) dan reka bentuk informasi atau strategi pembelajaran berasaskan situasi (min=4.13). Bagi bahagian cadangan dan komen dan juga proses temu bual yang telah dijalankan, kaedah analisis isi kandungan menerusi teknik pembentukan tema telah digunakan. Berdasarkan data yang dianalisis dan perbincangan yang telah dijalankan, pengkaji telah membuat rumusan dan mengemukakan beberapa cadangan serta memberi huraian mengenai sistem pembelajaran berasaskan situasi menerusi sistem PBSnet yang dibangunkan.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Sahadan, Norashikin
author_facet Sahadan, Norashikin
author_sort Sahadan, Norashikin
title Pembangunan dan penilaian sistem pembelajaran berasaskan situasi menerusi web bagi tajuk topologi rangkaian dalam pendidikan
title_short Pembangunan dan penilaian sistem pembelajaran berasaskan situasi menerusi web bagi tajuk topologi rangkaian dalam pendidikan
title_full Pembangunan dan penilaian sistem pembelajaran berasaskan situasi menerusi web bagi tajuk topologi rangkaian dalam pendidikan
title_fullStr Pembangunan dan penilaian sistem pembelajaran berasaskan situasi menerusi web bagi tajuk topologi rangkaian dalam pendidikan
title_full_unstemmed Pembangunan dan penilaian sistem pembelajaran berasaskan situasi menerusi web bagi tajuk topologi rangkaian dalam pendidikan
title_sort pembangunan dan penilaian sistem pembelajaran berasaskan situasi menerusi web bagi tajuk topologi rangkaian dalam pendidikan
granting_institution Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education
granting_department Faculty of Education
publishDate 2007
url http://eprints.utm.my/id/eprint/6452/1/NorashikinSahadanMFP2007.pdf
_version_ 1747814662670385152