Pola kecerdasan pelbagai di kalangan pelajar pintar cerdas

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji pola kecerdasan pelbagai di kalangan pelajar pintar cerdas. Kajian ini melibatkan 160 orang responden daripada sekolah sekolah menengah di sekitar Negeri Sarawak. Satu set soal selidik yang mengandungi tiga bahagian iaitu bahagian A, bahagian B dan bahagian C tela...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Poon, Chong Khim
Format: Thesis
Language:English
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/6455/1/PoonChongKhimMFP2007.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-utm-ep.6455
record_format uketd_dc
spelling my-utm-ep.64552018-08-29T07:51:04Z Pola kecerdasan pelbagai di kalangan pelajar pintar cerdas 2007-04 Poon, Chong Khim L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengkaji pola kecerdasan pelbagai di kalangan pelajar pintar cerdas. Kajian ini melibatkan 160 orang responden daripada sekolah sekolah menengah di sekitar Negeri Sarawak. Satu set soal selidik yang mengandungi tiga bahagian iaitu bahagian A, bahagian B dan bahagian C telah diedarkan kepada responden. Soal selidik bahagian B mengandungi 80 item yang berkenaan dengan kecerdasan pelbagai oleh J.Ivanco dan bahagian C mengandungi 26 item yang berkenaan dengan kemahiran berfikir kritis oleh sekumpulan penyelidik dari Universiti Florida. Data yang dikumpul dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Package for Social Science version 14 ) untuk mendapatkan kekerapan , peratusan, min purata, nilai kiraan khi kuasa dua dan nilai korelasi Pearson r bagi menjawab setiap persoalan kajian yang dikemukakan di dalam kajian ini. Dapatan kajian menunjukkan bahawa dari konteks perbezaan jantina dan perbezaan aliran, kecerdasan yang paling cemerlang dimiliki oleh responden pelajar-pelajar pintar cerdas ialah jenis kecerdasan interpersonal. Dari konteks kemahiran berfikir secara kritis pula, kecerdasan yang paling cemerlang dimiliki pelajar pintar cerdas ialah jenis kecerdasan visual ruang dan kecerdasan verbal linguistik. Dapatan kajian mengenai dengan menggunakan analisis kolerasi Pearson r menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan di antara kecerdasan pelbagai merentas jantina dan aliran. Manakala terdapat hubungan positif yang signifikan di antara kecerdasan pelbagai merentas kemahiran berfikir secara kritis pada aras keyakinan 0.01. 2007-04 Thesis http://eprints.utm.my/id/eprint/6455/ http://eprints.utm.my/id/eprint/6455/1/PoonChongKhimMFP2007.pdf application/pdf en public masters Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education Faculty of Education
institution Universiti Teknologi Malaysia
collection UTM Institutional Repository
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Poon, Chong Khim
Pola kecerdasan pelbagai di kalangan pelajar pintar cerdas
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji pola kecerdasan pelbagai di kalangan pelajar pintar cerdas. Kajian ini melibatkan 160 orang responden daripada sekolah sekolah menengah di sekitar Negeri Sarawak. Satu set soal selidik yang mengandungi tiga bahagian iaitu bahagian A, bahagian B dan bahagian C telah diedarkan kepada responden. Soal selidik bahagian B mengandungi 80 item yang berkenaan dengan kecerdasan pelbagai oleh J.Ivanco dan bahagian C mengandungi 26 item yang berkenaan dengan kemahiran berfikir kritis oleh sekumpulan penyelidik dari Universiti Florida. Data yang dikumpul dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Package for Social Science version 14 ) untuk mendapatkan kekerapan , peratusan, min purata, nilai kiraan khi kuasa dua dan nilai korelasi Pearson r bagi menjawab setiap persoalan kajian yang dikemukakan di dalam kajian ini. Dapatan kajian menunjukkan bahawa dari konteks perbezaan jantina dan perbezaan aliran, kecerdasan yang paling cemerlang dimiliki oleh responden pelajar-pelajar pintar cerdas ialah jenis kecerdasan interpersonal. Dari konteks kemahiran berfikir secara kritis pula, kecerdasan yang paling cemerlang dimiliki pelajar pintar cerdas ialah jenis kecerdasan visual ruang dan kecerdasan verbal linguistik. Dapatan kajian mengenai dengan menggunakan analisis kolerasi Pearson r menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan di antara kecerdasan pelbagai merentas jantina dan aliran. Manakala terdapat hubungan positif yang signifikan di antara kecerdasan pelbagai merentas kemahiran berfikir secara kritis pada aras keyakinan 0.01.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Poon, Chong Khim
author_facet Poon, Chong Khim
author_sort Poon, Chong Khim
title Pola kecerdasan pelbagai di kalangan pelajar pintar cerdas
title_short Pola kecerdasan pelbagai di kalangan pelajar pintar cerdas
title_full Pola kecerdasan pelbagai di kalangan pelajar pintar cerdas
title_fullStr Pola kecerdasan pelbagai di kalangan pelajar pintar cerdas
title_full_unstemmed Pola kecerdasan pelbagai di kalangan pelajar pintar cerdas
title_sort pola kecerdasan pelbagai di kalangan pelajar pintar cerdas
granting_institution Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education
granting_department Faculty of Education
publishDate 2007
url http://eprints.utm.my/id/eprint/6455/1/PoonChongKhimMFP2007.pdf
_version_ 1747814663421165568