Personaliti pelajar tingkatan dua dan hubungannya dengan pencapaian akademik

Kajian ini bertujuan untuk meninjau hubungan antara personaliti pelajar tingkatan dua dengan pencapaian akademik mereka. Seramai 300 orang sampel kajian telah dipilih secara rawak kelompok. Sampel kajian adalah terdiri daripada pelajar-pelajar tingkatan dua di sekolah-sekolah menengah kebangsaan d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Yong, Chooi Yean
Format: Thesis
Language:English
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/6558/2/YongChooiYeanMFP2007.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-utm-ep.6558
record_format uketd_dc
spelling my-utm-ep.65582018-08-03T08:48:50Z Personaliti pelajar tingkatan dua dan hubungannya dengan pencapaian akademik 2007-11 Yong, Chooi Yean L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk meninjau hubungan antara personaliti pelajar tingkatan dua dengan pencapaian akademik mereka. Seramai 300 orang sampel kajian telah dipilih secara rawak kelompok. Sampel kajian adalah terdiri daripada pelajar-pelajar tingkatan dua di sekolah-sekolah menengah kebangsaan daerah Batu Pahat, Johor Darul Takzim. Kajian ini menggunakan satu set soal selidik yang mengandungi 160 item. Alat kajian yang digunakan ialah Inventori Personaliti Sidek. Data-data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan Statistical Package for Social Science (SPSS) Versi 11.5. Dapatan kajian menunjukkan pelajar tingkatan dua di daerah Batu Pahat mempunyai trait-trait agresif, autonomi, bergantung, ketahanan, kritik diri, menolong, struktur dan pencapaian pada tahap yang tinggi. Pelajar-pelajar ini mempunyai trait-trait analitikal, ekstrovert, intelektual, introvert, kepelbagaian, mengawal dan sokongan pada tahap yang sederhana. Analisis Korelasi Pearson menunjukkan wujudnya hubungan yang signifikan tetapi sederhana di antara trait analitikal dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar ini (r=.528). Analisis Korelasi Pearson juga menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan tetapi amat rendah di antara trait-trait intelektual (r=.291), kepelbagaian (r=.166), mengawal (r=.171) dan pencapaian (r=.103) dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar ini. Berdasarkan hasil dapatan daripada kajian ini, beberapa cadangan yang relevan telah dimajukan. 2007-11 Thesis http://eprints.utm.my/id/eprint/6558/ http://eprints.utm.my/id/eprint/6558/2/YongChooiYeanMFP2007.pdf application/pdf en public masters Universiti Teknologi Malaysia,Faculty of Education Faculty of Education
institution Universiti Teknologi Malaysia
collection UTM Institutional Repository
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Yong, Chooi Yean
Personaliti pelajar tingkatan dua dan hubungannya dengan pencapaian akademik
description Kajian ini bertujuan untuk meninjau hubungan antara personaliti pelajar tingkatan dua dengan pencapaian akademik mereka. Seramai 300 orang sampel kajian telah dipilih secara rawak kelompok. Sampel kajian adalah terdiri daripada pelajar-pelajar tingkatan dua di sekolah-sekolah menengah kebangsaan daerah Batu Pahat, Johor Darul Takzim. Kajian ini menggunakan satu set soal selidik yang mengandungi 160 item. Alat kajian yang digunakan ialah Inventori Personaliti Sidek. Data-data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan Statistical Package for Social Science (SPSS) Versi 11.5. Dapatan kajian menunjukkan pelajar tingkatan dua di daerah Batu Pahat mempunyai trait-trait agresif, autonomi, bergantung, ketahanan, kritik diri, menolong, struktur dan pencapaian pada tahap yang tinggi. Pelajar-pelajar ini mempunyai trait-trait analitikal, ekstrovert, intelektual, introvert, kepelbagaian, mengawal dan sokongan pada tahap yang sederhana. Analisis Korelasi Pearson menunjukkan wujudnya hubungan yang signifikan tetapi sederhana di antara trait analitikal dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar ini (r=.528). Analisis Korelasi Pearson juga menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan tetapi amat rendah di antara trait-trait intelektual (r=.291), kepelbagaian (r=.166), mengawal (r=.171) dan pencapaian (r=.103) dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar ini. Berdasarkan hasil dapatan daripada kajian ini, beberapa cadangan yang relevan telah dimajukan.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Yong, Chooi Yean
author_facet Yong, Chooi Yean
author_sort Yong, Chooi Yean
title Personaliti pelajar tingkatan dua dan hubungannya dengan pencapaian akademik
title_short Personaliti pelajar tingkatan dua dan hubungannya dengan pencapaian akademik
title_full Personaliti pelajar tingkatan dua dan hubungannya dengan pencapaian akademik
title_fullStr Personaliti pelajar tingkatan dua dan hubungannya dengan pencapaian akademik
title_full_unstemmed Personaliti pelajar tingkatan dua dan hubungannya dengan pencapaian akademik
title_sort personaliti pelajar tingkatan dua dan hubungannya dengan pencapaian akademik
granting_institution Universiti Teknologi Malaysia,Faculty of Education
granting_department Faculty of Education
publishDate 2007
url http://eprints.utm.my/id/eprint/6558/2/YongChooiYeanMFP2007.pdf
_version_ 1747814673936285696