Gaya kepimpinan pengetua dan hubungannya dengan stres guru di sebuah daerah di negeri Johor

Kajian ini bertujuan untuk melihat gaya kepimpinan pengetua dan hubungannya dengan stres guru di Daerah Muar, Johor. Kajian ini khusus untuk mengenal pasti sama ada terdapat hubungan yang signifikan di antara gaya kepimpinan pengetua berdasarkan pandangan guru dengan stres guru. Kajian ini menggunak...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Naim @ Nain, Tinah
Format: Thesis
Language:English
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/6574/1/TinahNaimMFP2007.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk melihat gaya kepimpinan pengetua dan hubungannya dengan stres guru di Daerah Muar, Johor. Kajian ini khusus untuk mengenal pasti sama ada terdapat hubungan yang signifikan di antara gaya kepimpinan pengetua berdasarkan pandangan guru dengan stres guru. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan dan data diperolehi daripada kaedah soal selidik yang menggunakan skala likert lima mata. Alat ukur “LeaderBehavior Description Questionnaire� (LBDQ) digunakan untuk mengukur gaya kepimpinan pengetua dimensi berstruktur dan dimensi timbang rasa. Alat ukur Stres Guru digunakan untuk mengukur tahap stres guru berdasarkan gaya kepimpinan pengetua dua dimensi tersebut. Sampel kajian terdiri daripada 314 orang guru dari lapan buah sekolah menengah yang mempunyai dua sesi persekolahan di daerah Muar. Sampel kajian dipilih secara tak rawak kuota. Data diproses melibatkan statistik deskriptif iaitu pengukuran frekuensi, skor min, sisihan piawai dan peratusan. Data juga diproses menggunakan statistik inferensi iaitu Pekali Korelasi Pearson, ANOVA dan Ujian-t. Hasil kajian mendapati gaya kepimpinan pengetua pada pandangan guru adalah tinggi pada kedua-dua dimensi iaitu pada dimensi berstruktur dan dimensi timbang rasa. Berdasarkan kajian, didapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan tahap stres guru apabila dikaitkan dengan umur, pengalaman mengajar, status perkahwinan, sebagai guru kelas, mengajar kelas peperiksaan, dan dari segi sesi persekolahan. Hasil kajian juga mendapati, (i) terdapat perbezaan yang signifikan tahap stres guru apabila dikaitkan dengan jantina, (ii) terdapat hubungan yang signifikan antara gaya kepimpinan pengetua dimensi berstruktur dengan tahap stres guru pada tahap yang sangat lemah dan hubungannya adalah secara negatif, (iii) tidak terdapat hubungan yang signifikan gaya kepimpinan pengetua dimensi timbang rasa dengan tahap stres guru pada gaya bertimbang rasa.