Faktor-faktor yang mempengaruhi kemerosotan disiplin di kalangan pelajar sekolah menengah di Johor

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti faktor-faktor yang mempengaruhi kemerosotan disiplin pelajar dari persepsi guru-guru disiplin dari 20 buah sekolah menengah di Johor. Seramai 200 orang responden yang terdiri daripada guru-guru disiplin dari 20 buah sekolah menengah di Johor telah dipilih se...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Karuppaya, Shoba
Format: Thesis
Language:English
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/6576/1/ShobaMFP2007.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-utm-ep.6576
record_format uketd_dc
spelling my-utm-ep.65762018-07-30T08:39:27Z Faktor-faktor yang mempengaruhi kemerosotan disiplin di kalangan pelajar sekolah menengah di Johor 2007-11 Karuppaya, Shoba L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti faktor-faktor yang mempengaruhi kemerosotan disiplin pelajar dari persepsi guru-guru disiplin dari 20 buah sekolah menengah di Johor. Seramai 200 orang responden yang terdiri daripada guru-guru disiplin dari 20 buah sekolah menengah di Johor telah dipilih secara kelompok atas kelompok. Soal selidik digunakan sebagai instrumen kajian yang telah diubahsuai daripada penyelidik-penyelidik lepas seperti Azhar (2003), Foziah (1999) dan Jumail (1999). Instrumen soal selidik yang diubahsuai telah mendapat pengesahan daripada dua orang pensyarah UTM. Instrumen soal selidik ini digunakan untuk membuat kajian rintis bagi menguji kebolehpercayaan/ analisis kesahihan. Darjah kebolehpercayaan (alfa cronbach) bagi instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah 0.949. Kajian ini dianalisis menggunakan Perisian Statistical Packages For the Social Science (SPSS) For Windows (Version 15.0) berbentuk statistik deskriptif iaitu peratusan, kekerapan, sisihan piawai dan min serta statistik inferensi iaitu Ujian t dan analisis varians (ANOVA). Hasil kajian menunjukkan bahawa jenis masalah-masalah disiplin iaitu rosakkan harta benda, buli, ponteng dan kurang sopan berada pada tahap yang tinggi. Kemahiran dalam mengurus disiplin dari persepsi guru disiplin pun berada pada tahap yang tinggi. Manakala dari persepsi guru disiplin keperluan latihan untuk guru disiplin dalam menangani disiplin pelajar dan faktor kemerosotan disiplin pelajar dari segi sikap pelajar, rakan sebaya, keluarga dan suasana sekolah berada pada tahap yang sederhana. Oleh yang demikian, Kementerian Pelajaran bekerjasama dengan pihak sekolah bagi mengurangkan kemerosotan disiplin pelajar. Peranan dan kerjasama media massa dengan pihak berkuasa penting dalam membantu menangani masalah disiplin pelajar. 2007-11 Thesis http://eprints.utm.my/id/eprint/6576/ http://eprints.utm.my/id/eprint/6576/1/ShobaMFP2007.pdf application/pdf en public masters Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education Faculty of Education
institution Universiti Teknologi Malaysia
collection UTM Institutional Repository
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Karuppaya, Shoba
Faktor-faktor yang mempengaruhi kemerosotan disiplin di kalangan pelajar sekolah menengah di Johor
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti faktor-faktor yang mempengaruhi kemerosotan disiplin pelajar dari persepsi guru-guru disiplin dari 20 buah sekolah menengah di Johor. Seramai 200 orang responden yang terdiri daripada guru-guru disiplin dari 20 buah sekolah menengah di Johor telah dipilih secara kelompok atas kelompok. Soal selidik digunakan sebagai instrumen kajian yang telah diubahsuai daripada penyelidik-penyelidik lepas seperti Azhar (2003), Foziah (1999) dan Jumail (1999). Instrumen soal selidik yang diubahsuai telah mendapat pengesahan daripada dua orang pensyarah UTM. Instrumen soal selidik ini digunakan untuk membuat kajian rintis bagi menguji kebolehpercayaan/ analisis kesahihan. Darjah kebolehpercayaan (alfa cronbach) bagi instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah 0.949. Kajian ini dianalisis menggunakan Perisian Statistical Packages For the Social Science (SPSS) For Windows (Version 15.0) berbentuk statistik deskriptif iaitu peratusan, kekerapan, sisihan piawai dan min serta statistik inferensi iaitu Ujian t dan analisis varians (ANOVA). Hasil kajian menunjukkan bahawa jenis masalah-masalah disiplin iaitu rosakkan harta benda, buli, ponteng dan kurang sopan berada pada tahap yang tinggi. Kemahiran dalam mengurus disiplin dari persepsi guru disiplin pun berada pada tahap yang tinggi. Manakala dari persepsi guru disiplin keperluan latihan untuk guru disiplin dalam menangani disiplin pelajar dan faktor kemerosotan disiplin pelajar dari segi sikap pelajar, rakan sebaya, keluarga dan suasana sekolah berada pada tahap yang sederhana. Oleh yang demikian, Kementerian Pelajaran bekerjasama dengan pihak sekolah bagi mengurangkan kemerosotan disiplin pelajar. Peranan dan kerjasama media massa dengan pihak berkuasa penting dalam membantu menangani masalah disiplin pelajar.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Karuppaya, Shoba
author_facet Karuppaya, Shoba
author_sort Karuppaya, Shoba
title Faktor-faktor yang mempengaruhi kemerosotan disiplin di kalangan pelajar sekolah menengah di Johor
title_short Faktor-faktor yang mempengaruhi kemerosotan disiplin di kalangan pelajar sekolah menengah di Johor
title_full Faktor-faktor yang mempengaruhi kemerosotan disiplin di kalangan pelajar sekolah menengah di Johor
title_fullStr Faktor-faktor yang mempengaruhi kemerosotan disiplin di kalangan pelajar sekolah menengah di Johor
title_full_unstemmed Faktor-faktor yang mempengaruhi kemerosotan disiplin di kalangan pelajar sekolah menengah di Johor
title_sort faktor-faktor yang mempengaruhi kemerosotan disiplin di kalangan pelajar sekolah menengah di johor
granting_institution Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education
granting_department Faculty of Education
publishDate 2007
url http://eprints.utm.my/id/eprint/6576/1/ShobaMFP2007.pdf
_version_ 1747814675633930240