Kemahiran teknologi maklumat di kalangan pelajar Fakulti Pendidikan, UTM dan hubungannya dengan sikap terhadap e-pembelajaran

E-pembelajaran telah menjadi satu kaedah pembelajaran yang popular dilaksanakan di dalam bidang pendidikan. UTM mula melaksanakan e-pembelajaran yang menggunakan Sistem Pengurusan Pembelajaran Moodle pada tahun 2004. Tujuan kajian ini adalah untuk meninjau pengaruh kemahiran teknologi maklumat, jant...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Su, Lih Teng
格式: Thesis
語言:English
出版: 2007
主題:
在線閱讀:http://eprints.utm.my/id/eprint/6587/1/SuLihTengMFP2007.pdf
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
id my-utm-ep.6587
record_format uketd_dc
spelling my-utm-ep.65872018-07-25T07:59:55Z Kemahiran teknologi maklumat di kalangan pelajar Fakulti Pendidikan, UTM dan hubungannya dengan sikap terhadap e-pembelajaran 2007-12 Su, Lih Teng L Education (General) E-pembelajaran telah menjadi satu kaedah pembelajaran yang popular dilaksanakan di dalam bidang pendidikan. UTM mula melaksanakan e-pembelajaran yang menggunakan Sistem Pengurusan Pembelajaran Moodle pada tahun 2004. Tujuan kajian ini adalah untuk meninjau pengaruh kemahiran teknologi maklumat, jantina, jenis aliran kursus dan kekerapan penggunaan e-pembelajaran pada sikap terhadap e-pembelajaran di UTM. Soal selidik telah diedarkan kepada 327 orang pelajar Fakulti Pendidikan UTM, Skudai. Data latar belakang pelajar dari segi jantina, aliran kursus yang diikuti, kekerapan penggunaan e-pembelajaran UTM, tahap kemahiran teknologi maklumat pelajar dan tahap sikap pelajar terhadap e-pembelajaran telah dikutip. Soal selidik sikap terhadap e-pembelajaran dibahagi kepada empat bahagian iaitu kegusaran terhadap e-pembelajaran, keyakinan terhadap e-pembelajaran, kesukaan terhadap e-pembelajaran dan persepsi terhadap faedah e-pembelajaran. Satu soalan sumbangan terbuka telah ditanya untuk mendapatkan faktor sebenar keseronokan pelajar menggunakan e-pembelajaran. Dapatan kajian ini menunjukkan terhadap korelasi sederhana antara kemahiran teknologi maklumat dengan sikap terhadap e-pembelajaran.Tiada perbezaan signifikan sikap terhadap e-pembelajaran antara pelajar lelaki dan pelajar perempuan pada . Tiada perbezaan signifikan kegusaran terhadap e-pembelajaran (p=0.378) dan kesukaan terhadap e-pembelajaran (0.489) di antara aliran kursus yang berlainan. Didapati pelajar aliran sastera mempunyai keyakinan (p=0.046) dan persepsi faedah (p=0.029) yang lebih positif daripada pelajar aliran kejuruteraan. Selain itu, terdapat hubungan positif antara kekerapan penggunaan e-pembelajaran dengan sikap terhadap e-pembelajaran. Secara umumnya, kajian ini menunjukkan pelajar perlu menguasai kemahiran teknologi maklumat dalam menceburi e-pembelajaran supaya menghasilkan suasana pembelajaran yang positif. 2007-12 Thesis http://eprints.utm.my/id/eprint/6587/ http://eprints.utm.my/id/eprint/6587/1/SuLihTengMFP2007.pdf application/pdf en public masters Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education Faculty of Education
institution Universiti Teknologi Malaysia
collection UTM Institutional Repository
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Su, Lih Teng
Kemahiran teknologi maklumat di kalangan pelajar Fakulti Pendidikan, UTM dan hubungannya dengan sikap terhadap e-pembelajaran
description E-pembelajaran telah menjadi satu kaedah pembelajaran yang popular dilaksanakan di dalam bidang pendidikan. UTM mula melaksanakan e-pembelajaran yang menggunakan Sistem Pengurusan Pembelajaran Moodle pada tahun 2004. Tujuan kajian ini adalah untuk meninjau pengaruh kemahiran teknologi maklumat, jantina, jenis aliran kursus dan kekerapan penggunaan e-pembelajaran pada sikap terhadap e-pembelajaran di UTM. Soal selidik telah diedarkan kepada 327 orang pelajar Fakulti Pendidikan UTM, Skudai. Data latar belakang pelajar dari segi jantina, aliran kursus yang diikuti, kekerapan penggunaan e-pembelajaran UTM, tahap kemahiran teknologi maklumat pelajar dan tahap sikap pelajar terhadap e-pembelajaran telah dikutip. Soal selidik sikap terhadap e-pembelajaran dibahagi kepada empat bahagian iaitu kegusaran terhadap e-pembelajaran, keyakinan terhadap e-pembelajaran, kesukaan terhadap e-pembelajaran dan persepsi terhadap faedah e-pembelajaran. Satu soalan sumbangan terbuka telah ditanya untuk mendapatkan faktor sebenar keseronokan pelajar menggunakan e-pembelajaran. Dapatan kajian ini menunjukkan terhadap korelasi sederhana antara kemahiran teknologi maklumat dengan sikap terhadap e-pembelajaran.Tiada perbezaan signifikan sikap terhadap e-pembelajaran antara pelajar lelaki dan pelajar perempuan pada . Tiada perbezaan signifikan kegusaran terhadap e-pembelajaran (p=0.378) dan kesukaan terhadap e-pembelajaran (0.489) di antara aliran kursus yang berlainan. Didapati pelajar aliran sastera mempunyai keyakinan (p=0.046) dan persepsi faedah (p=0.029) yang lebih positif daripada pelajar aliran kejuruteraan. Selain itu, terdapat hubungan positif antara kekerapan penggunaan e-pembelajaran dengan sikap terhadap e-pembelajaran. Secara umumnya, kajian ini menunjukkan pelajar perlu menguasai kemahiran teknologi maklumat dalam menceburi e-pembelajaran supaya menghasilkan suasana pembelajaran yang positif.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Su, Lih Teng
author_facet Su, Lih Teng
author_sort Su, Lih Teng
title Kemahiran teknologi maklumat di kalangan pelajar Fakulti Pendidikan, UTM dan hubungannya dengan sikap terhadap e-pembelajaran
title_short Kemahiran teknologi maklumat di kalangan pelajar Fakulti Pendidikan, UTM dan hubungannya dengan sikap terhadap e-pembelajaran
title_full Kemahiran teknologi maklumat di kalangan pelajar Fakulti Pendidikan, UTM dan hubungannya dengan sikap terhadap e-pembelajaran
title_fullStr Kemahiran teknologi maklumat di kalangan pelajar Fakulti Pendidikan, UTM dan hubungannya dengan sikap terhadap e-pembelajaran
title_full_unstemmed Kemahiran teknologi maklumat di kalangan pelajar Fakulti Pendidikan, UTM dan hubungannya dengan sikap terhadap e-pembelajaran
title_sort kemahiran teknologi maklumat di kalangan pelajar fakulti pendidikan, utm dan hubungannya dengan sikap terhadap e-pembelajaran
granting_institution Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education
granting_department Faculty of Education
publishDate 2007
url http://eprints.utm.my/id/eprint/6587/1/SuLihTengMFP2007.pdf
_version_ 1747814677589524480