Hubungan personaliti dengan kemurungan pelajar di sebuah Sekolah Menengah Agama Johor

Kajian ini cuba mengenal pasti kelaziman kemurungan dalam kalangan pelajar-pelajar Tingkatan Empat dan lima di sebuah Sekolah Menengah Agama di Johor. Kajian menyelidik sama ada terdapat perbezaan yang signifikan dalam skor minit kemurungan antara remaja lelaki dan remaja perempuan. Kajian ini juga...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sumadi, Hanidah
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/77661/1/HanidahSumadiMFP2013.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-utm-ep.77661
record_format uketd_dc
spelling my-utm-ep.776612018-06-26T07:49:57Z Hubungan personaliti dengan kemurungan pelajar di sebuah Sekolah Menengah Agama Johor 2013-05 Sumadi, Hanidah L Education (General) Kajian ini cuba mengenal pasti kelaziman kemurungan dalam kalangan pelajar-pelajar Tingkatan Empat dan lima di sebuah Sekolah Menengah Agama di Johor. Kajian menyelidik sama ada terdapat perbezaan yang signifikan dalam skor minit kemurungan antara remaja lelaki dan remaja perempuan. Kajian ini juga menguji perhubungan antara kemurungan dengan personaliti pelajar. Inventori Kemurungan Beck yang berbentuk laporan kendiri digunakan untuk mengumpulkan data dan inventori ini diedarkan secara rawak kepada 155 pelajar Tingkatan 4 & 5. Analisis statistik yang digunakan adalah jadual silang, ujian-t, korelasi Pearson dan ANOVA Satu Hala. Dapatan kajian menunjukan bahawa 43.41% daripada sampel mengalami kemurungan klinikal (skor melebihi 17). Dapatan kajian juga menunjukan tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam skor min antara pelajar lelaki dan pelajar perempuan. Sebaliknya kemurungan remaja berhubung dengan Personaliti pelajar yang pelbagai. 2013-05 Thesis http://eprints.utm.my/id/eprint/77661/ http://eprints.utm.my/id/eprint/77661/1/HanidahSumadiMFP2013.pdf application/pdf en public http://dms.library.utm.my:8080/vital/access/manager/Repository/vital:94071 masters Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education Faculty of Education
institution Universiti Teknologi Malaysia
collection UTM Institutional Repository
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Sumadi, Hanidah
Hubungan personaliti dengan kemurungan pelajar di sebuah Sekolah Menengah Agama Johor
description Kajian ini cuba mengenal pasti kelaziman kemurungan dalam kalangan pelajar-pelajar Tingkatan Empat dan lima di sebuah Sekolah Menengah Agama di Johor. Kajian menyelidik sama ada terdapat perbezaan yang signifikan dalam skor minit kemurungan antara remaja lelaki dan remaja perempuan. Kajian ini juga menguji perhubungan antara kemurungan dengan personaliti pelajar. Inventori Kemurungan Beck yang berbentuk laporan kendiri digunakan untuk mengumpulkan data dan inventori ini diedarkan secara rawak kepada 155 pelajar Tingkatan 4 & 5. Analisis statistik yang digunakan adalah jadual silang, ujian-t, korelasi Pearson dan ANOVA Satu Hala. Dapatan kajian menunjukan bahawa 43.41% daripada sampel mengalami kemurungan klinikal (skor melebihi 17). Dapatan kajian juga menunjukan tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam skor min antara pelajar lelaki dan pelajar perempuan. Sebaliknya kemurungan remaja berhubung dengan Personaliti pelajar yang pelbagai.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Sumadi, Hanidah
author_facet Sumadi, Hanidah
author_sort Sumadi, Hanidah
title Hubungan personaliti dengan kemurungan pelajar di sebuah Sekolah Menengah Agama Johor
title_short Hubungan personaliti dengan kemurungan pelajar di sebuah Sekolah Menengah Agama Johor
title_full Hubungan personaliti dengan kemurungan pelajar di sebuah Sekolah Menengah Agama Johor
title_fullStr Hubungan personaliti dengan kemurungan pelajar di sebuah Sekolah Menengah Agama Johor
title_full_unstemmed Hubungan personaliti dengan kemurungan pelajar di sebuah Sekolah Menengah Agama Johor
title_sort hubungan personaliti dengan kemurungan pelajar di sebuah sekolah menengah agama johor
granting_institution Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education
granting_department Faculty of Education
publishDate 2013
url http://eprints.utm.my/id/eprint/77661/1/HanidahSumadiMFP2013.pdf
_version_ 1747817801796550656