Strategi pengurusan konflik pentadbir terhadap iklim sekolah menengah di daerah, Bone, Indonesia

Pengurusan konflik adalah elemen kritikal dan asas kejayaan sesebuah sekolah. Tanpa kecekapan dan keberkesanan dalam menangani kemelut dan konflik di sekolah maka adalah sukar untuk mencapai tahap iklim sekolah yang kondusif. Oleh itu, kajian ini mengkaji secara mendalam gaya dan strategi pengurusan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nuddin, Akhry
Format: Thesis
Language:English
Published: 2017
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/79227/1/AkhryNuddinPFP2017.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-utm-ep.79227
record_format uketd_dc
spelling my-utm-ep.792272018-10-14T08:39:40Z Strategi pengurusan konflik pentadbir terhadap iklim sekolah menengah di daerah, Bone, Indonesia 2017 Nuddin, Akhry LB Theory and practice of education Pengurusan konflik adalah elemen kritikal dan asas kejayaan sesebuah sekolah. Tanpa kecekapan dan keberkesanan dalam menangani kemelut dan konflik di sekolah maka adalah sukar untuk mencapai tahap iklim sekolah yang kondusif. Oleh itu, kajian ini mengkaji secara mendalam gaya dan strategi pengurusan konflik utama yang diamalkan oleh kebanyakan pentadbir, tahap iklim sekolah serta kesan gaya dan strategi pendekatan dalam pengurusan konflik yang dikaitkan dengan pencapaian iklim sekolah menengah. Untuk pengumpulan data, reka bentuk sequational explanatory melalui soal selidik, temu bual dan pemerhatian digunakan dalam kajian ini. Seramai 267 orang pentadbir daripada 28 buah Sekolah Menengah Atas (SMA) Kebangsaan di Bone, Indonesia dipilih menggunakan pendekatan pensampelan rawak berstrata berkadaran. Analisis deskriptif merangkumi skor min, kekerapan, peratusan dan sisihan piawai digunakan untuk menganalisis dapatan kajian. Analisis inferensi dijalankan menggunakan ujian regresi. Dapatan kualitatif diperolehi daripada temu bual dan pemerhatian ke atas pengetua, pembantu pentadbir dan wali kelas di empat buah sekolah yang berbeza dengan latar belakang yang berlainan. Hasil daripada analisis deskriptif menunjukkan bahawa gaya kerjasama dan pendekatan strategi meleraikan mencatatkan skor min yang tinggi, iaitu 3.81 dan 4.36 ketika berurusan dengan pihak yang terlibat dalam konflik. Hasil kajian ini membuktikan bahawa gaya kerjasama dan pendekatan meleraikan adalah strategi yang utama diguna pakai dalam kalangan pentadbir SMA untuk pengurusan konflik. Di samping itu, kajian ini juga menunjukkan bahawa iklim sekolah dari perspektif pencapaian akademik dan disiplin sekolah dengan min skor 3.81 dan 3.73 berada dalam kategori tinggi untuk mewujudkan iklim sekolah yang kondusif. Aspek iklim sekolah yang lain seperti pengurusan kepimpinan (min 3.60), hubungan interpersonal (min 3.46), pengajaran dan pembelajaran (min 3.60), dan kemudahan fizikal (min 3.17) berada dalam kategori sederhana. Selanjutnya, hasil daripada pengujian hipotesis menunjukkan bahawa gaya pengurusan konflik dan pendekatan strategi pengurusan konflik menyumbang sebanyak 69.9% dan 77.8% kepada pencapaian iklim sekolah. Hasil kajian ini diperkukuhkan lagi dengan analisis data daripada temu bual dan pemerhatian. Dapat disimpulkan bahawa hasil kajian yang diperolehi boleh menyumbang kepada perkembangan ilmu pengetahuan dalam bidang pengurusan konflik dan sebagai rujukan umum pada masa akan datang. Oleh itu, implikasinya adalah pentadbir sekolah perlu memahami dan mengamalkan gaya dan pendekatan strategi pengurusan konflik untuk pencapaian yang lebih cekap dan berkesan di sekolah. Dengan yang demikian, kajian ini menunjukkan bahawa program pengurusan konflik perlu dilaksanakan di semua sekolah menengah di Indonesia. 2017 Thesis http://eprints.utm.my/id/eprint/79227/ http://eprints.utm.my/id/eprint/79227/1/AkhryNuddinPFP2017.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education Faculty of Education
institution Universiti Teknologi Malaysia
collection UTM Institutional Repository
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Nuddin, Akhry
Strategi pengurusan konflik pentadbir terhadap iklim sekolah menengah di daerah, Bone, Indonesia
description Pengurusan konflik adalah elemen kritikal dan asas kejayaan sesebuah sekolah. Tanpa kecekapan dan keberkesanan dalam menangani kemelut dan konflik di sekolah maka adalah sukar untuk mencapai tahap iklim sekolah yang kondusif. Oleh itu, kajian ini mengkaji secara mendalam gaya dan strategi pengurusan konflik utama yang diamalkan oleh kebanyakan pentadbir, tahap iklim sekolah serta kesan gaya dan strategi pendekatan dalam pengurusan konflik yang dikaitkan dengan pencapaian iklim sekolah menengah. Untuk pengumpulan data, reka bentuk sequational explanatory melalui soal selidik, temu bual dan pemerhatian digunakan dalam kajian ini. Seramai 267 orang pentadbir daripada 28 buah Sekolah Menengah Atas (SMA) Kebangsaan di Bone, Indonesia dipilih menggunakan pendekatan pensampelan rawak berstrata berkadaran. Analisis deskriptif merangkumi skor min, kekerapan, peratusan dan sisihan piawai digunakan untuk menganalisis dapatan kajian. Analisis inferensi dijalankan menggunakan ujian regresi. Dapatan kualitatif diperolehi daripada temu bual dan pemerhatian ke atas pengetua, pembantu pentadbir dan wali kelas di empat buah sekolah yang berbeza dengan latar belakang yang berlainan. Hasil daripada analisis deskriptif menunjukkan bahawa gaya kerjasama dan pendekatan strategi meleraikan mencatatkan skor min yang tinggi, iaitu 3.81 dan 4.36 ketika berurusan dengan pihak yang terlibat dalam konflik. Hasil kajian ini membuktikan bahawa gaya kerjasama dan pendekatan meleraikan adalah strategi yang utama diguna pakai dalam kalangan pentadbir SMA untuk pengurusan konflik. Di samping itu, kajian ini juga menunjukkan bahawa iklim sekolah dari perspektif pencapaian akademik dan disiplin sekolah dengan min skor 3.81 dan 3.73 berada dalam kategori tinggi untuk mewujudkan iklim sekolah yang kondusif. Aspek iklim sekolah yang lain seperti pengurusan kepimpinan (min 3.60), hubungan interpersonal (min 3.46), pengajaran dan pembelajaran (min 3.60), dan kemudahan fizikal (min 3.17) berada dalam kategori sederhana. Selanjutnya, hasil daripada pengujian hipotesis menunjukkan bahawa gaya pengurusan konflik dan pendekatan strategi pengurusan konflik menyumbang sebanyak 69.9% dan 77.8% kepada pencapaian iklim sekolah. Hasil kajian ini diperkukuhkan lagi dengan analisis data daripada temu bual dan pemerhatian. Dapat disimpulkan bahawa hasil kajian yang diperolehi boleh menyumbang kepada perkembangan ilmu pengetahuan dalam bidang pengurusan konflik dan sebagai rujukan umum pada masa akan datang. Oleh itu, implikasinya adalah pentadbir sekolah perlu memahami dan mengamalkan gaya dan pendekatan strategi pengurusan konflik untuk pencapaian yang lebih cekap dan berkesan di sekolah. Dengan yang demikian, kajian ini menunjukkan bahawa program pengurusan konflik perlu dilaksanakan di semua sekolah menengah di Indonesia.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Nuddin, Akhry
author_facet Nuddin, Akhry
author_sort Nuddin, Akhry
title Strategi pengurusan konflik pentadbir terhadap iklim sekolah menengah di daerah, Bone, Indonesia
title_short Strategi pengurusan konflik pentadbir terhadap iklim sekolah menengah di daerah, Bone, Indonesia
title_full Strategi pengurusan konflik pentadbir terhadap iklim sekolah menengah di daerah, Bone, Indonesia
title_fullStr Strategi pengurusan konflik pentadbir terhadap iklim sekolah menengah di daerah, Bone, Indonesia
title_full_unstemmed Strategi pengurusan konflik pentadbir terhadap iklim sekolah menengah di daerah, Bone, Indonesia
title_sort strategi pengurusan konflik pentadbir terhadap iklim sekolah menengah di daerah, bone, indonesia
granting_institution Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education
granting_department Faculty of Education
publishDate 2017
url http://eprints.utm.my/id/eprint/79227/1/AkhryNuddinPFP2017.pdf
_version_ 1747818177112309760