Tahap kesedaran terhadap keperluan pengurusan fasiliti: Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap kesedaran terhadap keperluan pengurusan fasiliti di JPPH dan mengenalpasti aspek pengurusan fasiliti yang perlu diberi keutamaan berdasarkan tahap kesedaran. Pengetahuan terhadap pengurusan fasiliti di jabatan/ agensi kerajaan adalah sangat penting bagi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Juwahir, Paridah
Format: Thesis
Language:English
Published: 2020
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/98267/1/ParidahJuwahirMFABU2020.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-utm-ep.98267
record_format uketd_dc
spelling my-utm-ep.982672022-11-29T02:59:51Z Tahap kesedaran terhadap keperluan pengurusan fasiliti: Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta 2020 Juwahir, Paridah H Social Sciences (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap kesedaran terhadap keperluan pengurusan fasiliti di JPPH dan mengenalpasti aspek pengurusan fasiliti yang perlu diberi keutamaan berdasarkan tahap kesedaran. Pengetahuan terhadap pengurusan fasiliti di jabatan/ agensi kerajaan adalah sangat penting bagi mengelakkan pembaziran wang rakyat ekoran ketidakcekapan dalam mengurus dan menyenggara aset dan fasiliti. Halangan utama bagi melaksanakan Pengurusan Fasiliti di organisasi kerajaan adalah berpunca dari kurangnya kesedaran dikalangan warga/ penjawat awam untuk berubah dari cara kerja lapok iaitu masih menjalankan penyelenggaraan mengikut kaedah lama dan tiada perancangan. Oleh itu, kajian ini dijalankan bagi mengukur tahap kesedaran terhadap keperluan pengurusan fasiliti dikalangan penjawat awam JPPH. Penulis menggunakan kaedah kuantitatif untuk mencapai objektif kajian. Data sekunder dikumpul dari kajian literatur yang berkaitan dengan pengurusan fasiliti dan tahap kesedaran berkenaan pengurusan asset dan fasiliti. Kajian literatur ini digunakan sebagai bahan rujukan utama membentuk soalan kajian dan seterusnya untuk mencapai objektif kajian. Jumlah minimum responden bagi kajian ini adalah sekurang-kurangnya 100. Analisis frekuensi digunakan untuk menganalisis profil responden manakala Skala Likert digunakan untuk mengukur tahap kesedaran dan aspek pengurusan fasiliti yang paling utama. Dapatan dari kajian menunjukkan warga JPPH telah mempunyai kesedaran terhadap keperluan pengurusan fasiliti, walaubagaimanapun ia perlu ditingkatkan lagi. Aspek pengurusan fasiliti yang perlu diutamakan oleh JPPH dalam meningkatkan amalan pengurusan fasiliti adalah menguruskan sewajarnya sumber yang ada dengan lebih cekap dan berkesan. 2020 Thesis http://eprints.utm.my/id/eprint/98267/ http://eprints.utm.my/id/eprint/98267/1/ParidahJuwahirMFABU2020.pdf application/pdf en public http://dms.library.utm.my:8080/vital/access/manager/Repository/vital:144557 masters Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Built Environment & Surveying Faculty of Built Environment & Surveying
institution Universiti Teknologi Malaysia
collection UTM Institutional Repository
language English
topic H Social Sciences (General)
spellingShingle H Social Sciences (General)
Juwahir, Paridah
Tahap kesedaran terhadap keperluan pengurusan fasiliti: Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta
description Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap kesedaran terhadap keperluan pengurusan fasiliti di JPPH dan mengenalpasti aspek pengurusan fasiliti yang perlu diberi keutamaan berdasarkan tahap kesedaran. Pengetahuan terhadap pengurusan fasiliti di jabatan/ agensi kerajaan adalah sangat penting bagi mengelakkan pembaziran wang rakyat ekoran ketidakcekapan dalam mengurus dan menyenggara aset dan fasiliti. Halangan utama bagi melaksanakan Pengurusan Fasiliti di organisasi kerajaan adalah berpunca dari kurangnya kesedaran dikalangan warga/ penjawat awam untuk berubah dari cara kerja lapok iaitu masih menjalankan penyelenggaraan mengikut kaedah lama dan tiada perancangan. Oleh itu, kajian ini dijalankan bagi mengukur tahap kesedaran terhadap keperluan pengurusan fasiliti dikalangan penjawat awam JPPH. Penulis menggunakan kaedah kuantitatif untuk mencapai objektif kajian. Data sekunder dikumpul dari kajian literatur yang berkaitan dengan pengurusan fasiliti dan tahap kesedaran berkenaan pengurusan asset dan fasiliti. Kajian literatur ini digunakan sebagai bahan rujukan utama membentuk soalan kajian dan seterusnya untuk mencapai objektif kajian. Jumlah minimum responden bagi kajian ini adalah sekurang-kurangnya 100. Analisis frekuensi digunakan untuk menganalisis profil responden manakala Skala Likert digunakan untuk mengukur tahap kesedaran dan aspek pengurusan fasiliti yang paling utama. Dapatan dari kajian menunjukkan warga JPPH telah mempunyai kesedaran terhadap keperluan pengurusan fasiliti, walaubagaimanapun ia perlu ditingkatkan lagi. Aspek pengurusan fasiliti yang perlu diutamakan oleh JPPH dalam meningkatkan amalan pengurusan fasiliti adalah menguruskan sewajarnya sumber yang ada dengan lebih cekap dan berkesan.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Juwahir, Paridah
author_facet Juwahir, Paridah
author_sort Juwahir, Paridah
title Tahap kesedaran terhadap keperluan pengurusan fasiliti: Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta
title_short Tahap kesedaran terhadap keperluan pengurusan fasiliti: Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta
title_full Tahap kesedaran terhadap keperluan pengurusan fasiliti: Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta
title_fullStr Tahap kesedaran terhadap keperluan pengurusan fasiliti: Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta
title_full_unstemmed Tahap kesedaran terhadap keperluan pengurusan fasiliti: Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta
title_sort tahap kesedaran terhadap keperluan pengurusan fasiliti: jabatan penilaian dan perkhidmatan harta
granting_institution Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Built Environment & Surveying
granting_department Faculty of Built Environment & Surveying
publishDate 2020
url http://eprints.utm.my/id/eprint/98267/1/ParidahJuwahirMFABU2020.pdf
_version_ 1776100570294124544