Strategi pemasaran dalam pengekalan kadar penghunian kompleks membeli belah semasa pandemik COVID-19

Kehadiran Pandemik COVID-19 telah memberi kesan ke atas ekonomi dunia dalam pelbagai bidang termasuk sektor harta tanah. Persatuan Pusat Beli- Belah Malaysia (PPKM) menganggarkan industri kompleks membeli-belah akan berdepan dengan kerugian melebihi RM750 juta akibat pelaksanaan Perintah Kawalan Per...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Omar, Suraya
Format: Thesis
Language:English
Published: 2022
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/99751/1/SurayaOmarMFABU2022.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-utm-ep.99751
record_format uketd_dc
spelling my-utm-ep.997512023-03-19T10:30:27Z Strategi pemasaran dalam pengekalan kadar penghunian kompleks membeli belah semasa pandemik COVID-19 2022 Omar, Suraya H Social Sciences (General) Kehadiran Pandemik COVID-19 telah memberi kesan ke atas ekonomi dunia dalam pelbagai bidang termasuk sektor harta tanah. Persatuan Pusat Beli- Belah Malaysia (PPKM) menganggarkan industri kompleks membeli-belah akan berdepan dengan kerugian melebihi RM750 juta akibat pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) selama 14 hari yang bermula pada 18 Mac 2020 sehingga 31 Mac 2020. Kerugian tersebut tidak termasuk jumlah dagangan yang dicatatkan oleh sektor peruncitan. Kajian lepas menyatakan bahawa kadar penghunian dan kadar sewa untuk kompleks membeli-belah dan ruang pejabat terus menurun. Kadar sewa untuk pejabat dan ruang niaga di Lembah Klang sudah mula turun selama empat suku berturut-turut sejak suku ketiga tahun 2020. Berdasarkan Laporan Pasaran Harta 2021, keseluruhannya prestasi kompleks perniagaan terus perlahan dengan merekodkan kadar penghunian 76.3% pada 2021, menurun daripada 77.5% pada 2020. Matlamat kajian ini adalah untuk mengenal pasti kadar penghunian kompleks membeli belah semasa pandemik COVID-19 dan mengenal pasti strategi pemasaran yang digunapakai oleh pengurus bangunan kompleks membeli-belah semasa pandemik COVIC-19. Metodologi kajian adalah berdasarkan pendekatan kualitatif menggunakan analisis frekuensi dan analisis tematik. Borang temu bual semi struktur telah dibangunkan dan temu bual melibatkan 6 orang pengurus kompleks membeli belah yang terpilih. Hasil kajian mendapati konsep strategi pemasaran 4P yang digunapakai oleh pengurus bangunan dapat mengekalkan kadar penghunian terutamanya pemasaran secara dalam talian merupakan satu tindakan yang terbaik ke arah digitalisasi pemasaran semasa dan selepas pandemik. Kajian ini penting dalam membantu pengusaha kompleks membeli belah bagi mewujudkan kesinambungan dan kemampanan sekiranya berlaku sebarang krisis ekonomi pada masa hadapan. 2022 Thesis http://eprints.utm.my/id/eprint/99751/ http://eprints.utm.my/id/eprint/99751/1/SurayaOmarMFABU2022.pdf application/pdf en public http://dms.library.utm.my:8080/vital/access/manager/Repository/vital:149950 masters Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Built Environment & Surveying Faculty of Built Environment & Surveying
institution Universiti Teknologi Malaysia
collection UTM Institutional Repository
language English
topic H Social Sciences (General)
spellingShingle H Social Sciences (General)
Omar, Suraya
Strategi pemasaran dalam pengekalan kadar penghunian kompleks membeli belah semasa pandemik COVID-19
description Kehadiran Pandemik COVID-19 telah memberi kesan ke atas ekonomi dunia dalam pelbagai bidang termasuk sektor harta tanah. Persatuan Pusat Beli- Belah Malaysia (PPKM) menganggarkan industri kompleks membeli-belah akan berdepan dengan kerugian melebihi RM750 juta akibat pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) selama 14 hari yang bermula pada 18 Mac 2020 sehingga 31 Mac 2020. Kerugian tersebut tidak termasuk jumlah dagangan yang dicatatkan oleh sektor peruncitan. Kajian lepas menyatakan bahawa kadar penghunian dan kadar sewa untuk kompleks membeli-belah dan ruang pejabat terus menurun. Kadar sewa untuk pejabat dan ruang niaga di Lembah Klang sudah mula turun selama empat suku berturut-turut sejak suku ketiga tahun 2020. Berdasarkan Laporan Pasaran Harta 2021, keseluruhannya prestasi kompleks perniagaan terus perlahan dengan merekodkan kadar penghunian 76.3% pada 2021, menurun daripada 77.5% pada 2020. Matlamat kajian ini adalah untuk mengenal pasti kadar penghunian kompleks membeli belah semasa pandemik COVID-19 dan mengenal pasti strategi pemasaran yang digunapakai oleh pengurus bangunan kompleks membeli-belah semasa pandemik COVIC-19. Metodologi kajian adalah berdasarkan pendekatan kualitatif menggunakan analisis frekuensi dan analisis tematik. Borang temu bual semi struktur telah dibangunkan dan temu bual melibatkan 6 orang pengurus kompleks membeli belah yang terpilih. Hasil kajian mendapati konsep strategi pemasaran 4P yang digunapakai oleh pengurus bangunan dapat mengekalkan kadar penghunian terutamanya pemasaran secara dalam talian merupakan satu tindakan yang terbaik ke arah digitalisasi pemasaran semasa dan selepas pandemik. Kajian ini penting dalam membantu pengusaha kompleks membeli belah bagi mewujudkan kesinambungan dan kemampanan sekiranya berlaku sebarang krisis ekonomi pada masa hadapan.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Omar, Suraya
author_facet Omar, Suraya
author_sort Omar, Suraya
title Strategi pemasaran dalam pengekalan kadar penghunian kompleks membeli belah semasa pandemik COVID-19
title_short Strategi pemasaran dalam pengekalan kadar penghunian kompleks membeli belah semasa pandemik COVID-19
title_full Strategi pemasaran dalam pengekalan kadar penghunian kompleks membeli belah semasa pandemik COVID-19
title_fullStr Strategi pemasaran dalam pengekalan kadar penghunian kompleks membeli belah semasa pandemik COVID-19
title_full_unstemmed Strategi pemasaran dalam pengekalan kadar penghunian kompleks membeli belah semasa pandemik COVID-19
title_sort strategi pemasaran dalam pengekalan kadar penghunian kompleks membeli belah semasa pandemik covid-19
granting_institution Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Built Environment & Surveying
granting_department Faculty of Built Environment & Surveying
publishDate 2022
url http://eprints.utm.my/id/eprint/99751/1/SurayaOmarMFABU2022.pdf
_version_ 1776100643537158144