Pengaruh bahasa Tiong Hua dalam semangat nasionalisme di sekolah menengah persendirian cina: Satu kajian kes: Sekolah Menengah Cina Pai Fong

Latar belakang masyarakat Malaysia yang berbilang kaum sentiasa memberi cabaran kepada pemimpinnya dalam mengurus isu perpaduan negara. Sejak merdeka, lebih-lebih lagi berikutan peristiwa rusuhan kaum pada 13 Mei 1969, isu perpaduan dan integrasi nasional tidak pernah terpisah daripada polisi pembin...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Fetty Azura, Md. Yunus
Format: Thesis
Language:eng
eng
Published: 2011
Subjects:
Online Access:https://etd.uum.edu.my/5270/1/s806499.pdf
https://etd.uum.edu.my/5270/2/s806499_abstract.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uum-etd.5270
record_format uketd_dc
institution Universiti Utara Malaysia
collection UUM ETD
language eng
eng
advisor Mohd Djuhri, Oemar Hamdan
topic JC Political theory
JC Political theory
spellingShingle JC Political theory
JC Political theory
Fetty Azura, Md. Yunus
Pengaruh bahasa Tiong Hua dalam semangat nasionalisme di sekolah menengah persendirian cina: Satu kajian kes: Sekolah Menengah Cina Pai Fong
description Latar belakang masyarakat Malaysia yang berbilang kaum sentiasa memberi cabaran kepada pemimpinnya dalam mengurus isu perpaduan negara. Sejak merdeka, lebih-lebih lagi berikutan peristiwa rusuhan kaum pada 13 Mei 1969, isu perpaduan dan integrasi nasional tidak pernah terpisah daripada polisi pembinaan bangsa (nation-building). Dalam projek raksasanya, Wawasan 2020, Mahathir Mohamed telah juga menetapkan pembinaan "bangsa Malaysia" sebagai salah satu daripada sembilan cabaran itu. Sehubungan itu, soal masyarakat Malaysia yang majmuk telah menjadi isu yang hangat dibincangkan, terutamanya dari segi identiti orang Melayu dan Cina, kerana kedua-dua kumpulan etnik itu sangat dominan dalam bidang politik dan ekonomi etnik (Shamsul 1999). Keberkesanan polisi tentang perpaduan daripada kerajaan Malaysia itu kuat bergantung pada pemahaman kita ke atas setiap kaum, terutamanya identity masing-masing dari segi ras dan keetnikan. Sekiranya dilaksanakan polisi tanpa mempertimbangkan tafsiran identiti setiap kaum itu, ia bukan sahaja tidak akan mencapai matlamatnya, tetapi juga mungkin akan melukakan perasaan kaum kaum, sekaligus akan membesarkan lagi jurang perbezaan antara kaum-kaurn itu. Oleh itu, perhatian penyelidikan ini diberi kepada kaum Cina dengan membincangkan pembentukan konsep tentang identiti orang Cina dan sifat kecinaannya, yang akan turut memperkatakan dorongan yang menyebabkan perubahan konsep mereka tentang diri mereka dari masa ke masa. Perbincangan itu diberi kepada : Untuk memahami identiti orang Cina dan kecinaannya, harus difahami proses pembentukan identiti mereka. Pendekatan yang digunakan ialah teori interaksionisme. Kajian ini merupakan suatu kajian pengaruh bahasa Tiong Hua dalam semagat nasionalisme di pendidikan Sekolah Menengah Persendirian Cina Pay Fong. Kajian ini menyelidiki dan mengupas empat perkara utama. Pertama, kajian ini meninjau sebab musabab kewujudan untuk mengetahui kesahan dan perkembangan pendidikan Sekolah Menegah Persendirian Cina di negara ini. Sistem pendidikan kebangsaan negara ini adalah berasaskan Penyata Razak 1956 dan Penyata Rahman Talib 1960. Setelah sepuluh tahun negara mencapai kemerdekaan, Bahasa Melayu menjadi bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi yang menjadi bahasa pengantar utama, dalam dasar pendidikan kebangsaan. Sejak itu, Penyata Pendidikan dan Bahasa Kebangsaan terus menjadi landasan dalam pelaksanaan sistem pendidikan kebangsaan sehingga ke hari ini. Namun begitu, dalam pada itu juga wujud satu system pendidikan di luar sistem pendidikan kebangsaan iaitu pendidikan Sekolah Menegah Persendirian Cina yang berlandaskan penggunaan bahasa ibunda etnik Cina, iaitu bahasa Mandarin sebagai bahasa pengantar di sekolah. Kedua, kajian kes yang dijalankan menyelidiki tentang aspek-aspek penubuhan, pentadbiran, dan prospek Sekolah Menegah Persendirian Cina. Dalam pada itu, kajian ini secara langsung mendedahkan inisiatif, sokongan, dan peranan komuniti Cina setempat terhadap pendidikan bahasa ibunda mereka. Hasil penyelidikan ini secara tidak langsung boleh mengesahkan kewujudan semangat perjuangan komuniti Cina yang kental terhadap pendidikan bahasa ibunda bagi memastikan survival mereka di negara ini. Ketiga, kajian ini melihat sejauh mana pendidikan Sekolah Menegah Persendirian Cina menuruti atau mematuhi aspirasi dan matlamat sistem pendidikan kebangsaan. Akhir sekali, kajian ini juga melihat kepada isu sekolah vernukalar prospek, hala tuju, dan cabaran yang bakal dihadapi oleh pendukung pendidikan di bawah dasar pendidikan Negara
format Thesis
qualification_name masters
qualification_level Master's degree
author Fetty Azura, Md. Yunus
author_facet Fetty Azura, Md. Yunus
author_sort Fetty Azura, Md. Yunus
title Pengaruh bahasa Tiong Hua dalam semangat nasionalisme di sekolah menengah persendirian cina: Satu kajian kes: Sekolah Menengah Cina Pai Fong
title_short Pengaruh bahasa Tiong Hua dalam semangat nasionalisme di sekolah menengah persendirian cina: Satu kajian kes: Sekolah Menengah Cina Pai Fong
title_full Pengaruh bahasa Tiong Hua dalam semangat nasionalisme di sekolah menengah persendirian cina: Satu kajian kes: Sekolah Menengah Cina Pai Fong
title_fullStr Pengaruh bahasa Tiong Hua dalam semangat nasionalisme di sekolah menengah persendirian cina: Satu kajian kes: Sekolah Menengah Cina Pai Fong
title_full_unstemmed Pengaruh bahasa Tiong Hua dalam semangat nasionalisme di sekolah menengah persendirian cina: Satu kajian kes: Sekolah Menengah Cina Pai Fong
title_sort pengaruh bahasa tiong hua dalam semangat nasionalisme di sekolah menengah persendirian cina: satu kajian kes: sekolah menengah cina pai fong
granting_institution Universiti Utara Malaysia
granting_department College of Law, Government and International Studies (COLGIS)
publishDate 2011
url https://etd.uum.edu.my/5270/1/s806499.pdf
https://etd.uum.edu.my/5270/2/s806499_abstract.pdf
_version_ 1747827896810995712
spelling my-uum-etd.52702016-04-26T02:36:21Z Pengaruh bahasa Tiong Hua dalam semangat nasionalisme di sekolah menengah persendirian cina: Satu kajian kes: Sekolah Menengah Cina Pai Fong 2011 Fetty Azura, Md. Yunus Mohd Djuhri, Oemar Hamdan College of Law, Government and International Studies (COLGIS) College of Law, Goverment and International Studies (COLGIS) JC Political theory PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania Latar belakang masyarakat Malaysia yang berbilang kaum sentiasa memberi cabaran kepada pemimpinnya dalam mengurus isu perpaduan negara. Sejak merdeka, lebih-lebih lagi berikutan peristiwa rusuhan kaum pada 13 Mei 1969, isu perpaduan dan integrasi nasional tidak pernah terpisah daripada polisi pembinaan bangsa (nation-building). Dalam projek raksasanya, Wawasan 2020, Mahathir Mohamed telah juga menetapkan pembinaan "bangsa Malaysia" sebagai salah satu daripada sembilan cabaran itu. Sehubungan itu, soal masyarakat Malaysia yang majmuk telah menjadi isu yang hangat dibincangkan, terutamanya dari segi identiti orang Melayu dan Cina, kerana kedua-dua kumpulan etnik itu sangat dominan dalam bidang politik dan ekonomi etnik (Shamsul 1999). Keberkesanan polisi tentang perpaduan daripada kerajaan Malaysia itu kuat bergantung pada pemahaman kita ke atas setiap kaum, terutamanya identity masing-masing dari segi ras dan keetnikan. Sekiranya dilaksanakan polisi tanpa mempertimbangkan tafsiran identiti setiap kaum itu, ia bukan sahaja tidak akan mencapai matlamatnya, tetapi juga mungkin akan melukakan perasaan kaum kaum, sekaligus akan membesarkan lagi jurang perbezaan antara kaum-kaurn itu. Oleh itu, perhatian penyelidikan ini diberi kepada kaum Cina dengan membincangkan pembentukan konsep tentang identiti orang Cina dan sifat kecinaannya, yang akan turut memperkatakan dorongan yang menyebabkan perubahan konsep mereka tentang diri mereka dari masa ke masa. Perbincangan itu diberi kepada : Untuk memahami identiti orang Cina dan kecinaannya, harus difahami proses pembentukan identiti mereka. Pendekatan yang digunakan ialah teori interaksionisme. Kajian ini merupakan suatu kajian pengaruh bahasa Tiong Hua dalam semagat nasionalisme di pendidikan Sekolah Menengah Persendirian Cina Pay Fong. Kajian ini menyelidiki dan mengupas empat perkara utama. Pertama, kajian ini meninjau sebab musabab kewujudan untuk mengetahui kesahan dan perkembangan pendidikan Sekolah Menegah Persendirian Cina di negara ini. Sistem pendidikan kebangsaan negara ini adalah berasaskan Penyata Razak 1956 dan Penyata Rahman Talib 1960. Setelah sepuluh tahun negara mencapai kemerdekaan, Bahasa Melayu menjadi bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi yang menjadi bahasa pengantar utama, dalam dasar pendidikan kebangsaan. Sejak itu, Penyata Pendidikan dan Bahasa Kebangsaan terus menjadi landasan dalam pelaksanaan sistem pendidikan kebangsaan sehingga ke hari ini. Namun begitu, dalam pada itu juga wujud satu system pendidikan di luar sistem pendidikan kebangsaan iaitu pendidikan Sekolah Menegah Persendirian Cina yang berlandaskan penggunaan bahasa ibunda etnik Cina, iaitu bahasa Mandarin sebagai bahasa pengantar di sekolah. Kedua, kajian kes yang dijalankan menyelidiki tentang aspek-aspek penubuhan, pentadbiran, dan prospek Sekolah Menegah Persendirian Cina. Dalam pada itu, kajian ini secara langsung mendedahkan inisiatif, sokongan, dan peranan komuniti Cina setempat terhadap pendidikan bahasa ibunda mereka. Hasil penyelidikan ini secara tidak langsung boleh mengesahkan kewujudan semangat perjuangan komuniti Cina yang kental terhadap pendidikan bahasa ibunda bagi memastikan survival mereka di negara ini. Ketiga, kajian ini melihat sejauh mana pendidikan Sekolah Menegah Persendirian Cina menuruti atau mematuhi aspirasi dan matlamat sistem pendidikan kebangsaan. Akhir sekali, kajian ini juga melihat kepada isu sekolah vernukalar prospek, hala tuju, dan cabaran yang bakal dihadapi oleh pendukung pendidikan di bawah dasar pendidikan Negara 2011 Thesis https://etd.uum.edu.my/5270/ https://etd.uum.edu.my/5270/1/s806499.pdf text eng validuser https://etd.uum.edu.my/5270/2/s806499_abstract.pdf text eng public masters masters Universiti Utara Malaysia Abdullah Hassan, 1987, "30 Tahun Perancangan Bahasa Malaysia", Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Allen, James A de. V., 1967, "The Malayan Union", New Haven: Yale. Asaratnam, S. "Indians in Malaysia and Singapore", Kuala Lumpur: Oxford University Press. Asmah Haji Omar, 1979, "Language Planning for Unity and Efficiency: A Study of the Language Status and Corpus Planning of Malaysia". Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya. Asmah Haji Omar, 1982b, "The Roles of English in Malaysia in the Context of National Language Planning," in Asmah Haji Omar, 1987a, "Malay in its Sociocultural Context", Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, hal. 157-175. Asmah Haji Omar, 1985, "Patterns of Language Communication in Malaysia," in Asmah Haji Omar, 1987, "Malay in its Sociocultural Context"; Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, hal. 71-82. Asmah Hj. Omar, 1983, "The Malay Peoples of Malaysia and TheirLanguages", Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Backman, Michael; Butler, Charlotte, Big in Asia: 25 strategies for Business Success, Palgrave Macmillan, 2003. Ball, James Dyer, Things Chinese: Or Notes Connected With China, 4th edn., Hong Kong. Butcher, John G., The Closing of the Frontier: A History of the Marine Fisheries of Southeast Asia, c. 1850-2000, Institute of Southeast Asian Studies, 2004, Chai Hon Chan, 1971, "Planning Education for a Plural Society", Paris: Unesco; International Institute for Educational Planning. Chai Hon Chan, 1977, "Education and Nation-Building in Plural Societies: The West Malaysian Experience-, Canberra: The Australian National University (Development Studies Centre, Monograf no. 6). Chang Ming Phang, Paul, 1973, "Educational Development in a Plural Society: A Malaysian Case Study", Singapore: Academic Publications. Chua, David, "Education and Culture" dalam Ling Liong Sik et al., 1988, "The Future of Malaysian Chinese", Kuala Lumpur: Malaysian Chinese Association. Constable, Nicole, Chinese Politics in Malaysia: A History of the Malaysian Chinese Association, Oxford University Press, 1988, Constable, Nicole, Guest People: Hakka Identity in China and Abroad, University of Washington Press, 2005, Coulmas, F., 1988, "With Forked Tongues; What are NationalLanguages Good For?', Singapore: Karoma Publishers, Inc. Democratic Action Party, 1969, "Who Lives if Malaysia Dies?', Kuala Lumpur: Democratic Action Party. Educational Policy, 1945- 1957", Disertasi Ph.D. tak bercetak, University of Hawaii. Fennell, T.R., 1967, "Commitment to Change: A History of Malayan Gaudart, H.M., 1985, "A Descriptive Study of Bilingual Education in Malaysia", Disertasi Ph.D. tak bercetak, University of Hawaii. Hara, Fujio, Malayan Chinese and China: Conversion in Identity Consciousness, 1945-1957, NUS Press, 2003, Ho Seng Ong, 1952, "Education for Unity in Malaya; an Evolution of the Educational System of Malaya with Special Reference to the Need for Unity in Its Plural Society", Penang: Malayan Teachers Union. International Conference of South-East Asian Historians, Papers on Malayan History, Journal of South-east Asian History., 1962 In-Won Hwang, Personalized politics: The Malaysian state Under Mahathir, Institute of Southeast Asian Studies, 2003,. John Bastin dan Harry J. Benda, 1972,Sejarah Asia Tenggara, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Kam, Hing Lee, The Chinese in Malaysia, Oxford University Press, 2002, Kua Kia Soong, 1985, "National Culture and Democracy", Kuala Lumpur. Kua Kia Soong, 1985, "The Chinese Schools of Malaysia; A Protean Saga", Kuala Lumpur: United Chinese Schools Committee Association of Malaysia. Kua Kia Soong, 1987, "Polarization in Malaysia: The Root Causes", Kuala Lumpur: Malaysian Chinese Research and Resource Center. Le Page, R.P., 1964, "The National Language Question", London: Oxford University Press. Lee, Raymond, ed., 1986, "Ethnicity and Ethnic Relations in Malaysia", DeKalb: Center for Southeast Asian Studies. Ling Liong Sik, et al., 1988, "The Future of Malaysian Chinese", Kuala Lumpur: Malaysian Chinese Association. Malaya, 1948, "Education in Malaya (Laporan Cheeseman)", Kuala Lumpur: The Colonial Office." Malaya, 1951, "Chinese schools and the Education of Chinese Malayans" (Laporan Fenn-Wu), Kuala Lumpur: The Colonial Office Malaya, 1956, "Report of the Education Committee 1956" (Laporan Razak), Kuala Lumpur. Malaya, 1951, "Report of the Committee on Malay Education (Laporan Barnes)", Kuala Lumpur: The Colonial Office. Malaya, 1960, "Report of the Education Review Committe" (Laporan Rahman Talib), Kuala Lumpur. Megany, Jacqueline, World Yearbook of Education: Education of Minorities, Taylor & Francis, 2006 Noss, R.B., 1984, "An Overview of Language Issues in Southeast Asia, 1950-1980", Singapore: Oxford University Press. Ooi, Jin-Bee, Land, People, and Economy in Malaya, Longmans, 1963. Owen, Norman G.; Chandler, David, The Emergence of Modern Southeast Asia: A New History, University of Hawaii Press, 2005, Pan, Lynn, The Encyclopedia of the Chinese Overseas, Harvard University Press, 1999, Tan, Chee Beng; Ramanathan, K., 1985, "Politik Dalam Pendidikan Bahasa, 1930- 1971", Petaling Jaya: Penerbit Fajar Bakti. Status: Features: Functions", Kuala Lumpur: Oxford University Press. Stedman, J.B., 1986, "Malaysia; A Study of the Educational System of Malaysia and a , Guide to the Academic Placement of Students in Educational Institutions of the United States", Washington: American Association of Collegiate Registrars and Admission Officers. Tan Ding Eing, 197511979 Sejarah Malaysia Dan Singapura, Penerbit Fajar Bakti, William Tan, Sooi Beng, KO-tai, A New Form of Chinese Urban Street Theatre in Malaysia, Southeast Asian Studies, 1984. Teo Kok Seong, 1989, "Penerimaan dan Penghayatan Bahasa Malaysia di Kalangan Masyarakat Cina: Satu Kajian Kes di Kajang, Selangor Darul Ehsan" dalam "Dewan Bahasa", Jilid 33, Januari. Toong, Siong Shih, The Foochows of Sitiawan: A Historical Perspective, Persatuan Kutien Daerah Manjung, University Southeast Asia Studies, Monograph Series. Watson, J.K.P., 1983, "Cultural Pluralism, National-Building and Educational Policies," dalam Chris Kennedy, "Language Planning an Language Education", London: George, Allen & Unwin, P40.5 L35 L36. Yamashita, Shinji;'Eades, Jeremy Seymour, Globalization in Southeast Asia: Local, National and Transnational Perspectives, Berghahn Books, 2003, Yan, Qinghuang, The Chinese in Southeast Asia and Beyond: Socioeconomic and Political Dimensions, World Scientific, 2008,