Faktor bukan ekonomi yang mempengaruhi penerimaan perkhidmatan Takaful di kalangan umat Islam di Daerah Kubang Pasu, Kedah

Takaful adalah pengganti insurans konvensional. Ia adalah satu pilihan untuk orang yang kepercayaan agama tidak menggalakkan mereka mengunjungi produk pengurusan risiko yang dicirikan dengan unsur-unsur yang tidak menentu, kadar faedah dan prinsip agama yang tidak dipatuhi. Kajian itu, bagaimanapun...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Mohd Hapizi, Mohd Father
格式: Thesis
語言:eng
eng
出版: 2016
主題:
在線閱讀:https://etd.uum.edu.my/5993/1/s818014_01.pdf
https://etd.uum.edu.my/5993/2/s818014_02.pdf
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:Takaful adalah pengganti insurans konvensional. Ia adalah satu pilihan untuk orang yang kepercayaan agama tidak menggalakkan mereka mengunjungi produk pengurusan risiko yang dicirikan dengan unsur-unsur yang tidak menentu, kadar faedah dan prinsip agama yang tidak dipatuhi. Kajian itu, bagaimanapun, bertujuan untuk meneroka faktor yang mempengaruhi perkhidmatan penggunaan Takaful dalam Daerah Kubang Pasu, Kedah. Ini adalah untuk mengkaji masalah penyelidikan diberi dengan menjawab soalan-soalan ini iaitu: Sejauh manakah membina kesedaran orang ramai terhadap perkhidmatan Takaful mempunyai kesan yang besar ke atas penggunaan perkhidmatan Takaful? Sejauh manakah tahap sikap orang ramai mempunyai kesan ketara ke atas penggunaan perkhidmatan Takaful? Sejauh manakah tahap persepsi awam mempunyai kesan ketara ke atas penggunaan perkhidmatan Takaful? Sejauh manakah tahap kepercayaan dan keyakinan yang diletakkan ke atas pengendali Takaful mempunyai kesan yang besar ke atas penggunaan perkhidmatan Takaful? Dan akhirnya, bagaimana tahap keupayaan dan kecekapan pengendali Takaful 'mempunyai kesan yang besar ke atas penggunaan perkhidmatan Takaful? Lima (5) Hipotesis digubal dan objektif kajian ini adalah selari dengan soalan masalah kajian 'dibangkitkan. Reka bentuk kajian ini adalah kajian tinjauan di mana kaedah penerokaan ini dilakukan dengan menggunakan soal selidik dan pemerhatian tidak berstruktur sebagai cara untuk mengumpul data utama kajian ini. saiz sampel kajian adalah 350 di mana 320 mewakili pelanggan sebenar dan berpotensi dan 30 adalah kakitangan/ejen pengendali Takaful di Daerah Kubang Pasu. Kajian ini telah menganalisis data menggunakan alat statistik R2. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kesemua lima (5) Null Hipotesis dirumuskan ditolak. Keputusan telah mendapati bahawa pembolehubah bebas: kesedaran orang ramai terhadap perkhidmatan Takaful, sikap orang ramai, persepsi awam, kepercayaan dan keyakinan orang ramai kepada pengendali Takaful, keupayaan dan kecekapan pengendali Takaful; mempunyai kesan yang besar ke atas pembolehubah bersandar (penggunaan perkhidmatan Takaful) dalam Daerah Kubang Pasu.