Sistem Pengangkutan Bas Satu Kajian Kes : Perkhidmatan Bas dalam Kampus Universiti Utara Malaysia Sintok, Kedah Darul Aman

Rungutan dan keluhan pengguna-pengguna perkhidmatan pengangkutan bas dalam kampus seringkali terdengar justeru ketidakcekapan dan ketidakberkesanan pihak yang mengendalikan operasi bas berkenaan. Sehubungan itu, kajian ini dilakukan bagi menilai keberkesanan sistem pengangkutan bas dalam kampus Univ...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Maimon, Hj. Mustapa
Format: Thesis
Language:eng
eng
Published: 1994
Subjects:
Online Access:https://etd.uum.edu.my/616/1/MAIMON_HJ._MUSTAPA.pdf
https://etd.uum.edu.my/616/2/MAIMON_MUSTAPA_94.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Rungutan dan keluhan pengguna-pengguna perkhidmatan pengangkutan bas dalam kampus seringkali terdengar justeru ketidakcekapan dan ketidakberkesanan pihak yang mengendalikan operasi bas berkenaan. Sehubungan itu, kajian ini dilakukan bagi menilai keberkesanan sistem pengangkutan bas dalam kampus Universiti Utara Malaysia dari segi kualiti perkhidmatannya. Pembolehubah bersandar di dalam kajian ini ialah kepuasan pelajar terhadap kualiti perkhidmatan bas dalam kampus, manakala pembolehubah-pembolehubah penentu yang dipertimbangkan ialah masa menunggu bas, kekerapan penggunaan bas, keselesaan dan kemudahan bas, maklumat mengenai jadual perjalanan bas dan sikap pemandu-pemandu bas. Keadah pengumpulan data diperolehi melalui pengagihan soalselidik. 409 orang pelajar iaitu lebih kurang 5 peratus daripada keseluruhan jumlah pelajar Universiti Utara Malaysia (termasuk pelajar-pelajar Matrikulasi) telah dipilih dengan menggunakan kaedah persampelan secara sistematik. Ujian korelasi dan analisa regresi berganda telah digunakan bagi menganalisa data untuk menguji beberapa hipotesis yang berkenaan. Hasil kajian telah menunjukkan 27 peratus dari varians di dalam kepuasan pelajar terhadap kualiti perkhidmatan bas telah dijelaskan oleh kelima-lima pembolehubah penentu yang berkaitan. Masa menunggu bas dan maklumat mengenai jadual perjalanan bas merupakan pembolehubah-pembolehubah yang paling signifikan di dalam meramalkan tahap kepuasan pelajar terhadap kualiti perkhidmatan pengangkutan bas dalam kampus. Hasil kajian juga menunjukkan tahap kepuasan, masa menunggu bas, keselesaan dan kemudahan bas, jadual perjalanan bas dan sikap pemandu-pemandu bas adalah saling berhubungan di antara satu dengan yang lain. Beberapa cadangan telah disarankan bagi memperbaiki dan meningkatkan keberkesanan kualiti perkhidmatan bas dalam kampus. Antaranya termasuk: 1. Menyediakan satu model jadual perjalanan bas yang bersesuaian dengan persekitaran di dalam kampus dan boleh mewujudkan kompromi di antara keselesaan penumpang dan kos perkhidmatan. 2. Mempamerkan jadual perjalanan has di tempat-tempat yang strategik. 3. Memperbaiki penjadualan bas, penjadualan pemandu-pemandu bas dan penjadualan penyenggaraan bas bagi meningkatkan kepuasan pemandupemandu bas. 4. Memperbaiki rangkaian laluan bas ke tahap yang optima; dan 5. Para pelajar hendaklah lebih berdisiplin dan jangan suka mengulangi perbuatan menaiki bas pada saat-saat terakhir waktu kuliah akan dimulakan. Kaedah penyediaan jadual perjalanan bas telah dikemukakan secara terperinci di dalam laporan kajian.