Kesediaan perubahan organisasi sebagai mediator terhadap hubungan antara kepimpinan distributif dan professional learning community

Professional Learning Community merupakan aktiviti pembangunan profesionalisme guru yang berteraskan konsep hubungan berkualiti dengan perkongsian kemahiran dan pengetahuan untuk meningkatkan kaedah pengajaran. Budaya PLC memacu kreativiti dan inovasi menerusi persekitaran pengajaran dan pembelajara...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Zalina, Zakaria @ Abdul Mutalib
Format: Thesis
Language:eng
eng
eng
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://etd.uum.edu.my/9703/1/permission%20to%20deposit-902410.pdf
https://etd.uum.edu.my/9703/2/s902410_01.pdf
https://etd.uum.edu.my/9703/3/s902410_02.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uum-etd.9703
record_format uketd_dc
spelling my-uum-etd.97032022-08-04T02:31:32Z Kesediaan perubahan organisasi sebagai mediator terhadap hubungan antara kepimpinan distributif dan professional learning community 2022 Zalina, Zakaria @ Abdul Mutalib Ismail, Siti Noor Awang Had Salleh Graduate School of Arts & Sciences Awang Had Salleh Graduate School of Art & Sciences LB2801-3095 School administration and organization LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Professional Learning Community merupakan aktiviti pembangunan profesionalisme guru yang berteraskan konsep hubungan berkualiti dengan perkongsian kemahiran dan pengetahuan untuk meningkatkan kaedah pengajaran. Budaya PLC memacu kreativiti dan inovasi menerusi persekitaran pengajaran dan pembelajaran bermakna. Justeru, kajian ini dilaksanakan untuk mengenal pasti kesediaan perubahan organisasi sebagai mediator terhadap hubungan antara kepimpinan distributif dan PLC di sekolah menengah (harian biasa) Negeri Kelantan. Kajian ini juga meneroka sama ada dimensi kepimpinan distributive dan kesediaan perubahan organisasi merupakan peramal kepada pelaksanaan PLC. Kaedah gabungan digunakan menerusi instrumen Distributed Leadership Readiness Scale (Gordon, 2005) untuk mengukur amalan kepimpinan pengetua, Professional Learning Communities-Revised (Oliver & Hipp, 2010) bagi mengukur pelaksanaan PLC dan Organizational Readiness to Change (Shea, 2014) digunakan untuk mengukur kesediaan perubahan sekolah. Data kuantitatif dikutip menggunakan soal selidik yang melibatkan 371 orang guru manakala data kualitatif diperoleh melalui temu bual dengan empat (4) orang guru yang dipilih secara teknik bola salji. Data kuantitatif telah dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferensi manakala data kualitatif dianalisis secara tematik. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan positif yang signifikan antara pengaruh kepimpinan distributif dan kesediaan perubahan organisasi. Kepimpinan distributif dan kesediaan perubahan organisasi merupakan faktor peramal kepada pelaksanaan PLC. Dimensi penetapan visi, misi dan matlamat merupakan dimensi peramal yang paling tinggi diikuti amalan kepimpinan dan perkongsian kepimpinan manakala budaya sekolah merupakan peramal yang paling rendah. Dimensi efikasi terhadap perubahan dan komitmen terhadap perubahan dalam kesediaan perubahan organisasi menunjukkan peramal yang tinggi terhadap tahap pelaksanaan PLC. Analisis data kualitatif mendapati lima (5) faktor utama menyumbang kepada pelaksanaan PLC berkesan, iaitu kerja berpasukan, sokongan pentadbir, perkongsian amalan terbaik, penetapan matlamat dan objektif, serta sokongan pemegang taruh. Kajian ini dapat dijadikan panduan tambahan untuk melaksanakan PLC berkesan serta dijadikan platform untuk meningkatkan pembangunan profesionalisme guru. 2022 Thesis https://etd.uum.edu.my/9703/ https://etd.uum.edu.my/9703/1/permission%20to%20deposit-902410.pdf text eng staffonly https://etd.uum.edu.my/9703/2/s902410_01.pdf text eng staffonly https://etd.uum.edu.my/9703/3/s902410_02.pdf text eng staffonly other doctoral Universiti Utara Malaysia
institution Universiti Utara Malaysia
collection UUM ETD
language eng
eng
eng
advisor Ismail, Siti Noor
topic LB2801-3095 School administration and organization
LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB2801-3095 School administration and organization
LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Zalina, Zakaria @ Abdul Mutalib
Kesediaan perubahan organisasi sebagai mediator terhadap hubungan antara kepimpinan distributif dan professional learning community
description Professional Learning Community merupakan aktiviti pembangunan profesionalisme guru yang berteraskan konsep hubungan berkualiti dengan perkongsian kemahiran dan pengetahuan untuk meningkatkan kaedah pengajaran. Budaya PLC memacu kreativiti dan inovasi menerusi persekitaran pengajaran dan pembelajaran bermakna. Justeru, kajian ini dilaksanakan untuk mengenal pasti kesediaan perubahan organisasi sebagai mediator terhadap hubungan antara kepimpinan distributif dan PLC di sekolah menengah (harian biasa) Negeri Kelantan. Kajian ini juga meneroka sama ada dimensi kepimpinan distributive dan kesediaan perubahan organisasi merupakan peramal kepada pelaksanaan PLC. Kaedah gabungan digunakan menerusi instrumen Distributed Leadership Readiness Scale (Gordon, 2005) untuk mengukur amalan kepimpinan pengetua, Professional Learning Communities-Revised (Oliver & Hipp, 2010) bagi mengukur pelaksanaan PLC dan Organizational Readiness to Change (Shea, 2014) digunakan untuk mengukur kesediaan perubahan sekolah. Data kuantitatif dikutip menggunakan soal selidik yang melibatkan 371 orang guru manakala data kualitatif diperoleh melalui temu bual dengan empat (4) orang guru yang dipilih secara teknik bola salji. Data kuantitatif telah dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferensi manakala data kualitatif dianalisis secara tematik. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan positif yang signifikan antara pengaruh kepimpinan distributif dan kesediaan perubahan organisasi. Kepimpinan distributif dan kesediaan perubahan organisasi merupakan faktor peramal kepada pelaksanaan PLC. Dimensi penetapan visi, misi dan matlamat merupakan dimensi peramal yang paling tinggi diikuti amalan kepimpinan dan perkongsian kepimpinan manakala budaya sekolah merupakan peramal yang paling rendah. Dimensi efikasi terhadap perubahan dan komitmen terhadap perubahan dalam kesediaan perubahan organisasi menunjukkan peramal yang tinggi terhadap tahap pelaksanaan PLC. Analisis data kualitatif mendapati lima (5) faktor utama menyumbang kepada pelaksanaan PLC berkesan, iaitu kerja berpasukan, sokongan pentadbir, perkongsian amalan terbaik, penetapan matlamat dan objektif, serta sokongan pemegang taruh. Kajian ini dapat dijadikan panduan tambahan untuk melaksanakan PLC berkesan serta dijadikan platform untuk meningkatkan pembangunan profesionalisme guru.
format Thesis
qualification_name other
qualification_level Doctorate
author Zalina, Zakaria @ Abdul Mutalib
author_facet Zalina, Zakaria @ Abdul Mutalib
author_sort Zalina, Zakaria @ Abdul Mutalib
title Kesediaan perubahan organisasi sebagai mediator terhadap hubungan antara kepimpinan distributif dan professional learning community
title_short Kesediaan perubahan organisasi sebagai mediator terhadap hubungan antara kepimpinan distributif dan professional learning community
title_full Kesediaan perubahan organisasi sebagai mediator terhadap hubungan antara kepimpinan distributif dan professional learning community
title_fullStr Kesediaan perubahan organisasi sebagai mediator terhadap hubungan antara kepimpinan distributif dan professional learning community
title_full_unstemmed Kesediaan perubahan organisasi sebagai mediator terhadap hubungan antara kepimpinan distributif dan professional learning community
title_sort kesediaan perubahan organisasi sebagai mediator terhadap hubungan antara kepimpinan distributif dan professional learning community
granting_institution Universiti Utara Malaysia
granting_department Awang Had Salleh Graduate School of Arts & Sciences
publishDate 2022
url https://etd.uum.edu.my/9703/1/permission%20to%20deposit-902410.pdf
https://etd.uum.edu.my/9703/2/s902410_01.pdf
https://etd.uum.edu.my/9703/3/s902410_02.pdf
_version_ 1747828653992968192