Pelaksanaan aktiviti Circle Time untuk kemahiran komunikasi kanak-kanak Tadika
<p>Kajian ini meneroka pelaksanaan aktiviti Circle Time untuk kemahiran komunikasi</p><p>kanak-kanak TADIKA. Pendekatan kualitatif dengan reka bentuk kajian kes telah</p><p>digunakan dalam kajian ini. Seramai dua orang kanak-kanak...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10007 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini meneroka pelaksanaan aktiviti Circle Time untuk kemahiran komunikasi</p><p>kanak-kanak TADIKA. Pendekatan kualitatif dengan reka bentuk kajian kes telah</p><p>digunakan dalam kajian ini. Seramai dua orang kanak-kanak TADIKA kelas 5 tahun,</p><p>seorang guru kelas 5 tahun dan dua orang ibu kepada peserta kajian terlibat dalam kajian</p><p>ini. Kaedah kajian yang digunakan adalah pemerhatian dan temu bual separa</p><p>berstruktur. Pemerhatian terhadap kanak-kanak telah dijalankan sebanyak sepuluh kali</p><p>dengan memfokuskan kepada kemahiran komunikasi semasa aktiviti Circle Time.</p><p>Setiap guru dan ibu telah ditemu bual sekali untuk meneroka pandangan mereka tentang</p><p>aktiviti Circle Time dan impaknya terhadap kemahiran komunikasi kanak-kanak.</p><p>Pengkaji telah menggunakan kaedah analisis tematik untuk menganalisis dapatan</p><p>kajian. Beberapa tema telah terhasil bagi menjawab persoalan kajian. Tema yang</p><p>muncul adalah aktiviti interaktif, pendekatan yang sesuai untuk meningkatkan</p><p>kemahiran komunikasi kanak-kanak, dan aktiviti berpusatkan kanak-kanak. Aktiviti</p><p>interaktif seperti bercerita, belajar melalui bermain, dan bersoal jawab merupakan</p><p>aktiviti yang diamalkan oleh guru setiap pagi. Pendekatan yang bersesuaian seperti</p><p>pendekatan nyanyian muzik, bersepadu, dan belajar melalui bermain merupakan</p><p>pendekatan yang menyumbang kepada kemahiran komunikasi kanak-kanak. Aktiviti</p><p>yang berpusatkan kanak-kanak seperti bersoal jawab dan bermain adalah penting dalam</p><p>mengoptimumkan komunikasi kanak-kanak. Kesimpulannya, pelaksanaan aktiviti</p><p>Circle Time melalui aktiviti interaktif, pendekatan yang bersesuaian dan berpusatkan</p><p>kanak-kanak mampu meningkatkan kemahiran komunikasi kanak-kanak. Implikasi</p><p>kajian menunjukkan bahawa guru TADIKA perlu menjalani latihan profesional</p><p>berterusan mengenai aktiviti Circle Time untuk meningkatkan kemahiran bahasa dan</p><p>komunikasi kanak-kanak.</p> |
---|