Pembangunan dan penentusahan Modul Pembelajaran STEM Nu-Tech bagi topik tenaga nuklear untuk mata pelajaran Sains tingkatan empat

<p>Kajian ini bertujuan untuk membangunkan Modul Pembelajaran STEM Nu-Tech bagi</p><p>topik tenaga nuklear untuk mata pelajaran sains tingkatan empat. Kajian ini</p><p>menggunakan pendekatan Reka Bentuk dan Pembangunan yang dipelo...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Suraya Mohamed Sabri
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10009
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk membangunkan Modul Pembelajaran STEM Nu-Tech bagi</p><p>topik tenaga nuklear untuk mata pelajaran sains tingkatan empat. Kajian ini</p><p>menggunakan pendekatan Reka Bentuk dan Pembangunan yang dipelopori oleh</p><p>Richey dan Klein yang melibatkan tiga fasa kajian. Model Pembinaan Modul Sidek</p><p>mendasari kajian ini. Data kajian fasa pertama iaitu analisis keperluan dikumpul</p><p>melalui soal selidik yang diedarkan kepada 110 orang guru sains dipilih sebagai</p><p>persampelan bertujuan. Data dianalisis secara deskriptif menunjukkan majoriti guru</p><p>bersetuju keperluan membangunkan modul pembelajaran STEM bagi topik tenaga</p><p>nuklear untuk pelajar. Data daripada fasa kedua iaitu peringkat reka bentuk modul</p><p>diperolehi menggunakan teknik Fuzzy Delphi oleh 11 orang panel pakar. Analisis</p><p>berdasarkan konsensus pakar terhadap soal selidik yang terdiri daripada tujuh skala</p><p>Likert linguistik. Panel pakar telah mencapai kesepakatan bersama dengan nilai</p><p>threshold (d) 0.2 iaitu melebihi 75% dari aspek kesesuaian item-item dalam modul</p><p>tersebut di samping nilai skor Fuzzy, A juga melebihi 0.800. Data fasa pembangunan</p><p>modul pula melibatkan pembangunan rancangan pembelajaran yang melibatkan</p><p>pemilihan elemen subtajuk, isi kandungan, strategi dan gaya pembelajaran serta</p><p>latihan resos. Data fasa ketiga penilaian kebolehgunaan modul diperolehi melalui</p><p>retrospeksi ke atas guru dan pelajar. Soal selidik kebolehgunaan ke atas 108 orang</p><p>pelajar mendapati reka bentuk, kandungan dan refleksi modul mencapai skor min</p><p>melebihi 4.00. Temu bual separa berstruktur ditadbir kepada lapan orang pelajar dan</p><p>lima orang guru sains. Data yang dianalisis secara tematik menunjukkan modul</p><p>pembelajaran STEM Nu-Tech sesuai digunakan oleh pelajar. Kajian ini menunjukkan</p><p>bahawa modul pembelajaran tenaga nuklear ini dapat dibina bagi meningkatkan tahap</p><p>pengetahuan dalam teknologi nuklear selain berpotensi digunapakai oleh guru dan</p><p>pelajar di Kementerian Pendidikan Malaysia.</p>