Hubungan Kepimpinan Teknologi Guru Besar dengan Penggunaan Whatsapp guru sekolah rendah Daerah Marang Terengganu

<p>Kajian ini bertujuan meneliti hubungan Kepimpinan Teknologi Guru Besar dengan</p><p>Penggunaan WhatsApp guru sekolah rendah Daerah Marang Terengganu. Kajian ini</p><p>menggunakan pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk tinjau...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Haris Hashim@Hassan
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10014
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan meneliti hubungan Kepimpinan Teknologi Guru Besar dengan</p><p>Penggunaan WhatsApp guru sekolah rendah Daerah Marang Terengganu. Kajian ini</p><p>menggunakan pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk tinjauan. Kajian ini</p><p>melibatkan 292 sampel yang dipilih daripada kumpulan populasi seramai 1068 orang</p><p>guru. Pengambilan sampel dilakukan menerusi teknik persampelan rawak berstrata</p><p>dalam kalangan guru yang berkhidmat di lapan buah sekolah rendah Zon Bukit Payong</p><p>dan lapan buah di Zon Marang. Pengumpulan data adalah menerusi instrumen soal</p><p>selidik yang diadaptasi daripada Principal Technology Leadership Assessment [PTLA]</p><p>berasaskan National Educational Technology Standards for Administrators [NETS-A]</p><p>dan Unified Theory of Acceptance and Use of Technology [UTAUT]. Dapatan kajian</p><p>menunjukkan min bagi Kepimpinan Teknologi (4.09), Niat Tingkah Laku (3.79) dan</p><p>Tingkah Laku Penggunaan (3.74) adalah berada di tahap tinggi. Korelasi Pearson bagi</p><p>Kepimpinan Teknologi dengan Niat Tingkah Laku (r= 0.628) dan Kepimpinan</p><p>Teknologi dengan Tingkah Laku Penggunaan (r= 0.561) didapati masing-masing</p><p>mempunyai hubungan sederhana manakala Niat Tingkah Laku dengan Tingkah Laku</p><p>Penggunaan (r= 0.832) mempunyai hubungan kuat. Oleh itu dapatan kajian</p><p>menunjukkan Kepimpinan Teknologi Guru Besar mempunyai hubungan dengan Niat</p><p>Tingkah Laku dan Tingkah Laku Penggunaan WhatsApp guru sekolah rendah Daerah</p><p>Marang Terengganu. Implikasi kajian menggambarkan bahawa WhatsApp menjadi</p><p>pelantar perhubungan yang penting, berpenerimaan tinggi dan perlu diperkasakan</p><p>penggunaannya dalam mengendalikan tadbir urus sekolah.</p>