Amalan toleransi beragama di Malaysia menurut Maqasid Syariah

<p>Kajian ini bertujuan menganalisis amalan toleransi beragama di Malaysia dengan</p><p>memfokuskan kepada pendapat ulama fiqh silam dan sarjana kontemporari berkaitan</p><p>amalan toleransi beragama serta kedudukannya dalam keran...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Yusri Ibrahim
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10020
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:10020
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic BP Islam
Bahaism
Theosophy, etc
spellingShingle BP Islam
Bahaism
Theosophy, etc
Mohd Yusri Ibrahim
Amalan toleransi beragama di Malaysia menurut Maqasid Syariah
description <p>Kajian ini bertujuan menganalisis amalan toleransi beragama di Malaysia dengan</p><p>memfokuskan kepada pendapat ulama fiqh silam dan sarjana kontemporari berkaitan</p><p>amalan toleransi beragama serta kedudukannya dalam kerangka maqa>s}id syari>ah.</p><p>Objektif kajian ini ialah menganalisis amalan toleransi beragama yang diamalkan di</p><p>Malaysia yang menepati roh maqa>s}id syari>ah khususnya berkaitan dengan peruntukan</p><p>di dalam Perlembagaan Persekutuan, undang-undang serta dasar-dasar negara yang</p><p>dilaksanakan di Malaysia. Selain itu, objektif kajian ini juga adalah menganalisis kesan</p><p>positif dan negatif amalan toleransi beragama yang telah dilaksanakan di Malaysia</p><p>melalui penelitian terhadap amalan masyarakat, undang-undang serta dasar-dasar</p><p>negara. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif melalui kaedah analisis</p><p>kandungan terhadap pendapat fuqaha dalam kitab-kitab fiqh tura>th serta pandangan</p><p>sarjana kontemporari dan peruntukan undang-undang dalam Perlembagaan</p><p>Persekutuan, akta/enakmen serta buku-buku yang berkaitan. Selain itu, kaedah temu</p><p>bual juga dijalankan bagi mendapatkan pandangan dari pihak-pihak yang terlibat</p><p>dengan pelaksanaan dasar-dasar negara yang dilaksanakan bagi memenuhi maqa>s}id</p><p>syari>ah. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat beberapa peruntukan dalam</p><p>Perlembagaan Persekutuan yang membuka ruang kepada amalan tolerasi beragama</p><p>yang menepati roh maqa>s}id syari>ah. Begitu juga, terdapat dasar-dasar negara yang</p><p>membabitkan politik, pentadbiran serta kebebasan beragama dalam batasan tertentu</p><p>yang dilaksanakan di Malaysia adalah selaras dengan prinsip maqa>s}id syari>ah.</p><p>Kesimpulannya, kajian ini menunjukkan bahawa Malaysia berjaya menjadikan amalan</p><p>toleransi beragama sebagai medium penyatuan dalam kalangan rakyatnya. Namun</p><p>begitu, pelaksanaan toleransi tanpa batasan seperti penyerapan idea-idea liberal seperti</p><p>pluralisme menunjukkan amalan tolerasi beragama ini perlu dikawal agar tidak</p><p>melangkaui batasan kerangka maqa>s}id syari>ah. Implikasi kajian menunjukkan</p><p>bahawa masyarakat dan kerajaan perlu mengambil pendekatan yang bijaksana bagi</p><p>merealisasikan perpaduan antara kaum melalui amalan toleransi agama yang</p><p>menepati kerangka maqa>s}id syari>ah dan peruntukan Perlembagaan Persekutuan untuk</p><p>menjadikan Malaysia sebuah negara yang aman dan damai.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Doctorate
author Mohd Yusri Ibrahim
author_facet Mohd Yusri Ibrahim
author_sort Mohd Yusri Ibrahim
title Amalan toleransi beragama di Malaysia menurut Maqasid Syariah
title_short Amalan toleransi beragama di Malaysia menurut Maqasid Syariah
title_full Amalan toleransi beragama di Malaysia menurut Maqasid Syariah
title_fullStr Amalan toleransi beragama di Malaysia menurut Maqasid Syariah
title_full_unstemmed Amalan toleransi beragama di Malaysia menurut Maqasid Syariah
title_sort amalan toleransi beragama di malaysia menurut maqasid syariah
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains Kemanusiaan
publishDate 2023
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10020
_version_ 1804890510573174784
spelling oai:ir.upsi.edu.my:100202024-04-08 Amalan toleransi beragama di Malaysia menurut Maqasid Syariah 2023 Mohd Yusri Ibrahim BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc <p>Kajian ini bertujuan menganalisis amalan toleransi beragama di Malaysia dengan</p><p>memfokuskan kepada pendapat ulama fiqh silam dan sarjana kontemporari berkaitan</p><p>amalan toleransi beragama serta kedudukannya dalam kerangka maqa>s}id syari>ah.</p><p>Objektif kajian ini ialah menganalisis amalan toleransi beragama yang diamalkan di</p><p>Malaysia yang menepati roh maqa>s}id syari>ah khususnya berkaitan dengan peruntukan</p><p>di dalam Perlembagaan Persekutuan, undang-undang serta dasar-dasar negara yang</p><p>dilaksanakan di Malaysia. Selain itu, objektif kajian ini juga adalah menganalisis kesan</p><p>positif dan negatif amalan toleransi beragama yang telah dilaksanakan di Malaysia</p><p>melalui penelitian terhadap amalan masyarakat, undang-undang serta dasar-dasar</p><p>negara. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif melalui kaedah analisis</p><p>kandungan terhadap pendapat fuqaha dalam kitab-kitab fiqh tura>th serta pandangan</p><p>sarjana kontemporari dan peruntukan undang-undang dalam Perlembagaan</p><p>Persekutuan, akta/enakmen serta buku-buku yang berkaitan. Selain itu, kaedah temu</p><p>bual juga dijalankan bagi mendapatkan pandangan dari pihak-pihak yang terlibat</p><p>dengan pelaksanaan dasar-dasar negara yang dilaksanakan bagi memenuhi maqa>s}id</p><p>syari>ah. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat beberapa peruntukan dalam</p><p>Perlembagaan Persekutuan yang membuka ruang kepada amalan tolerasi beragama</p><p>yang menepati roh maqa>s}id syari>ah. Begitu juga, terdapat dasar-dasar negara yang</p><p>membabitkan politik, pentadbiran serta kebebasan beragama dalam batasan tertentu</p><p>yang dilaksanakan di Malaysia adalah selaras dengan prinsip maqa>s}id syari>ah.</p><p>Kesimpulannya, kajian ini menunjukkan bahawa Malaysia berjaya menjadikan amalan</p><p>toleransi beragama sebagai medium penyatuan dalam kalangan rakyatnya. Namun</p><p>begitu, pelaksanaan toleransi tanpa batasan seperti penyerapan idea-idea liberal seperti</p><p>pluralisme menunjukkan amalan tolerasi beragama ini perlu dikawal agar tidak</p><p>melangkaui batasan kerangka maqa>s}id syari>ah. Implikasi kajian menunjukkan</p><p>bahawa masyarakat dan kerajaan perlu mengambil pendekatan yang bijaksana bagi</p><p>merealisasikan perpaduan antara kaum melalui amalan toleransi agama yang</p><p>menepati kerangka maqa>s}id syari>ah dan peruntukan Perlembagaan Persekutuan untuk</p><p>menjadikan Malaysia sebuah negara yang aman dan damai.</p> 2023 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10020 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10020 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Kemanusiaan <p>Bahasa Melayu</p><p>AbdulAzizBari(2016).PerlembagaanMalaysia:SuatuPengenalan.PetalingJaya: IlhamBooks</p><p>AbdulHalimRamli(2015). PerlembagaanMalaysia:IsudanPersoalanPerhubungan Kaum.KualaLumpur:DewanBahasadan Pustaka.</p><p>AbdulHamidYunus(2010).Asas Rujukan Dalam Bidang Akidah Islam.Putrajaya: JabatanKemajuanIslamMalaysia.</p><p>Abdul Karim Ali & Mohd Roslan Mohd Noor (2013). Undang-undang Syariah di Malaysia.ShahAlam:PersatuanUlamaMalaysia.</p><p>Abdul Karim Ali & Rumaizi Ahmad al-Mustapha (2011). Fiqh Masyarakat Bukan IslamdiMalaysia.ShahAlam:PersatuanUlamaMalaysia.</p><p>Abdul Karim Ali, Mohd Fuad Mohd Salleh & Mohd Roslan Mohd Nor (2015). Kefahaman Islam Semasa di Malaysia: Realiti dan Cabaran. Shah Alam: PersatuanUlamaMalaysia.</p><p>AbdulMonirYaacob&WanRosliliAbdMajid(2002).KriteriaNegaraBerteraskan PrinsipIslam.KualaLumpur:InstitutKefahamanIslamMalaysia.</p><p>Abdul Monir Yaacob (1999). Prinsip-Prinsip Pemerintahan dalam Masyarakat Majmuk.KualaLumpur:InstitutKefahamanIslamMalaysia.</p><p>Abdul Munir Yaacob (1986). Hak Asasi Manusia Menurut Islam: Sejarah dan Konsepnya.Bangi:PenerbitUniversitiKebangsaanMalaysia.</p><p>Abdul Rahman Abdul Aziz (2014). Isu -Isu Ketahanan Nasional Malaysia. Kuala Lumpur:InstitutTerjemahanMalaysia.</p><p>AbdulRahmanAbdulAziz,AhmadZaharuddinSaniAhmadSabri&MuhamedNor Azman Nordin (2014). Demokrasi di Malaysia. Kuala Lumpur: Institut TerjemahanMalaysia.</p><p>Abdul Rahman Abdul Aziz, Ahmad Zaharuddin Sani Ahmad Sabri, Muhamed Nor Azman Nordin (2014). Ke arah Pemumpukan Kesepaduan Dalam Kepelbagaian Masyarakat 1 Malaysia. Kuala Lumpur: Institut Terjemahan Malaysia.</p><p>AbdulRahmanGhazaly&GhufronIhsan(2010). FiqihMuamalat.Jakarta:Kencana.</p><p>Abdullah Maskuri (2001). Pluralisme Agama dan Kerukunan Dalam Keagamaan. Jakarta:PenerbitBukuKompas.</p><p>Abdullah Muhammad Zain & Khairil Annas Jusoh (2011). Pendekatan Wasatiyyah DalamMenghayati1Malaysia.KualaLumpur:MPH GroupPrinting.</p><p>Abdullah Muhammad Zin, Che Yusof Che Mamat & Ideris Endot (Pnyt) (1997). PrinsipDanKaedahDakwahDalamArusPembangunanDiMalaysia.Bangi: PenerbitUniversitiKebangsaanMalaysia.</p><p>Abdullah, Basmeih (1980). Tafsir ar-Rahman kepada Pengertian Al-Quran. Kuala Lumpur:DarulFikir.</p><p>AbudinNata(2016).Pendidikan Dalam Perspektif Al-Quran.Jakarta:Prenadamedia Group.</p><p>AdianHusaini& NuimHidayat(2006). IslamLiberal.Jakarta:GemaInsani.</p><p>Ahkmad Saufi&Hasmi Fadillah(2015).SejarahPeradabanIslam.Jogyakarta: PenerbitDeepublish.</p><p>Ahmad Ibrahim & Ahilemah Joned (1992). Sistem Undang-Undang Di Malaysia. KualaLumpur:DewanBahasadanPustaka.</p><p>AhmadIqramMohamadNoor (2017).Yahudi,KristiandanBuddhaBerasalDaripada Islam.BatuCaves:PTS.</p><p>Ahmad Khairuddin & Nur Amalina Mohd Azman (pnyt) (2014). Sebuah PembongkaranIsuLiberalismediMalaysia.Semenyih:HumairaPublication.</p><p>Ahmad Sunawari Long (2014). Metodologi Penyelidikan Pengajian Islam. Bangi: PenerbitUniversitiKebangsaanMalaysia.</p><p>AhmadWarsonMunawir(t.t).KamusArabIndonesiaal-Munawir.Yogyakarta:Balai PustakaProgresif.</p><p>AhmadYumniAbuBakar&MohdFairuzJamaluddin(2014).MenjawabIslamLiberal PendedahanJaringanIslamLiberal(JIL)&SistersinIslam(SIS).BatuCaves: PTSIslamikaSdnBhd.</p><p>AhmadZaharuddinSaniAhmadSabri(2014).RaksaRaya Malaysia.KualaLumpur: InstitutTerjemahanMalaysia.</p><p>Ahmad Zaki Abd Latif (2012). Dakwah Dan Politik Dalam Gerakan Islam Di Malaysia.ShahAlam:PenerbitUniversitiTeknologiMara.</p><p>AliesAnorAbdul(2017).Negara Mas} Malaysia.</p><p>lah}ah dalam Konteks JohorBharu: Penerbit Universiti Teknologi Malaysia & Institut Terjemahan dan Buku MalaysiaBerhad.</p><p>Al-Ka> H}</p><p>ff, ussin (2004). Tafsiral-Quran:TafsirJuzAmma. Bandung:Al-Hayat</p><p>Al-Qarad}a>wi,> Yu>suf (2017). Fiqh Muwatonah (Negara & Kewarganegaraan) (Terj: Muhammad Ashim Bin Alias). Seri Kembangan: Ahlamuna Publication. Al-Qurrahdaghi, Ali> Muhyiddin(2017).IslamAgamaRahmah:MenanggapiIsu-Isu</p><p>Toleransi.(Terj:FurqanAbdullah).PetalingJaya:IlhamBooks. Al-Raysu>ni>, Ahmad (2016). Kebebasan dan Pembebasan. (Terj: Khairul Anwar</p><p>Ismail).ShahAlam:IDEResearchCentreSdnBhd. AlwiShihab(1997).IslamInkulusif.Jakarta:Al-Mizan. Ann, Wang Seng (2009). Murtad Jangan Pandang Sebelah Mata. Kuala Lumpur:</p><p>MustReadSdnBhd. AnuarBakriHaron&KamarulZamanYusof(2001).Mendekati Pemikiran Islam Dr Mahathir.KualaLumpur:PustakaalQamar. AnwarIbrahim(1997). GelombangKebangkitanAsia.KualaLumpur:DewanBahasa Pustaka. AsepSyafullah(2007).MerukunkanUmatBeragama:StudiPemikiranTarmiziTahir TentangKerukunanBeragama.Jakarta:GrafindoHasanahIlmu. AsmadiMohammad Naim (2011). MaqasidSyariahdan Pemikiran Pengurusan Islam. Kedah: Penerbit Universiti Utara Malaysia. Auda, Jasser (2015).Maqa> } > (Terj: Marwan Bukhari A.Hamid). Shah</p><p>sid al-Syariah. Alam:PTS Publika SendirianBerhad.</p><p>AzizanBaharuddin,EnizahuraAbdulAziz &MohdAmiruddinKamarulzaldi(2019). IslamdanHubunganAntarabangsa.KualaLumpur:InstitutKefahamanIslam.</p><p>Azizan Baharuddin, Mohamad Khairudin Mohamad, Faridah Noor Mohd Noor & Ahmad Syahir Sarani (2005). Dialog Peradaban: Peranan Dan KepentingannyaDiMalaysia.PetalingJaya:InstitutPerkembanganMinda.</p><p>Baharuddin Yatim & Sulaiman Noordin (Pnyt) (1992). Konsep Pembangunan dan KenegaraanMalaysia.Bangi:UniversitiKebangsaanMalaysia.</p><p>Busriyanti(2013).FiqihMunakahat.Jember:StainJemberPress.</p><p>ChandraMuzaffar(2007).PolitikPenguasaanDunia&IsuyangSelainnya. Shah Alam:GaweBuku.</p><p>Ghazali Basri(1994).KristianisasiSebagaiSebuahGerakanSatuTinjauanSosiologi. Bangi:InstitutPengajianIlmu-IlmuIslam.</p><p>GhazaliBasri(2004).IslamdanKeharmonianHidupBeragamadiMalaysia:Prospek danCabaran.Bangi:AkademiKajianKetamadunan.</p><p>Hamidi Abdul Ghani & Nurul Akma Mohammaed (pnyt) (t.t). Maqa> } ></p><p>sid Syariah Dalam Pentadbiran Negara. Kota Bharu: Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS).</p><p>HAMKA (1984).FalsafahHidup.Jakarta:Ummida. HAMKA (2017).TafsirAl-Azhar. Jil 3.BatuCaves:PTSPublishingHouseSdnBhd. HAMKA (2017).TafsirAl-Azhar. Jil 6.BatuCaves:PTSPublishingHouseSdnBhd. HAMKA (2017).TafsirAl-Azhar. Jil 7.BatuCaves:PTSPublishingHouseSdnBhd. HAMKA (2017).TafsirAl-Azhar. Jil2.BatuCaves:PTSPublishingHouseSdnBhd. HAMKA (2020).TafsirAl-Azhar.Jil 10.BatuCaves:PTSPublishingHouse. HAMKA (2020).TafsirAl-Azhar.Jil 15.BatuCaves:PTSPublishingHouse. HAMKA (2020).TafsirAl-Azhar.Jil 28.BatuCaves:PTSPublishingHouse. Harun Nasution(2000).IslamRasionalGagasandanPemikiran.Bandung:Mizan. Haykal, Muh}ammad H} (Terj: Ali</p><p>usayn. (1994). Sejarah Hidup Muhammad. Audah).Jakarta:PustakaLinteraAntar Nusa.</p><p>Hew, WaiWeng(2014).IdentitiCinaMuslimdiMalaysia.Bangi:PenerbitUniversiti KebangsaanMalaysia.</p><p>Hornby, Albert Sidney. (2001). Oxford Fajar Advanced Learners English -Malay Dictionary. (Terj. Asmah Haji Omar). Shah Alam: Penerbit Fajar Bakti Sdn Bhd.</p><p>HududSatuPenjelasan (2015).ShahAlam:MajlisAgamaIslamSelangor.</p><p>Idris Awang (2009). Penyelidikan Ilmiah: Amalan Dalam Pengajian Islam. Shah Alam:Kamil&ShakirSdnBhd.</p><p>ImamBarnabid(1982).Arti dan Metode Sejarah Penyelidikan.Yogjakarta:Yayasan FIB-IKH.</p><p>Indeks Syari> Maqasid Malaysia: Model Tadbir Urus Berteraskan Maqa> id</p><p>ah s} Syari></p><p>ah (2015).Putrajaya:JabatanKemajuanIslamMalaysia. IshakRamly(2005).InilahKurikulumSekolah.BatuCaves:PTSProfesional.</p><p>IsmailSuardiWekke(2017).MenapakPerguruanTinggi.Yogyakarta:Penerbit Jakarta:Paramadina.</p><p>JawiahDakir&WanAwang WanAli(2010). SunnahdanBidaahDalamAmalan OrangMelayu.KualaLumpur:DewanBahasaPustaka.</p><p>Kanthasamay, Nallusammy (2020). Dinamisme Masyarakat Malaysia. Tanjung Malim:Penerbit UniversitiPendidikanSultanIdris.</p><p>KassimThukiman&HamidahAbdulRahman(2009).HubunganEtnikDiMalaysia: Perspektif,TeoriDanPraktik.JohorBahru: UniversitiTeknologiMalaysia.</p><p>Kassim Thukiman (2002 ). Malaysia: Perspektif, Sejarah dan Politik. Johor Bharu: UniverstiTeknologiMalaysia.</p><p>KhairulAzharIdris(2007).KeadilanSosialdariPerspektifIslam.KualaLumpur: InstitutKefahamanIslam.</p><p>Luhulima Archie Sudiarti (2014). CEDAW: Menegakkan Hak Asasi Perempuan. Jakarta:YayasanPustakaOborIndonesia</p><p>LukmanThaib(1998).PolitikMenurutPerspektifIslam.KualaLumpur:Synergymate SdnBhd.</p><p>MahmoodZuhdiAbdulMajid&FaizahIsmail(2012). PengantarPengajianSyariah. KualaLumpur:Al-BayanCorporationSdnBhd.</p><p>MahmoodZuhdiAbdulMajid(2012). Maqasid al-Shariah: Satu Pengenalan.Batu Caves:PenerbitUniversitiIslamAntarabangsaMalaysia.</p><p>MahmoodZuhdiAbdulMajid,MekWokMahmud&AkhtarzaiteAbdulAziz(2012). Maqasid Al Syari> Caves: Universiti Islam Antarabangsa</p><p>ah. Batu Penerbit Malaysia.</p><p>Maizatul Haizan Mahbob & Mohd Zain bin Musa (2005). Tinjauan Politik Baru Malaysia. Bangi:PenerbitUniversitiKebangsaanMalaysia.</p><p>MazlanIbrahim&KamaruddinSalleh(2008).IslamPascaKemerdekaan.ShahAlam: KarismaPublicationsSdnBhd.</p><p>Milne,RobertStephen.&Mauzy,Diane(1982).Politik danKerajaanMalaysia.Kuala Lumpur:DewanBahasaPustaka.</p><p>Mohammad Nidzam Abdul Kadir (2017). Fiqah Hubungan Etnik.Kuala Lumpur: TelagaBiruSdnBhd.</p><p>MohammadRihauddinMohdSalleh&NurArfahAbdulSabian(2017).TahalufSiyasi AntaraPeluangdanPrinsip.Dungun:MegamindLeardershipConsultancy.</p><p>MohdAizamMasod(2015).Diskusi Isu Aqidah & Pemikiran Semasa di Malaysia. Putrajaya:JabatanKemajuanIslamMalaysia.</p><p>Mohd Asri Zainul Abidin (2015). Fanatik Mazhab Fekah & Kesan Negatifnya TerhadapPemikiranUmat.Perlis:JabatanMufti NegeriPerlis.</p><p>Mohd Ayub Abd Razid (2013). Kejayaan Malaysia Dalam Program Basmi Kemiskinan.Putrajaya:JabatanPeneranganMalaysia.</p><p>MohdAzizuddinMohdSani(2002).HakAsasidanHakBersuaraMenurutPandangan IslamdanBarat.Pahang:PTSPublications&DistributorSdnBhd.</p><p>Mohd Ezani Mohd Zain (2007). Demokrasi dan Dunia Islam: Perspektif Teori dan Praktik.KualaLumpur:PenerbitUniversiti Malaya.</p><p>MohdFaridMohdShahran(2014).Pluralisme Agama Satu Penelitian Islami. Kuala Lumpur:InstitutKefahamanIslamMalaysia.</p><p>Mohd Farid Mohd Shahran (2015). Akidah dan pemikiran Islam: Isu dan Cabaran. KualaLumpur:InstitutTerjemahanBahasaMelayu.</p><p>Mohd Fauzi Hamat, Mohd Fakhrudin Abdul Mukti & Che Zarina Saari (2004).</p><p>Pemikiran Islam dan Cabaran Semasa. Kuala Lumpur: Jabatan Akidah dan</p><p>PemikiranIslam,AkademiPengajianIslamUniversitiMalaya.</p><p>Mohd Fikri Che Hussain (2012). Pengenalan Maqasid Syariah. Johor Baharu: PerniagaanJahabersa.</p><p>MohdRizalYaacop&ShamrahayuAbdulAziz(2014).KontrakSosialPerlembagaan</p><p>Persekutuan1957PengikatJatiDiriBangsaMalaysiaMerdeka.KualaLumpur:</p><p>InstitutTerjemahanMalaysia.</p><p>Mohd Yusof Mohd Noor & Sufean Hussin (2013). Demokrasi Pendidikan: Dilema SekolahKecil&Berpusat.KualaLumpur:PenerbitUniversitiMalaya.</p><p>Muhammad Quraish Shihab(1992). Membumikan al-Quran, Fungsi dan Peranan WahyudalamKehidupanMasyarakat.Bandung:Mizan.</p><p>MuhammadAsad (2016). Islam di Persimpangan Jalan. (Terj. Ahmad NabilAmir) KualaLumpur:IslamicRenaissanceFrontBerhad.</p><p>Muhammad Isa Selamat (1998). Murtad, Kesan dan Kisah Mengenainya. Kuala Lumpur:Darul Numan.</p><p>Mujahid Yusof Rawa (t.t). Risalah Malaysia Negara Rahmah.Putrajaya:Media Rahmah.</p><p>Mujahid Yusof Rawa (2013). Berdialog Dengan Gereja: Sebuah Travelog Kedamaian.ShahAlam:IlhamCentre. Mujahid Yusof Rawa(2015).IslamdanKepelbagaian.PetalingJaya:IlhamBooks. MujahidYusof Rawa(2014).MalaysiaPascaRasisme.PetalingJaya:IlhamBooks. MukhrizMahathir&KhairyJamaluddin(2004).DasarEkonomiBaruIntipati.Kuala Lumpur:UtusanPublication&Distributors.</p><p>MuktiAli (1971).Faktor-faktorPenyiaranIslam.Jogjakarta:Yayasan Nida. MuktiAli(1972).KeesaanTuhandalamal-Quran.Jogjakarta:YayasanNida.</p><p>MurtadhaMuthahhari(1995).KeadilanIlahi:AsasPandanganDuniaIslam,Bandung: Mirzan.</p><p>Mustafa Dakian (2005). Sistem Kewangan Islam: Instrumen, Mekanisme, Dan Pelaksanaannya Di Malaysia. Kuala Lumpur: Utusan Publications & DistributorsSdnBhd.</p><p>Nalasamy, Pathmanathan &Siti Hajar Abu Bakar Ah(2013). Hak Kanak-Kanak DalamJagaanInstitusiAwam.KualaLumpur:PenerbitUniversitiMalaya.</p><p>NazriMuslim(2014).IslamdanMelayudalamPerlembagaan:TiangSeriHubungan EtnikdiMalaysia.Bangi:PenerbitUniversitiKebangsaanMalaysia. NikAzisNikPa&NorainiIdris(2008). PerjuanganMemperkasakan Pendidikandi Malaysia.KualaLumpur:UtusanPublicationsandDistributorsSdnBhd. NikOmar NikAbdul Aziz (2018). Dakwah Bukan Sekadar Kata-kata.Batu Caves: PTSPublishingHouseSdnBhd. NoresahBaharom (2005). Kamus Dewan (Edisi4). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Pustaka. Nur Azuki Yusoff (2016). Perpaduan Etnik di Malaysia. Kota Bharu: Penerbit UniversitiMalaysiaKelantan. Nurcholish Madjid(1995).IslamDoktrindanPeradaban. Jakarta:Paramadina. NurcholishMadjid(1994).Pintu-PintuMenujuTuhan.Jakarta:Paramadina. Nurcholish Madjid (1999). Dekonstruksi Islam. Mazhab Ciputat. Bandung: Zaman WacanaMulia. NurcholishMadjid(2000).MasyarakatReligius.Jakarta:Paramadina.</p><p>OthmanLebar(2006).PenyelidikanKualitatifPengenalanKepadaTeoridanMetode. TanjungMalim:PenerbitUniversitiPendidikanSultanIdris.</p><p>Ramli Awang ( 2008). Dialog Antara Agama dari Perspektif al-Quran. Skudai: PenerbitUniversitiTeknologiMalaysia.</p><p>RasidMuhammad(2011).KecemerlanganIslam.ShahAlam:KaryaBestari.</p><p>RidzuanMohamad Nor&AhmadAdnanFadhil(2009).IslamLiberaldanPluralisme Agama.KualaLumpur:JundiResources.</p><p>RozmiIsmail(2015). Metodologi Penyelidikan Teori dan Praktis.Bangi: Universiti KebangsaanMalaysiaHoldingSdnBhd.</p><p>RuhanieHjAhmad(2005).PatriotismeMalaysia:PenangkisNeo-Impreliasme. Kuala Lumpur:UtusanPublicationsandDistributorsSdnBhd.</p><p>Said Agil Al-Munawwar (2005). Fiqh Hubungan Antara Agama. Jakarta: Ciputat Press.</p><p>Said Muhammad Mahmud Hijazi (2005). Tafsir al-Wadhih. (Terj: Bahagian Terjemahan & Editorial Pustaka Salam Sdn Bhd) Kuala Lumpur: Pustaka SalamSdnBhd.</p><p>SaifulMujani(2007).MuslimDemokrat.Jakarta:PT GramediaPustakaUtara.</p><p>Salleh Hj Md@ Hj Ahmad, Abdul Karim Ali, Ridzwan Ahmad &Mohamad Zaidi Abdul Rahman (2006). Hukum Islam & Budaya Tempatan. Kuala Lumpur: JabatanFiqhdanUsul,AkademiPengajianIslam,UniversitiMalaya.</p><p>Siddiq Fadzil (2016). Pembinaan Bangsa Kepelbagaian Dalam Bingkai Kesatuan. ShahAlam:InstitutDarulEhsan.</p><p>SiddiqqueJimly (1995). IslamdanKedaulatanRakyat.Jakarta:GemaInsaniPress.</p><p>Siti Fatimah Abdul Rahman (2000). Permartabatan Wanita di Malaysia. Kuala Lumpur:InstitutKefahamanIslamMalaysia.</p><p>Sivamurugan, Pandian (2005). LegasiMahathir.KualaLumpur:UtusanPublications &DistributorsSdnBhd.</p><p>SufeanHussin(1996).Pendidikan di Malaysia: Sejarah ,Sistem dan Falsafah.Kuala Lumpur:DewanBahasaPustaka.</p><p>Supian Ali,Rahmah Ismail & Mohd Anuar bin Hj. Adnan (1997). Pembangunan Sumber Manusia di Malaysia: Siri Isu Ekonomi Semasa. Bangi: Penerbit UniversitiKebangsaanMalaysia.</p><p>Syamsul Ma'arif (2005). Pendidikan Pluralisme di Indonesia.Yogyakarta: Logung Pustaka.</p><p>SyedHusinAli(2015).HubunganEtnikDiMalaysia:HarmonidanKonflik.Petaling Jaya:StrategicInformationandResearchDevelopmentCentre.</p><p>SyedMuhammadNaquibal-Attas(2007).TinjauanRingkasPeriIlmudanPandangan Alam.PulauPinang:PenerbitUniversitiSainsMalaysia.</p><p>TajulAriffinNordin,RosleeAhmad&RahimawatiAbdulRahim(2007).Membina Pelajar Cemerlang: Evolusi Sepanjang Hayat. Skudai: Penerbit Universiti TeknologiMalaysia.</p><p>UlilAbsharAbdalla(2002).Islam& Barat: Demokrasi dalam Masyarakat Islam.</p><p>Wajib Pelihara Kesucian Nama Allah (2013). Shah Alam: Majlis Agama Islam Selangor.</p><p>Wan Azhar Wan Ahmad (2003). Pentadbiran Hal Ehwal Islam: Isu dan Cabaran. KualaLumpur:InstitutKefahamanIslamMalaysia.</p><p>Wan Hashim Wan The (1993). UMNO Dalam Arus Perdana Politik Kebangsaan. KualaLumpur:MahirPublication.</p><p>Wan Mohd Nasir Wan Abd Wahab (2012). Pengenalan Asas Kepada Maqa.id Syari> ah .ShahAlam:PSN PublicationSdnBhd.</p><p>Wan Norhasniah Wan Hussin (2012). Peradaban dan Perkauman di Malaysia: HubunganEtnikMelayu-Cina.KualaLumpur: Penerbit UniversitiMalaya.</p><p>Wan Subki Wan Salleh(2017). Risalah Nadzah Al-Muwatonah (Kewarganegaraan dalamPembinaanNegaraBangsa).KualaLumpur:PartiAmanah Negara.</p><p>Weinata Seirin (2006). Kerukunan Umat Beragama Pilar Utama Kerukunan BerbangsaButir-ButirPemikiran.Jakarta:BPK GunungMulia.</p><p>Yazid HajiMaarof &MohamadKamilAbdMajid(2019). Politik Perspektif Islam (siyasah syari></p><p>yyah ) Kuala Lumpur:InstitutTerjemahan&BukuMalaysia Berhad. YussamirYusof(2010).AkidahKitaNyawaKita.ShahAlam:Karangkraf. ZuhairiMisrawi(2007).Al-Quran KitabToleransi.Jakarta:PustakaOasis. Zulkifli Hassan & Norfahilah Mohd Ali (2016). Hududisme: Antara Retorik dan Realiti.KualaLumpur:AngkatanBelia IslamMalaysia.</p><p></p><p>Bahasa Arab</p><p>Awad, Muhammad. (1988). al-Mukhtsar} al-Wa>jiz fi Maqas> }id al-Tahsri. Jeddah: Da>r al-Andalus al-Khadra li al-Nashr wa al-Tawzi>.</p><p>Izz al-Di>> >z. (1992). Qawaid al-Ah}k}a> } > }</p><p>n Abd al-Salam, Abd al-Azi > m fi Masalih al-Anam> . Jil1.Beiru>t:Dar> Kutubal-Ilmiyyah.</p><p>Abu>Zahrah,Muhammad (1995). Al-Alaqah al-Duwaliyyah fial-Islam. Dimashq:Da>r al-Fikr.</p><p>sa >idiind al-Ima ibi waAtharuhu ala</p><p>A.sanLa.sa> >nah(2008). al-Fiqh al-Maqas} mal-Sh> at} > Mabah} }> > >> Kaherah: Dar al-Salam li al-Tibaah wa</p><p>ith Usul al-Tashri al-Islami. >} al-Nashrwaal-Tawzi. Al-Aqqad,> Abbas> Mah}mu>d (1985). FalsafatAl-Quran.Kaherah:Daral-Hilal. Al-Asqala> > }</p><p>ni, Ibn Hajar Ah}mad ibn Ali (1996).Fath} al-Bari> }, Jil. 4. Madinah al-Munawarah:Maktab al-Malik Fahd.</p><p>Al-Asqala> > }</p><p>ni, Ibn Hajar Ah}mad ibn Ali (2003).Bulugh al-Maram min Jami Adillat al-Ahkam.Jil.2.Kaherah:Daral-Hadith.</p><p>Al-Asqala> > } Takhrij</p><p>ni, Ibn Hajar Ah}mad ibn Ali (2001). Hidayah al-Ruwah ila al-Hadith al- Misbah wa al- Misykah. Jil. 5. Kaherah: Dar Ibn Affan.</p><p>Al-Amidi, Sayf al-Din Abu al-.asan Ali bin Abi Ali bin Mu.ammad (1388H). Al-Ihka} m> fiUsu>l al-Ah}kam> . Jil 2. t.tp.:Muassasah al-Nur.</p><p>Al-Amidi, Sayf al-Din Abu al-.asan Ali bin Abi Ali bin Mu.ammad (1388H). Al-Ihka} m> fiUsu>l al-Ah}ka>m. Jil 3. t.tp.:Muassasah al-Nur.</p><p>Al-Ba> >>> > }</p><p>ladhuri, Ahmad bin Yahyabin Jabir(1987). Futuh al-Buldan. Beiru>t:Maktabah al-Maa>rif</p><p>Al-Badawi, Yusuf A.mad Mu.ammad (2000). Maqa.id al-Shariah ind Ibn Taymiyyah. Urdun: Dar al-Nafais.</p><p>Al-Baihaqi> } > 6. Makkah: Maktabah Da> al-Baz.</p><p>, Ah}mad Husin Ali(1994). Sunan. Jil. r</p><p>Al-Bu>ti,> Muhammad Said Ramadhan> (1999). Al-Jihad fi al-Islam. Beiru>t: Dar> al-Muasir.</p><p>Al-Bu>t}i, Muh{ammad Sai>d Ramad}a>n (1966). Dawa} >bit} al-Maslah}ah } fi> al-Shariah> al-Isla<</p><p>miyyah. Dimashq: al-Maktabah al-Umawiyyah</p><p>Al-Bukhari, Abu> Abd Allah Muha} il (2008). S} h. >mmad bin Isma> > ah}i> Jil 1. Riyad}: Dar al-Sala></p><p>m. Al-Bukhari, Abu> AbdAllah Muha} i> ah}i> Jil3. Riyad}:Da></p><p>mmad bin Isma> l (2008). S} h. r al-Sala></p><p>m. Al-Bukhari, Abu> AbdAllah Muha} i> ah}i> Jil4. Riyad}:Da></p><p>mmad bin Isma> l (2008). S} h. r al-Sala></p><p>m. Al-Bukhari, Abu> AbdAllah Muha} i> ah}i> Jil7. Riyad}:Da></p><p>mmad bin Isma> l (2008). S} h. r al-Sala></p><p>m. Al-Dahlawi> > > > > > ></p><p>, Shah Waliyullah (2010). .ujjatullah al-Balighah, Jil. 2. Dimashq: Dar Ibn Ka></p><p>thir.</p><p>Al-Durani,> Muhammad Fath}i (t.t). Al Mana>hij al Usuliyya>h fi al Ijtiha>d bi al-Ra>y fi alTasyrial Isla> > Dimashq : Da></p><p>mi. r al- Kitab al- Hadith. Al-Fa> >}> > >> ></p><p>si, Ilal (2011).Maqasid Shariah al-Islamiyyah wa Makarimuha. Kaherah: Dar m ah wa al Nashr</p><p>al-Sala> li T}iba> wa al-Tawzi> wa al-Tarjamah.</p><p>AlFayyumi,Ah}mad binMuhammadbin Ali(2008). al-Mi.ba. al-Munir.Jil2. Kaherah:Muassasahal-Mukhtar.</p><p>Al-Gha} > Munir. (1988). Al-Tah}a> >sifial-Islam. Kaherah: Da>ral-Salam.</p><p>ban, > luf al-Siya > > Al-Gha} > Munir. (2012). Qada> > >r al-Salam.</p><p>ban, > ya Islamiyyah Muasarah. Kaherah: Da > Al-Ghannou>shi, Rashi> } > > ></p><p>d (1993). alDimuqratiyyah wa al-huqu>q al-Insan fi al-Islam. Beiru>t: Dar> al- Arabi> > Na></p><p>yyah li ulum shiru>n. Al-Ghannou>shi, Rashi>d (1993). Al Huriyyat al Ammah fi Dawlah al-Islamiyyah. Beirut: Arab Unity Studies Centre. Al-Ghaza> > }amid bin Muh}ammad (1997). al-Must}asfa>min ilmal-Us} ></p><p>li, Abu H > } ul. Beiru>t: Muassasah al-Risa></p><p>lah. Al-Imam, Muhammad} bin Abdullah (2001). Tanwir> al-Z}ulu>ma>tbi Kasyf Mafa>sid wa Shubuha>t al-Intikhaba>t.Ajman: Maktabah Daral-Fura>n. Al-Isnawi (t.t ). Niha> ></p><p>yah al-Su<l, Jil. 4. Beirut:Alam al-Kutub.</p><p>Al-Jundi, Samih Abd al-Wahab (2008). Maqa.id al-Shariah ind Ibn al-Qayyim al-Jawziyah.Beiru>t:Muassasah al-Risalah Nashirun.</p><p>Al-Kasani,Abi BakrbinMasud(1402H).Badial-SanaifiTartibal-Sharai. Beiru>t: Daral-Kutubal-Arabi.</p><p>Al-Kayla>> > >> > >} ></p><p>ni, Abd al-Rah}man Ibrahim ( 2000). Qawaid al-Maqasid ind Imam al-Sha>} >irda>wa Dira> > >Urdun: al-Mahad al-Alami<li al-Fikr</p><p>tibi sah waTah}lila. < al-Isla> ></p><p>mi.</p><p>Al-Khadimi, Nuruddin Bin Mukhtar (2001). Ilm Al-Maqas> id} Al-Syariah. Riyad}: MaktabahAl-Arabikan.</p><p>Al-Khadimi,Nural-Di> > > >} }</p><p>nbinMukhtar(2005).al-Ijtihadal-Maqasidi.ujjiyatuh,Dawabituh, Majalatuh.Riya.:Maktabahal-Rushd Nashirun.</p><p>Al-Mubarakfuri,ShafiyurrahmanbinAbdullah(1420H/1999). Minnat al-Munim Syarh SahihMuslim(Cet.1),Jil.4.Riyad}</p><p>:Daras-Salam. Al-Musairiyy, Muh} > > London:Tajdid.</p><p>ammadbin Abdullah(2004). AlMuwalahwaal-Muadah. > Al-Qarad}a>wi,> Yu>sof (2000).Fiqhal-Zakah.Jil.1.Beiru>t:Muasasah al- Risa></p><p>> lah. Al-Qarad}a>wi, Yu>suf (2007). Dirasah fial-Fiqh Maqa> sid al-Shari>ah Bayn al-Ma> }</p><p>> > } qasid al-Kuliyyah Wa al-Nus}us} al-Juziyyah. Kaherah: Da>r al-Shuru>q.</p><p>Al-Qarad}a>wi, Yu>sof (1995). Fi Fiqh Al-Awlawiya> sah Jadi> D}</p><p>> > t Dira> dah Fi aw Al- Qura>n Wa Al-Sunnah. Kaherah: Maktabah Wahbah.</p><p>Al-Qarad}a>wi>, Yu>sof (2005). Kayfa Nata amalu > Maa al Tura></p><p>th Wa al-Tamadhhub Wa al- Ikhtila> ></p><p>f. Beiru>t: Muasasah al-Risalah.</p><p>Al-Qarad}a>wi>, Yu>sof (2010). Ma>dkhal lil dira>sa>t al-Syari>ah al-Islamiyya> >h. Beirut: Muasasah al Risa>lah.</p><p>Al-Qaradawi, Yusuf (2011).al-Siyasah al-Shariyyah fi Daw Nusus al-Shariah wa Maqa> }</p><p>siduha. Kaherah:Maktabah Wahbah.</p><p>Al-Qarad}a>wi>, Yu>suf (1996). al-Aqalli>yyat al-Dini> >yyah Wa al-Hal al-Isla>mi.> Beiru>t: Maktaba></p><p>h Wahbah . Al-Qarad}a>wi,> Yu>sof(1982). Ghair al-Muslimin fi al-Mujtama al-Isla> ></p><p>mi, Kaherah: Maktabah al-Wahbah.</p><p>Al-Qarad}a>wi>, Yu>suf (1994). al-Ijtihad al-Mua>sir ba>ina al-Indhiba>t wal Infirat> . Kaherah:Dar> al-Jauzi> walal-Na>syr al-Islamia>h.</p><p>Al-Qarad}a>wi>, Yu>suf (1999).al-FiqhalIslamBaina> alIsla>h waal-Ta></p><p>jdid. Kaherah: Maktaba> ></p><p>h Wahbah.</p><p>Al-Qarad}a>wi>, Yu>suf (1990). al-Halal wa Haram fi al-Islam. Beirut: Maktaba>h al-Islami.</p><p>Al-Qari, Ali Sultan Muhammad (2001). Mirqah al-Mafatih Syarh Misykah al-Masabih.Jil10.Beirut:Daral-KutubalIlmiah.</p><p>Al-Qayati, Mu.ammad A.mad bin Mu.ammad (2009). Maqa.id al-Shariah ind al-Imam al-Malik. Kaherah: Dar al-Salam li al-Tibaah wa al-Nashr wa al-Tawziwaal-Tarjamah.</p><p>Al-Razi,Fakhral-Din(1997).al-Tafsir> al-Kabir. Jil.7.Beiru>t:DarI.yaal-Turath al-Arabi.</p><p>Al-Ra>zi>, Fakhr al-Di>n Muh}ammad bin Umar (t.t). al-Mah}s}u>l. Beirut: Dar> al-Kutub al-ilmiyyah.</p><p>al-Rabi> > > } Jil. 2. Riyad}: Ja>ah, Abd al-Aziz (1988). Al Sabab ind al-Usu>liyyin. miah al Imam Muh}ammad bin Saud.</p><p>Al-Raysuni,A.mad (2009). Madkhalila>Maqa> } > Mi.r:Da>sid al-Shariah. ral-Kalimah li al- Nashr wa al-Tawzi. ></p><p>Al-Raysu>ni> } > > > }id ind al-Imam> al-Shatibi. Beiru , Ah}mad (2013). Nazariyah al-Maqas > } > t> : Al-Maahad al-Alami li al-Fikr al-Isla></p><p>m. Al-Sadi, Abdul Rah}man bin Nashir (1428H). Tafsir As-Sadi Taysir Karimi al-Rahma>n. Beirut: Dar Ibn Hazm. Al-Sadlan, Salih bin Ghanim(1417H). Al-Qawaid al-Fiqhiyyah al-Kubra.Riyad:Dar} al- Balansiyyah. Al-Sha> }</p><p>tibi, Ibrahim bin Musa bin Muhammad Abu Ishaq al-Gharnati (2001). Al-MuwafaqatFiUsulal-Shari`ah,Jil.2.Beirut:Daral-Ma`rifah.</p><p>Al-Subki (1404H). al-Ibhaj, Jil. 3. Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyah.</p><p>Al-Suyuti, Jalal-alDin AbdulRahman (t.t). Al-Asbah waal-NazairfiQawaid wa Furu Fiqh al-Shafi iyyah. Kaherah: Dar Ihya al-Turath al-Arabiyyah. Al-Syara> > Muh}ammad Mutawalli (2011). Mukhtasar Tafsi> wi>, Jil. 1.</p><p>wi, r al-Syara> Kaherah: Da><r al-Tawfiqiyyah li al-Turath.</p><p>Al-Syaibani, A.mad Ibn Muhammad Ibn .anbal (t.t). Musnad Ahmad. Jil 2. Kaherah:Wizarahal-Awqafal-Mis}</p><p>hriyyah. Al-Syawka> > > ibn Muh}ammad (1994). Irsya> >Tah}qi></p><p>ni, Muh}ammad ibn Ali d al-Fuh}ulila q al-H} } > al-Kutub al Ilmiyah.></p><p>aq min ilm al-Usu>l. Beiru>t:Dar Al-Wanshari> >< wa ></p><p>si (t.t). Al-Miyar. Rabat: Wizarat al-awqaf al-Shuu>n al-Islamyya li al-Mamlaka alMagribiyah</p><p>Al- Yu<bi> > } ></p><p>, Muh}ammad Saad bin Ah}mad bin Masu>d (1434H) Maqasid Shariah Al-Isla> Alaqatuha bi al- adillah al-Shariyyah. UAE: Dar Ibn</p><p>miyyah Wa Al-Jawzi</p><p>Al-Zabi> >AlMurtada>al-Husyani>(2011). Ta> >min Jawa> >mu>s. Jil2. </p><p>di, jal-Urus hiral-Qa Beirut: Da>r Sader, 366. Al- Zuh}ayli,> Wah}bah (2005). al-Fiqh Islami> wa Adillatuhu.Jil2.Dimashq:Dar> Al-Fikr. Al- Zuh}ayli,> Wah}bah (t.t). Athar al-Harb fi al-Fiqh al-Islami. Jil 1. Dimashq:Dar> Al-Fikr. Al-Zuhayli>, Wahbah (1986). Usul al-Fiqh al-Islami. Jil 8. Dimashq: Dar al-Fikr. Badra>n Abu> al-Aynayn} Badra>n (t.t). Adillah al-Tashri> al Mutaaridah wa Wujuh al-Tarjih} Baynaha. Kaherah: Muasasah Shabab al-Jami ah. Bik>, Muh}ammad Hud}hari (1970). Tari> > al-Islam></p><p>kh al-Tashri . Kaherah: Maktabah Tijariahal-Kubra.</p><p>Fayruz Abadi> > > }</p><p>, Majd al-Din Mu.ammad bin Yaqub (2005). al-Qamu>s al-Muh}it. Beirut: Dar al-Marifah.</p><p>H} > } } } > al-Fiqh al-Isla> > Kaherah:</p><p>usayn, Hamid Hasan (1981). Nazariyyat al-Maslah}ah fi mi. Maktabah al-Mutanabbi>.</p><p>Habib, Mu.ammad Bakr Isma> > } > ></p><p>il (2010). Maqasid al-Shariah al-Islamiyyah Tasila wa Tafila (Cet. ke-2). Makkah al-Mukarramah: Dar .ayyibah al-Khad}ra.</p><p>Iyad}, > Mu>sa> (1998). Ikmal al-Mu'allim bi Fawaid S}ah}ih} Muslim, Jil. VII. al-Manshura: Da>r al-Wafa.</p><p>Ibn Kathir, Abu> al-Fida Ima>d al-Di>n ibn Isma>i>l (1420 H). Tafsi>r al-Quran al-Azi} m> . Jil.1.Beirut:DarIbnHazm.</p><p>Ibn Kathir, Abu> al-Fida Ima>d al-Di>n ibn Isma>i>l (1420 H). Tafsi>r al-Quran al-Azi} m> . Jil.3.Beirut:DarIbnHazm.</p><p>IbnAshur,Muhammadal-Tahir(2005).Maqa>} ` > Kaherah:</p><p>sid al-Shariah al-Islamiyyah. Dar> al-Salam li al-Tiba> ah wa al Nasr wa al-Tawzi> wa al-Tarjamah.</p><p>Ibn al-Ha> < Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyah.</p><p>jib (1405H). al-Muntaha. Ibn Farh}u>n (1995). Tabs} > } > ></p><p>irah al-hukkam fi usu>l al-Aqdiyah wa Manahij al Ah}kam. Kaherah : Da>r al- Kutub al-Ilmiyyah.</p><p>Ibn Manzu>r (1999). Lisan al-Arab. Jil. 2. Beirut: Da> Ihya> ></p><p>r al-Turath.</p><p>Ibn Manzu>r (1999). Lisan al-Arab. Jil. 3. Beirut: Da> Ihya> ></p><p>r al-Turath. Ibn Manzu>r (1999). Lisan al-Arab. Jil. 12. Beirut: Da> Ihya> ></p><p>r al-Turath. Ibn Qayyim, al-Jawziyyah. (1999). I lam al-Muwaqqi in< An Rabb al-A<</p><p>lamin, Jil 3. Beirut: Da>r al-Ihya.</p><p>Ibn Qayyim (1996). Al-Jawziyyah I lam al- Muwaqqi in< An Rabb al-A<lamin, Jil. 1. Beirut: Da>r al-Kutub al-Ilmiyyah</p><p>Ibn Taymiyah, A.mad bin Abdul .alim (1398H). al-Majmu al-Fata> >wa Shaikh al-Isla>m Ibn Taymiyah. t.tp: t.p.</p><p>Ina> >n, Muh}ammad Abdullah (1960). Dawlat al-IslamfialAndalus:al-AsralAwwal. Kaherah: Muassa> ></p><p>t al-Khanji. Marjuni, Kamal al-Din (2011). Nash at al-Firaq wa Tafaruquha. Kuala Lumpur: International Islamic University Malaysia Press Muh}ammad Uqlah (1991). al-Isla> > }</p><p>m wa Maqasiduhu wa Khasaisuhu (Cet. ke-2). Amma> > }</p><p>n:Maktabah al-Risalah al-Hadithah. Muhammad Fathi> Aid (1988). Jari> > al-Mukhaddira>t fi al-Qanun</p><p>, mah Taati > al-Muqa> ></p><p>ran. Riyadh: Markaz Arabi, Dirasah Amniyyah wa Tadrib. Nasi> >n: Bayt al-Afkar al-Dawliyyah.</p><p>r, Ad-Din Nuh (2005). Sunan Abi Dawud. Amma Red}a> Muh}ammad Ra> d (1988). al-Wah}y al-Muhammadi> Algeria:Da></p><p>, syi> y. r al-Kutub. Sanu, Qut} > } Jil.1. Dimasq: Da>r</p><p>b Mustafa (2000). Mujam Mustalahat Usu>l al-Fiqh. al-Fikr.</p><p>Sayyid Qut} > > H}usayn Shad>hili> (1992). Fi> Z}ilal al-Qura>b, Ibrahim > n. Jil. 7. Lubnan: Al-Risala>h Publishers.</p><p>Syalabi>, Muh}ammad Mus}ta} fa> (1981). Talil al-Ah}ka>m. Jil 2.Beirut: Da>r al-Nadzah al-Ara> ></p><p>biyyah. Umar, Syarief (1979). Mudzakkirat Fi Niz} > } >ra Fi al-Dawlah</p><p>am al-Hukm Wa al-Ida al-Islamiyyah. Kaherah: Matbaaah al-Saida.</p><p>Uthman, Abdul Karim (1968). Al- Nizam al-Siyasi> > Fi al-Islam. Beirut: Dar> al-Irshad.</p><p>Yusuf , Ha> lim (1994). Al-Maqa> id al-Ammah Li al-Shari></p><p>mid al-A< s} ah al-Isla> > ></p><p>miyyah . Kaherah: al-Mahad al-Alami Li al-Fikr al-Islami.</p><p>Zaid, Mustafa (1964). al-Mas} > wa Najm al-Di> ,</p><p>lah}ah fi al-Tasyri al-Islami n al-T}u>fi> Kaherah:Da>r al-Fikr al-Arabi</p><p>Zaidan,AbdulKarim(1988).Ahkam al-Zimmiyyin waal-Mustaminin fi dar al-Islam.Beirut:Muassasah Al-Risalah.</p><p>Ziyad> A.mad Ih}mida>n (2008). Maqa.id al-Shariah al-Islamiyyah Dirasah U.uliyyahwaTat}bi>qa>t Fiqhiyyah.Beirut:Muassasahal-Risa> shiru>n.</p><p>lah al-Na></p><p></p><p>Bahasa Inggeris</p><p>Abdel Haleem, Muhammad (1999). Understanding the Quran :Themes and Syles. London:I. B.TaurisPublishers.</p><p>AbdulWahab, ElAffandi (2001). RethinkingIslamandModenity:EssayinHonour ofFathiOsman.Leicester:TheIslamicFoundation.</p><p>Adnan, Aslan (1998). Religious Pluralism in Christian & Islamic Philosophy: The ThoughtofJohnHickandSayyedHosseinNasr.Richmond:CurzonPress.</p><p>Ahmad, Yosif (1998). ReligiousFreedom,MinoritiesandIslam:AnInquiryintothe MalaysianExperience.BatuCaves:ThinkersLibrary.</p><p>Auda, Jasser (2008). Maqas> id } al-Syari></p><p>ah A Beginners Guide. London: The InternationalInstituteofIslamicThought.</p><p>Auda, Jasser (2008). Maqa> id al-Syari></p><p>s} ah as Philosopy of Islamic Law: A System Approach. London:TheInternationalInstituteofIslamicThought.</p><p>Auda, Jasser (2011). A Maqas> }idi> Approach to Contemporary Application of the Shari></p><p>ah. Intellectual Discourse. Kuala Lumpur: International Islamic UniversityMalaysia Press</p><p>Alwi Shihab (2012). Examining Islam In The West Addressing Accusations And CorrectingMisconception.Jakarta:PT GramediaPustakaUtama.</p><p>Al-Faruqi,IsmailRaji (1980).The Rights of Non Muslims Under Islam :Social Non Muslim State and Cultural Aspects in Muslim Communities.London: Islamic CouncilofEurope.</p><p>Al-Faruqi, Ismail Raji (1988). Al-Tawhid:ItsImplicationsonThoughtandLife Wynccote,UnitedStatesofAmerica:TheInternationalInstituteof Islamic Thought</p><p>Al-Faruqi,Ismail Raji (1986).IslamandOtherFaiths. Leincester:TheIslamic Foundation.</p><p>Al-Faruqi, Ismail Raji (1988). Al-Tawhid:ItsImplicationsonThoughtandLife</p><p>Wynccote,UnitedStatesofAmerica:TheInternationalInstituteof Islamic</p><p>Thought</p><p>Al-Faruqi,Ismail Raji(1998). IslamandOtherFaiths.Leicester:TheIslamic Foundation.</p><p>Aun,WuMin(1999).TheMalaysianLegalSystem(Edisi2).KualaLumpur: Longman.</p><p>Badawi, Mohammad (1996). al-Muhit Oxford Study Dictionary English-Arabic. Beirut: Academia.</p><p>Bogdon,Robert.&Taylor,StevenJunior(1975).Introduction to Qualitive Research</p><p>Method. A Phenomenological Approach To The Social Science.New York:</p><p>JohnWilwy&So.</p><p>ChandraMuzaffar(1996). Islam and Tolerance.KualaLumpur:InstitutKefahaman IslamMalaysia.</p><p>David,Heyd(1996).Toleration AnElusiveVirtue.New Jersey:PrincetonUniversity Press.</p><p>Davies,Lynn (2008). EducationAgainstExtremism.London:TrenthamBooks</p><p>Edward,NelsonTeall&Taylor,CharlesRalph (pnyt)(1958).Webster'sNewAmerican Dictionary. New York:BookInc.</p><p>Endicott,Kirk(2016). Malaysias Orginal People: Past, Present and Future of the OrangAsli.Singapore: NUSPress.</p><p>Gilbert,Martin(1990). AtlasofJewishCivilization.London:AndreDeutchLimited.</p><p>Gilbert,Martin (2012).Churchill,ThePowerofWords. London: Transword Publishers</p><p>Harold, Crouch (1996). Goverment and Society in Malaysia. New York: Cornell UniversityPress.</p><p>Hefner, Robert William (2001). Introduction Multiculturalism: Pluralism and</p><p>Citizenship in Malaysia, Singapore and Indonesia. Honolulu: University of</p><p>HawaiiPress.</p><p>Hick, John (1993).DisputedQuestionsinTheologyandThePhilosophyofReligion. New Haven:YaleUniversityPress.</p><p>Hitti,Peter (1970).HistoryofTheArabs. New York:SaintMartinPress.</p><p>Iqbal, Zafar (2007).Justice:IslamicandWesternPersepctive. UnitedKingdom:The IslamicFoundation</p><p>Jeffrey, Vincent & Rozali Mohamed Ali (2004). Managing Natural Wealth Enviroment and Development in Malaysia. Singapore: Institute of Southeast AsiaStudies(ISEAS).</p><p>John,Esposito Louis(1995).TheIslamicTreat:MythorReality?New York:Oxford UniversityPress.</p><p>Joseph,Devito(2013).Human Communication: The Basic Course.London:Pearson Education Limited</p><p>Kamali,MohammadHashim (2004).Principles of Islamic Jurispundence.Selangor: IlmiahPublishersSdnBhd.</p><p>Kamali, MohammadHashim (2008). Maqasid al-Syari> Simple.</p><p>ah Made USA:The International InstituteIslamicThought.</p><p>Kamali, Mohammad Hashim (2013). The Right to Life, Security, Privacy and OwnershipinIslam.KualaLumpur:InternationalInstituteofAdvancedIslamic StudiesMalaysia.</p><p>Karen, Amstrong (1993).AHistoryOfGod fromAbrahamtoPresent:The4000-year QuestofGod.London:Vintage.</p><p>Kernial, SinghSadhu &Paul,Wheatley(pnyt)(1993).Melaka:TheTransformation ofaMalay CapitalC.1400-1980.KualaLumpur:OxfordUniversityPress.</p><p>Kurzman,Charles(1998)Liberal Islam: A Sourcebook.London:OxfordUniversity Press</p><p>Kua, KiaSong (2007).May 13 Declassifies Documents on the Malaysian Riots 69. PetalingJaya:Suaram.</p><p>Nigel,Biggar,Jamie,Scott&William, Schweiker(pnyt)(1986).CitiesofGods:Faith, Politics and Pluralism in Judaism, Christianity and Islam.New York:GreenwoodPress.</p><p>Nasr,SeyyedHossein(2017).TheEssentialSeyyedHossein,Wiliam,Chittick(pnyt). Indiana:WorldWisdomInc.</p><p>Osborn, Kevin (1992). Tolerance. New York:TheRosenPublishingGroup.</p><p>Othman,Fathi (1996). Modern Democracy and The Concept of Shura in Islam and Tolerance.KualaLumpur:InstitutKefahamanIslamMalaysia.</p><p>Othman,Fathi(2001). IslaminaModernState:DemocracyandtheConceptofShura (Occasional Paper Series) Washington: Center for Muslim-Christian UnderstandingHistoryandInternationalAffairs,EdmundA.WalshSchoolof ForeignService,GeorgetownUniversity.</p><p>Rizvi,Ali(2016).TheAtheistMuslim:AJourneyFromReligiontoReason.New York: StMartinsPress.</p><p>RokiahTalib.&Tan,CheeBeng.(1995).Dimensions of Tradition and Development inMalaysia. PetalingJaya:PelandukPublication.</p><p>SalbiahAhmad. (2007).CriticalThoughtsOnIslam,RightsandFreedominMalaysia. PetalingJaya:StrategicInformationandResearch DevelopmentCentre.</p><p>Syed Othman Al-Habshi & Nik Mustapha Nik Hassan (pnyt)(1996). Modern</p><p>Democracy and The Concept of Shura in Islam and Tolerance. Kuala</p><p>Lumpur:InstitutKefahamanIslamMalaysia.</p><p>ShadSaleem, Faruqi.(2008).DocumentofDestiny:TheConstitutionoftheFederation ofMalaysia.Selangor:StarPublications(Malaysia)Bhd.</p><p>Suleiman, Abdul Rahman (t.t). Right in Islam and Retutation of Misconceived Allegation AssociatedwithTheseRight. Riyad:Al-Hageel.</p><p>Maudoodi, SyedAbulAla(2006). Towards Understanding Islam.Delhi:Markazi MaktabaIslamiPublication</p><p>TanChee,Beng (2018).Chinese Overseas:History,LiteratureandSociety.Leiden: KoninklijkeBrill.</p><p>Wach, Joachim (1958). The Comparative Study of Religion. New York: Columbia UniversityPress.</p><p>WebstersNewUniversalUnabridged Dictionary.(1996). New York:Barnes& NobleBooks.</p><p>Walzer, Micheal (1997). On Toleration Castle Lecture in Ethics, Politics and Economics. New York:YaleUniversityPress.</p><p>Disertasi</p><p>Aba YazidAchmadMuchtar Ghazali(2005). ImplementasiTeori Maqa.id Syari></p><p>ah</p><p>Terhadap Konsep Nikah dan Hak-hak Wanita. Disertasi Sarjana. Universiti Malaya.</p><p>Arif Fathilah MohdSafar(2011).AnalisisTerhadapElemenMaqa.id syari>ah dalam TakafulIkhlasdiMalaysia.DisertasiSarjana.UniversitiMalaya.</p><p>AslindaApandi(2005). Objektif Syari>ah DalamAmalanPoligamidiKotaBharu. DisertasiSarjana.UniversitiMalaya.</p><p>Abdul Aziz AbdulRahman(2017). DoronganPersekitaran dan Penyertaan Sosial TerhadapPatriotismedanToleransidalam Kalangan Belia PelbagaiEtnikdi Semenanjung Malaysia. Tesis Doktor Falsafah, Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p>Ghazali Basri (1998). A Comparative Study on Religious Tolerance in Post Independent Malaysia Nigeria with special Reference to Christian Muslim Relation.Ph.DThesis.UniversitiofArbedeen.</p><p>KhadijahMuda(2017). Pembentukan Model ToleransiBeragamadalamKalangan BeliaPelbagaiEtnik.TesisDoktorFalsafah. UniversitiKebangsaanMalaysia.</p><p>MuhamadNidzam AbdulKadir(2014). InteraksidenganGolongan Non Muslimdi MalaysiadariPerspektifMaqa.idsyari> ah.Tesis Doktor Falsafah. Universiti Malaya.</p><p>MuhidOsman(2008). PrinsipToleransiBeragamaDalamAlQuran:Kajian Surah Al-Muthhaminah.DisertasiSarjana.UniversitiMalaya.</p><p>MohdRichardNelesAbdullah(2018). AmalanAgamadanToleransiEtnikDalam KalanganPelajarSekolahMenengahdiSarawak.TesisDoktorFalsafah. UniversitiKebangsaanMalaysia.</p><p>Nur Farhana Abdul Rahman (2016). Panduan Toleransi Agama Dalam Hubungan Muslim-KristianMalaysia Melalui PendekatanIsmailAl-Faruqi.TesisDoktor Falsafah. AkademiPengajianIslam,Universiti Malaya.</p><p>Ridzwan Ahmad (1999). Mas}lah}ah dan Pemakaiannya di dalam undang-undang JenayahIslam.DisertasiSarjana.UniversitiKebangsaanMalaysia.</p><p>RuhaizahAbdul Ghani(2019). Kefahaman Agama dan KesannyaTerhadapSikap dan AmalanToleransi Beragama dalam Kalangan Kelas Menengah di Selangor. Tesis DoktorFalsafah.UniversitiKebangsaanMalaysia.</p><p>SitiSamsiahMdSupi(2001).KedudukanBukanIslamdalamPerubahanSosio-Politik diMalaysiaberasaskanTeoriFiqh:AnalisisPerlaksanaan.Disertasi Sarjana. UniversitiMalaya.</p><p></p><p>Jurnal</p><p>Abd Rahman Awang (2006). Human Right: An Islam Perspective. Jurnal Syariah, 14(1), 23-34.</p><p>AbuBakar(2015).KonsepToleransidanKebebasanBeragama.JurnalToleransi,7(2), 123-131.</p><p>AdengMuchtarGhazali(2016). ToleransiBeragamadanKerukunanDalamPerspektif Islam.JurnalAgamaDanLintasBudaya,1(1),25-40.</p><p>AhmadAtoryHussain(2006). IslamHadhari:SuatuKesinambunganDasarPenerapan Nilai-Nilai Islam Selepas Era Tun Dr. Mahathir Mohamad. REKAYASAJournalOfEthics,LegalAndGovernance,2,1-10.</p><p>Ahmad Masum (2009). Freedom Of Religion Under The Malaysian Federal Constitution.CurrentLawJurnal(CLJ),2(1),3.</p><p>Ahmad Sanusi Azmi &Mohd Yusuf Ismail (2018). Konsep Rahmatan Lil Alamin DalamHadith:PenerokaanMaknaSertaAplikasiDiMalaysia.JounalofHadith Studies,3,1-13.</p><p>Ahmad Tarmizi Talib. & Gill, Sanjit Singh (2012). Sosio Religious Tolerance: ExploringTheMalaysia Experience.GlobalJournalsInc., 12(8),49-54.</p><p>Al-Faruqi,IsmailRaji (1993).TheFirstPrinciplesofIslamicMethodology.Islamic ThoughtandScientificCreativity, 1(5), 37-50</p><p>Alias Azhar (2013). Pendemokrasian Sistem Pendidikan Islam Di Malaysia: Satu Tinjauan.JurnalKajianPendidikan,3(1),59-72.</p><p>Ammar Fadzil (2011). Religious Tolerance In Islam: Theories, Practices and MalaysiasExperiencesAsA MultiRacialSociety.Journal of Islam in Asia, 8(3),345-360.</p><p>BasriIbrahim(2014).HukumPenglibatanOrangIslamdalamPerayaanBukanIslam dalam Konteks Malaysia. Jurnal Islam dan Masyarakat Kontemporari, 3, 77-96.</p><p>EarnieElmie,KamarudinSaleh&NurFarhanaAbdulRahman(2019).Faktor-Faktor Pengaruh Penyebaran Pluralisme Agama di Malaysia. BITARA International JournalofCivilizationStudiesandHumanSciences,2(1),99-110.</p><p>Hasnul Husna Hussien & Mohd Syariefudin Abdullah (2008). Keberkesanan Rancangan Integrasi Murid Untuk Perpaduan (RIMUP) Dalam Memupuk KesepaduanSosial.Manu,28, 33-49.</p><p>HassanBahrom(1999).Perlembagaan:IsuPelaksanaanUndang-UndangIslam.Jurnal Syariah, 7(1),79-96.</p><p>HelwaMohdZainal&JasriJamal(2013).KedudukanMurtadDanPenyebaranAgama Bukan Islam Menurut PerspektifUndang-Undang DiMalaysia: Satu Analisa IsudanCabaran.JurnalUndang-Undang&Masyarakat,17,13-36.</p><p>Jehon, Welyne Jeffrey (1999). Ethnicity and Ethnics in Sarawak. Akademika, 55, 83-98.</p><p>Kamarudin Salleh & Yang Marya Abd Khahar (2016). Unsur-Unsur Persefahaman Antara Agama Dalam Kurikulum Pendidikan Islam dan Moral. Islamiyyat, 38(2),111120.</p><p>KhadijahMohdKhambali@Hambali&MohdHerzaliMohdHaled(2008).Toleransi Beragama dan Amalannya Di Malaysia: Rujukan Kepada Artikel 11 PerlembagaanPersekutuanMalaysia.JurnalUsuluddin,27,81-92.</p><p>Makiah Tussaripah Jamil, Abdul Mukti Baharudin & Isam Satari (2012). PengguguranBayiMenurutPerspektifIslamdanPerundangan Di Malaysia. GlobalJournalAl-Thaqafah,2(1),69-82.</p><p>Mohamad Asrol Arpidi Mamat, Ishak Saat & Kahiri Ariffin (2014). Impak Dasar EkonomiBaruKeAtasPeningkatanEkonomiBumiputeraSelepasTragedi13 Mei1969.JurnalPerspektif,5(3),138-151.</p><p>Mohamad Khairi Othman & Asmawati Suhid (2010). Peranan Sekolah Dan Guru Dalam Pembangunan Nilai Pelajar Menerusi Penerapan Nilai Murni: Satu Sorotan. Malim: Jurnal Pengajian Umum Asia Tenggara (SEA Journal Of General Studies),11, 117-130.</p><p>Mohamad Sabri Haron &Riki Rahman( 2016). Pengagihan Zakat Dalam Konteks Kesejahteraan Masyarakat Islam: Satu Tinjauan Berasaskan Maqas> id} Al-Syariah.LabuanE-JournalOf MuamalatAndSociety,10,129-140.</p><p>Mohammad Redzuan Othman & Amin Fadlillah (2012). Perspektif Badan Bukan Kerajaan (NGO) Islam Terhadap Dasar Penerapan Nilai-Nilai Islam dan PendekatanIslamHadhari.JurnalHadhari,4(1),49-76.</p><p>Mohammad Zaidi Abdul Rahman (2015). Aplikasi Maqasid Syariah Dalam Pentadbiran Negara:SatuTinjauanSejarahIslam.JurnalFiqh,12,29-56.</p><p>MohdAltaf, HussainAhangar(2008).FreedomOfReligionInMalaysia:TheRealistic Appraisal.TheLawReview,12,400-427.</p><p>Mohd Ridhuan Tee Abdullah (2010). Cabaran Integrasi Antara Kaum Di Malaysia: PerspektifSejarah,KeluargaDanPendidikan.JurnalHadhari, 3, 61-84.</p><p>MuhamadMuizz Abdullah, AbdulBari Awang &NasrulHisyam Nor Muhammad (2020). Wi.ayah Dan Amanah: Analisis Perbandingan Undang-Undang Syariahdan SivilDalamPerancangan Harta Pusaka. Jurnal Syariah, 28(2), 157-188.</p><p>MohamadKamil Abdul Majid(2003). Fanatik danTaksub Dalam Islam:Analisis Pandangan al-Qaradawi.JurnalUsuluddin,18,25-36</p><p>MohamadKamilAbdulMajid&Rahimin AffandiAbdulRahim (2019). Perubahan Sosial dan Impaknya Terhadap Pembentukan Modal Insan Menurut Ibnu Khaldun.JurnalHadhari,1(1),45-76.</p><p>Muhammad Yasir (2014). Makna Toleransi Dalam Al-Quran. Jurnal Ushuluddin, 22(2),17-180.</p><p>Nagata, Judith. (1997). Islam Ethnonationalism Versus Religious Transnationalism: Nation-BuldingandIslamInMalaysia.TheMuslimWorld,87(2),129-150.</p><p>NazriMuslim&HidayatBuang(2012).IslamDalamPerlembagaanPersekutuanDari PerspektifHubunganEtnikDiMalaysia.JurnalKemanusiaan,10(2),115-129.</p><p>Nazri Muslim, Jamsari Alias, Wan Zulkifli Wan Hassan, Azizi Umar & Nasruddin Yunos (2003). Analisis Peruntukan Orang Melayu Dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia Dalam Konteks Hubungan Etnik. Jurnal Melayu, 11, 63-78.</p><p>NurFarhanaAbdulRahman(2012).PemahamanKonsepTauhidAsasKeharmonian Agama.InternationalJournalofIslamicThought,1,34-42.</p><p>NurulIzazahIzzatiHashim&Wafa YusofZulizaMohdKusrin (2019). Pengabaian Kanak-KanakdanJaminanMenurutSyarakdanUndang-UndangDiMalaysia. JournalofContemporaryIslamicLaw,4(1),18-28.</p><p>PaizahHjIsmail(2014).PenyelesaianMasalahPertentanganAntaraNasBerasaskan PrinsipMaqasidAl-Syariah.JurnalFiqh,11,75-96.</p><p>RahiminAffandiAbd.Rahim, MohdAnuarRamli,PaizahIsmail&NorHayatiMohd Dahlal(2011). DialogAntaraAgama:RealitidanProspekDiMalaysia. Kajian Malaysia,29(2),91110.</p><p>Rahimin Affandi Abdul Rahim (2002). Ke Arah Penyediaan Kaedah Penyelidikan HukumIslamTerkini:SatuPengenalan.JurnalSyariah,10(1),1-24.</p><p>Rane, Halim (2013). The Relevance Of A Maqasid Approach. Journal of Law & Religion, 28(2),489-520.</p><p>RuhaizahAbdulGhani &JaffaryAwang(2017). A Review OnWritingsOnReligious ToleranceInMalaysia.InternationalJournalofIslamicThought,12,72-82.</p><p>Ruzaimah Zainol Abidin, Azman Md Zain & Mohd Hilmi Hamzah (2017). Permasalahan Dalam Perlaksanaan Program Kelas Al-Quran dan Fardu Ain (Kafa)diDaerahPendangKedah. JournalOfIslamic,Social,EconomicsAnd Development,2(6),70-82.</p><p>Rosaina Ginting &Kiki Aryaningrum (2009). Toleransi Dalam Masyarakat Plural. JurnalIlmiah,23(4),1-7.</p><p>SaifulAzharRosly(2010).ShariahParametersReconsidered.InternationalJournalof IslamicandMiddleEasternFinanceandManagement, 3(2),132-146.</p><p>ShamrahayuAbdulAziz(2016).MaqasidSyariahDalamPerlembagaanPersekutuan: Suatu Perbahasan Awal. KANUN: Jurnal Undang-Undang Malaysia, 28(2), 279-312.</p><p>ShamsulAzhar,Yahya Mohammad,RedzuanOthman&AbuHanifahHaris(2017). TahalufSiyasiDalamPerjuanganIkhwanAl-MusliminDiMesir,1970-1981. JurnalHadhariEdisiKhas,188-189.</p><p>ShamsulAmriBaharuddin(2005). IslamEmbeded:ReligionAndPluralityInSoutheastAsiaAsA MirrorForEurope.AsiaEuropeJournal, 3, 159-178.</p><p>Sheridan, Lionel Astor (1959). Federation Of Malaya Constitution: Part One. Universityof MalayaLawReview,1(10),137-144.</p><p>Suryan Jamrah (2015). Toleransi Antara Umat Beragama: Perspektif Islam. Jurnal Ushuluddin,23(2),185-200.</p><p>WanIsmailWanDagang,MohdNasirMasroom,AhmadSyukranBaharuddin&Mohd IsmailMustari(2015).AncamanPemikiranIslamLiberalKepadaUmatIslam Di Nusantara:SatuSorotanKajian. SainsHumanika, 5(3),77-85.</p><p>Zakaria Stapa, Noranizah Yusuf & Abdul Fatah Shaharudin (2012). Pendidikan Menurut Al-Quran Dan Sunnah Serta Peranannya Dalam Memperkasakan TamadunUmmah.JurnalHadhari,SpecialEdition,7-22.</p><p>ZanariahNoor&AnharOpir(2017).PengangkatanAnakSertaImplikasinyaTerhadap Nasab,Hadanah,NafkahdanPusakaDalamUndang-UndangKeluargaIslam. JurnalPerspektif:SpecialIssue,1,101-115.</p><p>ZanariahNoor(2015).PenderaanKanak-kanakoleh Ibu Bapa atau Penjaga dan ImplikasinyaMengikutUndang-undang Sivil dan Undang-undang KeluargaIslamdiMalaysia.Perspektif, 7(2),66-80.</p><p>Ziyad Muh}ammad Al-Daghamin (2002). Manh}aj Al-Taamul Maa Al-Quran Fi Fikr Al-Shaykh Muh}ammad Ra> > Red}a>; Qiraah</p><p>syid > Tahliliyah Fi Tafsir Al-Manar. Jurnal al-Shari> 50,</p><p>ah Wa al-Dirasat al-Islamiyyah, 168-216.</p><p></p><p>Kertas Kerja</p><p>Ding Choo Ming (2013). Kahwin Campur Pemangkin Perpaduan Kaum Malaysia. Seminar Sastera Pelbagai Kaum 2013. Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan(ASWARA)&DewanBahasadanPustaka,24September.</p><p>IsmailIbrahim(1987).PendekatanIslamKeArahPenyelesaianMasyarakatMajmuk. Kertas kerja Seminar Kebangsaan Mengenai Perpaduan Nasional. Universiti UtaraMalaysia,26-28March.</p><p>LatifahAbdulMajid,ZulizaMohdKusrin&MazlanIbrahim.(2019). PolitikIslamDi Malaysia:StrategidanPendekatanFiqhSiyasiAbdulHadiAwang. Prosiding Simposium Antarabangsa Falsafah Islam Falsafah Islam Dan Kesejahteraan Tamadun.UniversitiKebangsaan Malaysia,19November.</p><p>Mohd Asri Zainul Abidin (2005). Islam Liberal Ancaman Terhadap Islam. Kertas KerjaSeminarBahayaIslamLiberal.BalaiBudayaDewanBahasaPustaka,21 Mei.</p><p>Mohd Farid Sheikh Ahmad (2016). Siasah Syariah Dalam Pembangunan Negara Rahmah.PerhimpunanTahunanIKRAM2016.ShahAlam,15Oktober.</p><p>MuhammadNur Manuty(2006).FenomenaPemikiranIslamLiberalDanImplikasinya KepadaKedudukanIslamDanPenganutnyaDiMalaysia:BeberapaRefleksi. Kertas kerja dalam Seminar Ancaman Islam Liberal anjuran Kerajaan Kelantan dan Gabungan Persatuan Professional Kelantan. Balai Islam Kelantan,3Jun.</p><p>MuhyiddinHajiMohdYassin(2020).TeksUcapanPerdanaMenteriMalaysia.Majlis Perasmian Persidangan Kehakiman dan Perundangan Syariah Nusantara. HotelMovenpick,Sepang,29September.</p><p>OsmanBakar (2006). DialogantaraagamadiMalaysia:Satupertimbangan.Kertas kerja Majlis Syarahan & Diskusi. Institut Kajian Dasar, Petaling Jaya, 15 Disember.</p><p>Siti Khatijah Yasin & Fadzli Adam (2017). Sensitiviti Agama Dalam Hubungan Masyarakat Pelbagai Kaum Di Malaysia. Proceeding of International ConferenceofEmpoweringIslamic.CivilizationResearchInstituteforIslamic Product and Malay Civilization (INSPIRE). Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA),7-8Oktober.</p><p>Seksyen Aqidah (2006). Laporan Forum Artikel 11: The Federal Constitution: Protection for All, (Kertas Laporan Bahagian Perancangan dan Penyelidikan, Jabatan KemajuanIslamMalaysia(JAKIM).</p><p>Zamri Zainal Abidin, Rosli Bin Mokhtar & Fakhri Bin Sungit (2016). Maqas> id} As-Syari> Dalam Indeks Syari></p><p>ah ah Malaysia. Muzakarah Fiqh & International Fiqh Conference 2016. Masjid Tengku Ampuan Jemaah, Shah Alam,22-23 November.</p><p></p><p>Majalah/ Akhbar</p><p>AninahJanang(2006,November).RamalanZulkifliNordinTernyataBenar.Mastika, 52.</p><p>AsukiAbbas(2005,Februari27). PM:TangguhTubuhICMAdalahLebihBaik DimulakanDialogAntaraPelbagaiAgama.UtusanMalaysia, 2.</p><p>Engku Ahmad Zaki Engku Alwi (2004, November). Islam Larang Umatnya Ikut BudayaAsing.Majalah1,21.</p><p>Muhammad Rashidi Wahab (2016, April). Liberalisme Moderat Atau Pelampau Agama. DewanTamadunIslam, 8.</p><p>Muhammad Syukri Salleh et al. (2000, November). Kerangka Pembangunan BerteraskanIslam.DewanEkonomi, 67.</p><p>(2000). Risalah DemiMasa,MajalahAngkatanBeliaIslamMalaysia,4.</p><p>SarinaIsmail(2013,Januari3). KalimahAllah.Harakah,2.</p><p>ZainahAnwar (2006,19Mei). KolumJumaat. NewStraitsTimes.</p><p></p><p>Laman Sesawang</p><p>AbdulHadiAwang(2018,25Febuari).KonsepTaawunSiyasi.Dimuatturundaripada https://berita.pas.org.my/konsep-taawun-siyasi/.Diakses20/5/2020.</p><p>AbdulHadiAwang(t.t).Ucapan diKonvokesyenPakatanRakyat.Dimuatturun daripada</p><p>http://presiden.pas.org.my/v2/index.php?option_content&view=arti</p><p>cle&id=290:ucapan-di-konvokesyen-pakatanrakyat&catid=14 kenyataan-rasmi&Itemid=56.Diakses10/1/2020.</p><p>Bernama(2018,17Mei).PakatanHarapansahsebagaisebuahgabunganpartipolitik</p><p> Muhyiddin. Dimuat turun daripada http://www.astroawani.com/berita-politik/pakatan-harapan-sah-sebagai-sebuah-gabungan-parti-politik-muhyiddin175691. Diakses12/6/2020.</p><p>Bernama(2019,13Mei).Peristiwa13Mei:Pengajaranperlunyamasyarakatbersatu padu. Dimuat turun daripada https://www.sinarharian.com.my/article/27800/BERITA/Nasional/Peristiwa13-Mei-Pengajaran-perlunya-masyarakat-bersatu-padu. Diakses 20/6/2020.Diakses20/6/2/2020.</p><p>Bernama (2019, 19Disember). RahmatanLil Alamin pencapaian paling cemerlang: Mujahid. Dimuat turun daripada https://www.sinarharian.com.my/article/62669/BERITA/Nasional/Rahmatan-Lil-Alamin-pencapaian-paling-cemerlang-Mujahid.Diakses20/3/2020.</p><p>Bernama (2020, 9 November). Sekolah vernakular tidak dipinggirkan dalam Belanjawan 2021. Dimuat turun daripada https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2020/11/639831/sekolah-vernakular-tidak-dipinggirkan-dalam-belanjawan-2021-metrotv.Diakses26/1/2021.</p><p>Dasar EkonomiBaru (t.t).Dimuatturun daripada http://www.epu.gov.my. Diakses pada 9/8/2019.</p><p>Faktor-faktorEkstremism(t.t). Dimuatturundaripada http://www.beyondintractability.org/essay/dealing-extremists.(Diakses pada8/12/2022).</p><p>FMT (2021,19Mac).Jemaah menteri 1986 benarkan penggunaan kalimah Allah secarabersyarat,kata-hakim.Dimuatturundaripadahttps://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2021/03/19/jemaah-menteri-1986benarkan-penggunaan-kalimah-allah-secara-bersyarat-kata-hakim/. Diakses 30/3/2021.</p><p>Haika Khazi (2018, 8 Mei). Perjanjian PH-PPBM boleh jejas Islam agama Persekutuan. Dimuat turun daripada https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2018/05/422891/perjanjian-ph-ppbm-boleh-jejas-islam-agama-persekutuan.Diakses20/10/2022.</p><p>JoTimbuong(2020,28Febuari).BN, PAS back Muhyidin as 8th PM.Dimuatturun daripada https://www.thestar.com.my/news/nation/2020/02/28/umno-pasback-muhyiddin-as-8th-pm.Diakses20/7/2021.</p><p>JoeFernandez(2009,6Mac).AktivisGerejaLancarKempenTandatanganIsuAllah Dimuatturundaripada https://m.malaysiakini.com/news/99609. Diakses 9/3/2020.</p><p>KementerianHalEhwalEkonomi(2019,5Oktober).WawasanKemakmuranBersama 2030.Dimuatturundaripadahttp://dbook.penerangan.gov.my/dbook/dmdocuments/ringkasan_wawasan_kemakmuran_bersama/mobile/i dex.html#p=3/. Diakses10/3/2020.</p><p>Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia (t.t). Dasar Kebudayaan Kebangsaan. Dimuat turun daripada http://www.jkkn.gov.my/ms/dasar-kebudayaan-kebangsaan.Diakses10/4/2020.</p><p>Kamus Dewan Online (t.t). Dimuat turun daripada http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=ekstrem.Diakses pada25/12/2022.</p><p>LimGuanEng(2018,2November).UcapanPembentanganBelanjawan2019.Dimuat turun daripada https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2018/11/493776/ucapan-pembentangan-belanjawan-2019. Diakses 10/4/2020.</p><p>PejabatPerdanaMenteriMalaysia(2019,7Oktober). WawasanKemakmuranBersama 2030.Dimuatturundaripadahttps://www.pmo.gov.my/ms/2019/10/wawasankemakmuran-bersama-2030/.Diakses20/4/2020.</p><p>Majlis Perundingan Buddha, Kristian, Hindu, Sikhs dan Toaism Malaysia (2020, 7 Oktober). About Harmony Malaysia. Dimuat turun daripada http://harmonymalaysia.wordpress.com.Diakses10/3/2021.</p><p>Malaysiakini(2019,24September).Politikidentitidan5faktorpenentuPRKTgPiai. Dimuat turun daripada https://m.malaysiakini.com/news/493098. Diakses 10/7/2020.</p><p>Mohd Asri Zainul Abidin (2021, 26 Mei). Ulasan isu kalimah Allah-Syarat Penggunaan Kalimah Allah. Dimuat turun daripada https://iceramah.my/drmaza-ulasan-isu-kalimah-allah-syarat-penggunaan-kalimah-allah/. Diakses 10/11/2021.</p><p>Muzakarah Jawatankuasa Fatwa bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia kali ke-26 (1990, 7 Mac). Dimuat turun daripada http://e-smaf.islam.gov.my/esmaf/fatwa/fatwa/find/3.Diakses pada10/5/2020.</p><p>Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan bagi Hal Ehwal Ugama (1996, 5Mei). Dimuat turun daripada http://e-smaf.islam.gov.my/e-smaf/index.php/main/mainv1/fatwa/pr/10011.Diakses pada10/3/2020.</p><p>Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia (2011, 14-16 Julai). Dimuat turun daripada http://esmaf.islam.gov.my/e-smaf/fatwa/fatwa/find/pr/10258.Diaksespada20/6/2020.</p><p>Norma Mansor (2014, 6 November). NGO penuhi keperluan sosial rakyat. Dimuat turun daripada https://www.bharian.com.my/kolumnis/2014/11/15982/ngopenuhi-keperluan-sosial-rakyat. Diakses10/4/2019.</p><p>NursyazwaniSailfulSham (2018, 26Mei). Hormati pemimpin walaupun bukan beragama Islam. Dimuat turun daripada http://www.astroawani.com/berita-malaysia/hormati-pemimpin-walaupun-bukan-beragama-islam-nik-omar 176565. Diakses10/3/2021.</p><p>Pejabat Perdana Menteri (t.t). Dasar Ekonomi Baru. Dimuat turun daripada https://www.pmo.gov.my/dokumenattached/Dasar/03DASAR_EKONOMI_BARU.pdf. Diakses20/4/2020.</p><p>PejabatPerdanaMenteriMalaysia(t.t).Malaysiasebagainegaramaju.Dimuatturun daripada https://www.pmo.gov.my/ms/wawasan-2020/malaysia-sebagainegara-maju/. Diakses20/4/2020.</p><p>Pendaftaran Perkahwinan (t.t). Dimuat turun daripada https://www.jpn.gov.my/my/perkhidmatan/perkahwinan/kahwin-daftar. Diakses pada 30/6/2021.</p><p>PejabatPerdanaMenteriMalaysia(2019,7Oktober).WawasanKemakmuranBersama 2030.Dimuatturundaripadahttps://www.pmo.gov.my/ms/2019/10/wawasankemakmuran-bersama-2030/.Diakses20/4/2020.</p><p>Pandangan Dr Maza Mengenai Kerjasama Politik (t.t). Dimuat turun daripada https://www.facebook.com/DrMAZA/.diakses pada 2/3/2020.</p><p>Pengertian Fanatik Mengikut George Santayana ( t.t). Dimuat turun daripada https://www.thefamouspeople.com/profiles/george-santayana-221.php. Diakses pada30/12/2022.</p><p>Rang Undang-Undang 355 (t.t). Dimuat turun daripada https://iais.org.my/publications-sp-1447159098/dirasat-sp-1862130118/shariah-law-governance-halal/item/1220-ruu-355-tingkat-bidang-kuasa-mahkamah-Syari> ah -in-bahasa-.Diakses pada10/2/2021.</p><p>SistersinIslam(2005,12November).RangUndang-UndangKeluargaIslamWilayah Persekutuan.Dimuatturundaripadawww.sisterinslam.org/memorandum/rangundang-undang-keluarga-islam-wilayah-wilayah-persekutuan-pindaan-2005/. Diakses10/4/2020.</p><p>SisterinIslam(2017,23Januari).Press Statement: Why RUU355 is Not aLaw With Feminist Ideals .Dimuat turun daripada https://sistersinislam.org/8051/. Diakses10/4/2020.</p><p>SisterinIslam(2017).IslamandHumanRight:ConflictingandComplementary? Dimuatturundaripada https://sistersinislam.org/wp-content/uploads/2019/10/Baraza-series-3.pdf. Diakses20/2/2020.</p><p>Sister in Islam (t.t). Dimuat turun daripada Sistersinislam.org/wp-content/upload/2019/10RUU-355-1pdf.Diakses pada20/2/2020.</p><p>Sister In Islam (t.t). Dimuat turun daripada Ukhuwah.com/ukhuwah/viewtopic.php?topic=14055&forum diakses 20/2/2020; Baraza(A Sister in Islam), 1(3), 2007. Diaksespada 20/20/2020.</p><p>Siti Hafidah (2021, 12 Mac). Penghakiman kalimah Allah dan penyelesaian 10 perkara.Dimuatturundaripadahttps://ismaweb.net/2021/03/12/penghakimankalimah-allah-dan-penyelesaian-10-perkara/.Diakses10/5/2021.</p><p>Taufiq Yap Yun Hin (2019, 17 Januari). SejarahmasyarakatCinaMuslim di Malaysia. Dimuat turun daripada</p><p>https://www.hmetro.com.my/addin/2019/01/413093/sejarah-masyarakat-cinamuslim.Diakses20/2/2020.</p><p>Unit Perancang Ekonomi (t.t). RancanganMalaysiakesepuluh (RMKE-10), 2011-2015.Dimuatturundaripadahttps://www.epu.gov.my/ms/pembangunanekonomi/rancangan-pembangunan/rmk/rancangan-malaysia-kesepuluh-rmke10-2011-2015.Diakses10/3/2020.</p><p>Ulil Abshrar Abdalla (2012). Dimuat turun daripada (Kenapa dunia Islam Terbelakang) http://islamlib.com/gagasan/pembaruan/kenapa-dunia-islam-terbelakang/.Diakses pada21/2/2020.</p><p></p><p>Temu bual</p><p>Dr.SyaryantiHussin(2022,20Nov).TahalufSiyasi, UniversitiSainsIslam Malaysia [Temu bual].</p><p>Emile Owens. (2019, 10 Ogos). Guru program bantu Bahasa Inggeris Yayasan Fullbright,SMKAbuBakaral-Baqir[Temu bual].</p><p>HasnulZulkarnain(2019,10September).PolitikToleransi,PejabatADUNTitiSerong [Temu bual].</p><p>IhsanIbrahim(2019,5Ogos).HidayahCentredanToleransi,Pejabat IKRAMTaiping [Temu bual].</p><p>KhairiyyahMohammad(2019,13Ogos).ToleransidalamMasyarakat,Pejabat MenteriBesarKelantan[Temu bual].</p><p>KwokSeeFong(2019,6Mei).ToleransidalamMasyarakatCinaMalaysia, SMKPanglimaBukitGantang[Temu bual].</p><p>NaimFahim(2019,5Ogos).PerananIKRAMdalamToleransi, Pejabat IKRAMTaiping[Temu bual].</p><p>RameshRajasivam(2019,5Mei). ToleransidalamMasyarakatIndia, SMKA Kerian[Temu bual].</p><p></p>