Pengaruh Kompetensi 6C dalam Revolusi Perindustrian Keempat terhadap kepimpinan guru sekolah rendah TS25 di Daerah Marang Terengganu

<p>Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti pengaruh antara Kompetensi 6C (Critical</p><p>Thinking, Communication, Collaboration, Creativity, Character, Citizenship) dalam</p><p>Revolusi Perindustrian Keempat (4IR) terhadap amal...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nor Sharnida Daud
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10032
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:10032
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:100322024-04-16 Pengaruh Kompetensi 6C dalam Revolusi Perindustrian Keempat terhadap kepimpinan guru sekolah rendah TS25 di Daerah Marang Terengganu 2023 Nor Sharnida Daud LB Theory and practice of education <p>Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti pengaruh antara Kompetensi 6C (Critical</p><p>Thinking, Communication, Collaboration, Creativity, Character, Citizenship) dalam</p><p>Revolusi Perindustrian Keempat (4IR) terhadap amalan kepimpinan guru sekolah</p><p>rendah yang terlibat dengan Program Transformasi Sekolah (TS25). Kajian ini</p><p>menggunakan pendekatan kuantitatif bersifat tinjauan. Populasi kajian terdiri daripada</p><p>399 orang guru di Daerah Marang, Terengganu dengan jumlah sampel seramai 196</p><p>orang responden dari sekolah yang tersenarai dalam Program TS25. Kajian ini</p><p>menggunakan soal selidik kompetensi 6C adaptasi daripada New Pedagogies for Deep</p><p>Learning (NPDL) dan soal selidik kepimpinan guru adaptasi daripada Teacher</p><p>Leadership Self-Assessment (TLSA). Data yang diperoleh telah dianalisis secara</p><p>deskriptif dan inferensi. Dapatan kajian menunjukkan kompetensi 6C guru (min= 3.98,</p><p>SP= 0.487) dan kepimpinan guru (min= 4.18, SP= 0.456) berada pada tahap yang</p><p>tinggi. Analisis Korelasi Pearson menunjukkan kompetensi 6C mempunyai hubungan</p><p>yang kuat dengan kepimpinan guru iaitu (r= 0.852, p< 0.05). Analisis regresi linear</p><p>mendapati nilai ( r2= 0.727, p= 0.000, p< 0.05) yang membawa maksud 72.7% amalan</p><p>kepimpinan guru dipengaruhi oleh faktor kompetensi 6C manakala 27.3% amalan</p><p>kepimpinan guru dipengaruhi oleh faktor-faktor yang lain. Oleh itu, kajian ini</p><p>mendapati wujudnya pengaruh antara kompetensi 6C terhadap kepimpinan guru.</p><p>Implikasi kajian ini menunjukkan bahawa kompetensi guru perlu diperkasakan secara</p><p>berterusan untuk membangunkan kepimpinan guru yang mantap</p> 2023 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10032 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10032 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Nor Sharnida Daud
Pengaruh Kompetensi 6C dalam Revolusi Perindustrian Keempat terhadap kepimpinan guru sekolah rendah TS25 di Daerah Marang Terengganu
description <p>Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti pengaruh antara Kompetensi 6C (Critical</p><p>Thinking, Communication, Collaboration, Creativity, Character, Citizenship) dalam</p><p>Revolusi Perindustrian Keempat (4IR) terhadap amalan kepimpinan guru sekolah</p><p>rendah yang terlibat dengan Program Transformasi Sekolah (TS25). Kajian ini</p><p>menggunakan pendekatan kuantitatif bersifat tinjauan. Populasi kajian terdiri daripada</p><p>399 orang guru di Daerah Marang, Terengganu dengan jumlah sampel seramai 196</p><p>orang responden dari sekolah yang tersenarai dalam Program TS25. Kajian ini</p><p>menggunakan soal selidik kompetensi 6C adaptasi daripada New Pedagogies for Deep</p><p>Learning (NPDL) dan soal selidik kepimpinan guru adaptasi daripada Teacher</p><p>Leadership Self-Assessment (TLSA). Data yang diperoleh telah dianalisis secara</p><p>deskriptif dan inferensi. Dapatan kajian menunjukkan kompetensi 6C guru (min= 3.98,</p><p>SP= 0.487) dan kepimpinan guru (min= 4.18, SP= 0.456) berada pada tahap yang</p><p>tinggi. Analisis Korelasi Pearson menunjukkan kompetensi 6C mempunyai hubungan</p><p>yang kuat dengan kepimpinan guru iaitu (r= 0.852, p< 0.05). Analisis regresi linear</p><p>mendapati nilai ( r2= 0.727, p= 0.000, p< 0.05) yang membawa maksud 72.7% amalan</p><p>kepimpinan guru dipengaruhi oleh faktor kompetensi 6C manakala 27.3% amalan</p><p>kepimpinan guru dipengaruhi oleh faktor-faktor yang lain. Oleh itu, kajian ini</p><p>mendapati wujudnya pengaruh antara kompetensi 6C terhadap kepimpinan guru.</p><p>Implikasi kajian ini menunjukkan bahawa kompetensi guru perlu diperkasakan secara</p><p>berterusan untuk membangunkan kepimpinan guru yang mantap</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Nor Sharnida Daud
author_facet Nor Sharnida Daud
author_sort Nor Sharnida Daud
title Pengaruh Kompetensi 6C dalam Revolusi Perindustrian Keempat terhadap kepimpinan guru sekolah rendah TS25 di Daerah Marang Terengganu
title_short Pengaruh Kompetensi 6C dalam Revolusi Perindustrian Keempat terhadap kepimpinan guru sekolah rendah TS25 di Daerah Marang Terengganu
title_full Pengaruh Kompetensi 6C dalam Revolusi Perindustrian Keempat terhadap kepimpinan guru sekolah rendah TS25 di Daerah Marang Terengganu
title_fullStr Pengaruh Kompetensi 6C dalam Revolusi Perindustrian Keempat terhadap kepimpinan guru sekolah rendah TS25 di Daerah Marang Terengganu
title_full_unstemmed Pengaruh Kompetensi 6C dalam Revolusi Perindustrian Keempat terhadap kepimpinan guru sekolah rendah TS25 di Daerah Marang Terengganu
title_sort pengaruh kompetensi 6c dalam revolusi perindustrian keempat terhadap kepimpinan guru sekolah rendah ts25 di daerah marang terengganu
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
publishDate 2023
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10032
_version_ 1804890511208611840