Pendekatan didik hibur dalam pengajaran simpulan bahasa sekolah rendah

<p>Kajian ini bertujuan menganalisis pendekatan didik hibur dalam pengajaran simpulan</p><p>bahasa sekolah rendah. Objektif kajian terdiri daripada pertama mengenal pasti</p><p>pendekatan didik hibur yang digunakan guru dalam peng...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Norhafidah Hanapiah
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10033
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan menganalisis pendekatan didik hibur dalam pengajaran simpulan</p><p>bahasa sekolah rendah. Objektif kajian terdiri daripada pertama mengenal pasti</p><p>pendekatan didik hibur yang digunakan guru dalam pengajaran simpulan bahasa</p><p>terhadap murid sekolah rendah, objektif kedua menghuraikan cabaran yang dihadapi</p><p>guru ketika pelaksanaan pendekatan didik hibur dalam pengajaran simpulan bahasa</p><p>terhadap murid sekolah rendah dan objektif ketiga menjelaskan kefahaman murid</p><p>berkaitan topik simpulan bahasa berdasarkan Teori Relevans. Kajian bentuk kualitatif</p><p>ini melibatkan seorang guru mata pelajaran bahasa Melayu dan 12 orang murid tahun</p><p>lima disebuah sekolah rendah dalam negeri Selangor sebagai responden kajian. Data</p><p>kajian diperoleh melalui kaedah kepustakaan, pemerhatian, temu bual dan analisis</p><p>kandungan dokumen. Hasil analisis data kajian mendapati guru menggunakan</p><p>pendekatan didik hibur secara nyanyian, lakonan dan puisi untuk menjelaskan bentuk</p><p>dan maksud simpulan bahasa. Hasil kajian turut menunjukkan terdapat empat aspek</p><p>yang menjadi cabaran pelaksanaan pendekatan didik hibur di bilik darjah iaitu latihan</p><p>profesional, masa, bahan bantu mengajar dan murid. Hasil analisis dokumen pula</p><p>menunjukkan enam simpulan bahasa dianalisis berdasarkan Teori Relevans kerana</p><p>soalan tersebut berlaku pemilihan jawapan yang tidak tepat telah dilakukan oleh murid.</p><p>Implikasinya, pendekatan didik hibur yang diaplikasikan guru di bilik darjah</p><p>merupakan pendekatan yang sesuai untuk menyampaikan isi pelajaran pelajaran</p><p>tentang topik simpulan bahasa yang mengutamakan pengajaran menyeronokkan dan</p><p>penglibatan murid secara aktif terhadap aktiviti yang dilaksanakan di bilik darjah.</p>