Kesan penggunaan buku elektronik terhadap pencapaian elemen intonasi, ekspresi muka dan gaya penyampaian kemahiran bercerita dalam kalangan murid bahasa Tamil

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan e-buku cerita terhadap elemen intonasi,</p><p>ekspresi muka dan gaya penyampaian kemahiran bercerita kanak-kanak. Kajian</p><p>berbentuk kuantitatif ini dijalankan dalam kalangan murid...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Jivendra Pandian
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2023
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10035
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:<p>Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan e-buku cerita terhadap elemen intonasi,</p><p>ekspresi muka dan gaya penyampaian kemahiran bercerita kanak-kanak. Kajian</p><p>berbentuk kuantitatif ini dijalankan dalam kalangan murid sekolah jenis kebangsaan</p><p>Tamil (SJKT) tahap dua yang berumur antara 10 hingga 12 tahun. Kumpulan murid</p><p>sekolah dari dua buah sekolah jenis berkenaan yang berada di kawasan pedalaman di</p><p>negeri Johor telah terpilih dan dibahagikan kepada kumpulan kawalan seramai 30</p><p>orang murid dan kumpulan rawatan seramai 30 murid lagi. Data kuantitatif berbentuk</p><p>markah penilaian dikumpulkan melalui ujian bercerita pra dan ujian bercerita pasca.</p><p>Hasil ujian-T terhadap min ujian bercerita bagi kedua-dua kumpulan menunjukkan</p><p>terdapat peningkatan dalam kemahiran bercerita yang signifikan di dalam kumpulan</p><p>rawatan berbanding kumpulan kawalan p > 0.05. Tiga ujian-T turut dilakukan secara</p><p>khusus dan berasingan terhadap min markah intonasi, min markah ekspresi muka dan</p><p>min markah gaya persembahan masing-masing di antara kumpulan kawalan dan</p><p>rawatan. Didapati, ketiga-tiga hasil ujian-T turut menunjukkan peningkatan intonasi,</p><p>ekspresi muka dan gaya persembahan yang signifikan di dalam kumpulan rawatan</p><p>berbanding kumpulan kawalan p > 0.05.</p>