Kesan pengaplikasian peta alir terhadap pencapaian penulisan karangan naratif murid tahun lima

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan pengaplikasian peta alir terhadap penulisan</p><p>karangan naratif murid tahun lima. Reka bentuk kajian kuantitatif berdasarkan kaedah</p><p>kuasi eksperimen digunakan dalam kajian ini....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Siti Suraya Haris
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10040
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan pengaplikasian peta alir terhadap penulisan</p><p>karangan naratif murid tahun lima. Reka bentuk kajian kuantitatif berdasarkan kaedah</p><p>kuasi eksperimen digunakan dalam kajian ini. Kaedah kuasi eksperimen dilakukan</p><p>untuk mengenal pasti perbezaan pencapaian murid sebelum dan selepas rawatan. Kajian</p><p>ini dijalankan selama lapan minggu yang melibatkan 60 orang murid di sebuah Sekolah</p><p>Kebangsaan di daerah Wangsa Maju, Kuala Lumpur. Sampel murid terdiri daripada</p><p>kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Kumpulan rawatan terdiri daripada 30 orang</p><p>murid begitu juga dengan kumpulan kawalan. Praujian dan pascaujian dijalankan</p><p>terhadap kedua-dua kumpulan. Kumpulan rawatan diajar dengan menggunakan</p><p>aplikasi peta alir, manakala kumpulan kawalan diajar tanpa menggunakan peta alir.</p><p>Bagi mendapatkan data kesan pengaplikasian peta alir terhadap skor penulisan</p><p>karangan murid, analisis Ujian-t 2 Sampel Bersandar terhadap perbezaan skor min</p><p>pencapaian karangan digunakan. Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan</p><p>inferentif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pengaplikasian peta alir berupaya</p><p>meningkatkan tahap gred cemerlang karangan naratif murid dalam kumpulan rawatan</p><p>selepas intervensi peta alir dilaksanakan berbanding dengan kumpulan kawalan.</p><p>Dapatan juga menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan skor min</p><p>karangan naratif murid dalam kumpulan rawatan berbanding dengan kumpulan</p><p>kawalan yang tidak menggunakan pengaplikasian peta alir. Implikasi kajian</p><p>menunjukkan bahawa penggunaan peta alir dapat meningkatkan skor karangan</p><p>khususnya karangan naratif Bahasa Melayu peringkat sekolah rendah. Kesimpulannya,</p><p>peta alir boleh digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran karangan jenis naratif</p><p>peringkat sekolah rendah bagi meningkatkan tahap penulisan karangan murid.</p>