Kesan pengaplikasian peta alir terhadap pencapaian penulisan karangan naratif murid tahun lima

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan pengaplikasian peta alir terhadap penulisan</p><p>karangan naratif murid tahun lima. Reka bentuk kajian kuantitatif berdasarkan kaedah</p><p>kuasi eksperimen digunakan dalam kajian ini....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Siti Suraya Haris
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10040
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:10040
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Siti Suraya Haris
Kesan pengaplikasian peta alir terhadap pencapaian penulisan karangan naratif murid tahun lima
description <p>Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan pengaplikasian peta alir terhadap penulisan</p><p>karangan naratif murid tahun lima. Reka bentuk kajian kuantitatif berdasarkan kaedah</p><p>kuasi eksperimen digunakan dalam kajian ini. Kaedah kuasi eksperimen dilakukan</p><p>untuk mengenal pasti perbezaan pencapaian murid sebelum dan selepas rawatan. Kajian</p><p>ini dijalankan selama lapan minggu yang melibatkan 60 orang murid di sebuah Sekolah</p><p>Kebangsaan di daerah Wangsa Maju, Kuala Lumpur. Sampel murid terdiri daripada</p><p>kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Kumpulan rawatan terdiri daripada 30 orang</p><p>murid begitu juga dengan kumpulan kawalan. Praujian dan pascaujian dijalankan</p><p>terhadap kedua-dua kumpulan. Kumpulan rawatan diajar dengan menggunakan</p><p>aplikasi peta alir, manakala kumpulan kawalan diajar tanpa menggunakan peta alir.</p><p>Bagi mendapatkan data kesan pengaplikasian peta alir terhadap skor penulisan</p><p>karangan murid, analisis Ujian-t 2 Sampel Bersandar terhadap perbezaan skor min</p><p>pencapaian karangan digunakan. Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan</p><p>inferentif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pengaplikasian peta alir berupaya</p><p>meningkatkan tahap gred cemerlang karangan naratif murid dalam kumpulan rawatan</p><p>selepas intervensi peta alir dilaksanakan berbanding dengan kumpulan kawalan.</p><p>Dapatan juga menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan skor min</p><p>karangan naratif murid dalam kumpulan rawatan berbanding dengan kumpulan</p><p>kawalan yang tidak menggunakan pengaplikasian peta alir. Implikasi kajian</p><p>menunjukkan bahawa penggunaan peta alir dapat meningkatkan skor karangan</p><p>khususnya karangan naratif Bahasa Melayu peringkat sekolah rendah. Kesimpulannya,</p><p>peta alir boleh digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran karangan jenis naratif</p><p>peringkat sekolah rendah bagi meningkatkan tahap penulisan karangan murid.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Siti Suraya Haris
author_facet Siti Suraya Haris
author_sort Siti Suraya Haris
title Kesan pengaplikasian peta alir terhadap pencapaian penulisan karangan naratif murid tahun lima
title_short Kesan pengaplikasian peta alir terhadap pencapaian penulisan karangan naratif murid tahun lima
title_full Kesan pengaplikasian peta alir terhadap pencapaian penulisan karangan naratif murid tahun lima
title_fullStr Kesan pengaplikasian peta alir terhadap pencapaian penulisan karangan naratif murid tahun lima
title_full_unstemmed Kesan pengaplikasian peta alir terhadap pencapaian penulisan karangan naratif murid tahun lima
title_sort kesan pengaplikasian peta alir terhadap pencapaian penulisan karangan naratif murid tahun lima
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Bahasa dan Komunikasi
publishDate 2023
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10040
_version_ 1804890513118068736
spelling oai:ir.upsi.edu.my:100402024-04-17 Kesan pengaplikasian peta alir terhadap pencapaian penulisan karangan naratif murid tahun lima 2023 Siti Suraya Haris LB Theory and practice of education <p>Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan pengaplikasian peta alir terhadap penulisan</p><p>karangan naratif murid tahun lima. Reka bentuk kajian kuantitatif berdasarkan kaedah</p><p>kuasi eksperimen digunakan dalam kajian ini. Kaedah kuasi eksperimen dilakukan</p><p>untuk mengenal pasti perbezaan pencapaian murid sebelum dan selepas rawatan. Kajian</p><p>ini dijalankan selama lapan minggu yang melibatkan 60 orang murid di sebuah Sekolah</p><p>Kebangsaan di daerah Wangsa Maju, Kuala Lumpur. Sampel murid terdiri daripada</p><p>kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Kumpulan rawatan terdiri daripada 30 orang</p><p>murid begitu juga dengan kumpulan kawalan. Praujian dan pascaujian dijalankan</p><p>terhadap kedua-dua kumpulan. Kumpulan rawatan diajar dengan menggunakan</p><p>aplikasi peta alir, manakala kumpulan kawalan diajar tanpa menggunakan peta alir.</p><p>Bagi mendapatkan data kesan pengaplikasian peta alir terhadap skor penulisan</p><p>karangan murid, analisis Ujian-t 2 Sampel Bersandar terhadap perbezaan skor min</p><p>pencapaian karangan digunakan. Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan</p><p>inferentif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pengaplikasian peta alir berupaya</p><p>meningkatkan tahap gred cemerlang karangan naratif murid dalam kumpulan rawatan</p><p>selepas intervensi peta alir dilaksanakan berbanding dengan kumpulan kawalan.</p><p>Dapatan juga menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan skor min</p><p>karangan naratif murid dalam kumpulan rawatan berbanding dengan kumpulan</p><p>kawalan yang tidak menggunakan pengaplikasian peta alir. Implikasi kajian</p><p>menunjukkan bahawa penggunaan peta alir dapat meningkatkan skor karangan</p><p>khususnya karangan naratif Bahasa Melayu peringkat sekolah rendah. Kesimpulannya,</p><p>peta alir boleh digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran karangan jenis naratif</p><p>peringkat sekolah rendah bagi meningkatkan tahap penulisan karangan murid.</p> 2023 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10040 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10040 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Bahasa dan Komunikasi <p>Abd Fatah Hasan. (2003). Penggunaan Minda Secara Optimum dalam Pembelajaran. Pahang: PTS Publications & Distributors.</p><p>Abd. Aziz Abd. Talib (2000) Pedagogi Bahasa Melayu: Prinsip, Kaedah dan Teknik. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.</p><p>Abdul Matiin Kassim (2017). Kesan Mozart dan teknik PCRPP dalam pembelajaran penulisan karangan naratif. Pendeta: Journal of Malay Language, Education and Literature, 7,1-8.</p><p>Abdul Rasid Jamian, Shamsudin Othman, Azhar Md Sabil & Juanes Masamin (2016). Kesediaan guru dalam pelaksanaan kemahiran berfikir terhadap pengajaran penulisan karangan murid bukan Melayu. Pendeta: Journal of Malay Language, Education and Literature, 7,1-8.</p><p>Abdul Rasid Jamian. (2011). Permasalahan kemahiran membaca dan menulis Bahasa Melayu murid-murid sekolah rendah di luar bandar. Jurnal Pendidikan Melayu. (1), 1-12.</p><p>Adenan Ayob, & Khairuddin Mohamad (2012). Kaedah Pengajaran Bahasa Melayu. Selangor: Oxford Fajar Sdn. Bhd.</p><p>Ahmad Mahdzan Ayob. (2005). Kaedah penyelidikan sosioekonomi. Edisi Ketiga. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p>Alias Baba. (1999). Statistik penyelidikan dalam pendidikan dan sains sosial. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p>Alizah Lambri, & Zamri Mahamood (2019). Penggunaan alat bantu mengajar dalam pengajaran Bahasa Melayu menggunakan pendekatan pembelajaran berpusatkan pelajar. International Journal of Education, Psychology and Counseling, 4(33), 78-94. DOI: 10.35631/IJEPC.433007</p><p>Anthony Aloysius Akup & Yahya Othman. 2017. Keberkesanan peta pemikiran dalam meningkatkan kemhiran menulis esei Bahasa Melayu dalam kalangan pelajar Tingkatan 6. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu 7(1):44-45.</p><p>Ary, D., Jacobs. L. C., & Sorensen, C. (2010). Introduction to research in education (8th ed). California: Wadsworth.</p><p>Azizee Amin & Muna Ruzanna Wan Mohammad. 2018. Teknik Grafik dalam penulisan karangan naratif murid tahun 4. Seminar Pendidikan transdisiplin (STEd 2018): 623-634. Bangi: FakultiPendidikan, university Kebangsaan Malaysia.</p><p>Charles Muling Libau & Ying-Leh Ling (2020). Peranan bahan bantu mengajar dan persekitaran maklum alas dalam meningkatkan kualiti pembelajaran pelajar. Kertas kerja National Research Innovation Conference (NRICon 2020), Kuching, Sarawak.</p><p>Che Zanariah Che Hassan & Fadzilah Abd Rahman. (2011). Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran kemahiran menulis di sekolah rendah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 1(1), 1-12.</p><p>Chew Fong Peng & Nur Juliana Masingan Abdullah (2021)Pengetahuan, Sikap dan Kesediaan Pelajar Terhadap Kemahiran Berfikir Aras Tinggi dalam Kemahiran Menulis PENDETA Journal of Malay Language, Education and Literature Jilid 12 No.2, 2021 / ISSN 1823-6812 (29-43</p><p>Haliza Hamzah dan Joy N. Samuel. (2010). Perkembangan kanak-kanak. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.</p><p>Hamdan, Abdul Rahim and Mohd Yasin, Hayazi (2010) Penggunaan Alat Bantu Mengajar (ABM) Di Kalangan Guru-Guru Teknikal Di Sekolah Menengah Teknik Daerah Johor Bahru, Johor. Penggunaan Alat Bantu Mengajar (ABM) Di Kalangan Guru-Guru Teknikal Di Sekolah Menengah Teknik Daerah Johor Bahru, Johor pp. 1-8. (Unpublished)</p><p>Hamidah Yusof, Jamal Yunus & Khalip Musa. (2015). Kaedah penyelidikan pengurusan pendidikan. Edisi Ketiga. Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p>Hichie (2006). An examination of student performance after two years of thinking map implementation in three Tennessee school. Tesis Sarjana Pendidikan yang tidak diterbitkan. faculty of the Department of Educational Leadership and Policy Analysis East Tennessee State University</p><p>Hyerle, D. & Yeager, C. (2007). A Language for learning: Thinking maps incorporated. NorthCarolina; Thinking Maps. Inc.</p><p>Indah Eyah Abu Samah. (2012). Menilai keberkesanan teknik sumbang saran terhadap pencapaian kemahiran menulis karangan murid tingkatan empat. Tesis sarjana yang tidak diterbitkan. Universiti Putra Malaysia.</p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia (2021). Laporan Analisis Keputusan Peperiksaan Sijil pelajaran Malaysia (SPM) 2020. https://www.moe.gov.my/en/muat-turun/laporan-dan-statistik/lp/4375-laporan-analisis-keputusan-spm-2020/file.</p><p>Khairuddin Ahmad. (2011). Keberkesanan Kaedah Peta Konsep terhadap Pencapaian, Sikap dan Kemahiran Memahami Kronologi dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Empat. Tesis Sarjana Pendidikan yang tidak diterbitkan. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p>Laporan Analisis Peperiksaan Pertengahan Tahun bagi Penulisan Tahun Lima 2019.</p><p>Looi Kuang Siang. (2012). Penggunaan peta minda dalam meningkatkan kefahaman dan ingatan murid tahun 4 dalam subjek Sains. Seminar Penyelidikan Tindakan. IPG Kampus Batu Lintang.</p><p>Mahzan Arshad. (2003). Pendidikan literasi bahasa Melayu: Satu pendekatan bersepadu. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.</p><p>Mariam Md. Saad. (2011). Pengajaran kemahiran penulisan karangan naratif bahasa Melayu menggunakan kaedah kata tanya. Tesis sarjana yang tidak diterbitkan, Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p>Mohd Majid Konting. (2009). Kaedah penyelidikan pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa & Pustaka.</p><p>Morrison Jement Anak Jonathan Kibing (2010). Kesan peta minda dalam meningkatkan kemahiran mengenal pasti isi utama dan isi huraian karangan Bahasa Melayu murid tahun lima. Prosiding seminar penyelidikan tindakan tahun 2010. IPG KBL, (BM Pendidikan Rendah), 211-223. Sarawak: Institut Pendidikan Guru Kampus Batu Lintang.</p><p>Muhamad Sidek Said, Mohamad Ab Kadir & Mohamad Sabri Awang Hitam. 2013. Penilaian Pelaksanaan Program i-Think: Satu Pengenalan.</p><p>Muhammad Sidek Said & Ahamad Rahim. (2012). Transformasi pengajaran dan pembelajaran inovatif melalui thinking maps. Kertas kerja dibentangkan di Seminar Penyelidikan pendidikan antarabangsa Malaysia-Indonesia (Malindo), IPGKIK, Kuala Lumpur, 19-21 Nov 2012.</p><p>Noor Hidayu Mohd Rahim & Yahya Othman. (2016). Keberkesanan Peta Bulatan dan Peta Alir dalam Meningkatkan Penguasaan Menulis Karangan Naratif Murid-Murid Cina (Effectiveness Circle and Flow Mapping in Increasing of Narrative Essay Writing of Chinese Pupils). Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu 6(2), 68-77.</p><p>Nor Azimah Ariffin & Dahlia Janan. (2017) Keberkesanan kaedah pengajaran bersama dalam meningkatkan pencapaian penulisan karangan murid tingkatan 4. Jurnal Pendeta, 8, 59-65.</p><p>Nora Azian Nahar (2020). Penguasaan kemahiran membaca dan menulis Bahasa Melayu dalam kalangan murid bukan penutur natif di Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK). Issues in Language Studies, 9(1), 107-123.</p><p>Norfarahin Izzati & Tengku Zawawi. (2014). Penggunaan Peta Alir i-Think dan Kit Pat-Pat Kup dalam Membantu Murid Menguasai Kemahiran Mengukur Perimeter Gabungan Bentuk Dua Dimensi. Penyelidikan Tindakan PISMP 20141.2 (2014).</p><p>Norhiza Fadila, Zamri Mahamod & Wan Muna Ruzanna Wan Mohamad (2016). Kompetensi, sikap dan penggunaan aplikasi web 2.0 sebagai bahan bantu mengajar dalam kalangan guru Bahasa Melayu sekolah rendah, Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 6 (2), 52-58.</p><p>Norliza Abdullah, Zulkifli Osman, & Abdul Munir Ismail (2021). Kesan penggunaan peta pemikiran terhadap pengajaran penulisan karangan murid Tahun Lima. MANU, 32(1), 1-17.</p><p>Norliza Abdullah. (2018). Kesan pendekatan kemahiran berfikir aras tinggi terhadap skor penulisan karangan murid. Tesis sarjana yang tidak diterbitkan, Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p>Nurhafizah binti Zaidi, Roslinda binti Rosli & Mohamed Yusoff bin Mohd. Nor. (2016) Aplikasi Peta Pemikiran I-Think dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran Matematik. Tesis sarjana yang tidak diterbitkan. Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p>Nurul Aisyah Abdullah, Zamri Mahamod & Nor Azwa Hanom Nor Shaid. (2016). Faktor-faktor yang mempengaruhi penulisan karangan Bahasa Melayu pelajar sekolah menengah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu 6 (2), 1-9.</p><p>Omardin Ashaari. (2011). Pengajaran kreatif pembelajaran aktif. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p>Pusat Perkembangan Kurikulum. (2003). Huraian Sukatan Pelajaran Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah Bahasa Melayu Tahun 5. Kuala Lumpur: Kementerian Pendidikan Malaysia.</p><p>Rohaida Yusof & Zamri Mahamod. (2015). Keberkesanan Peta Pemikiran (I Think) dalam Meningkatkan Pencapaian Penulisan Bahasa Melayu Murid Tahun 6 (The Effectiveness of i-Think to Improve the Achievement Writing in Malay Language among Year 6 Students). Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 5(2), 3137.</p><p>Rohani Ismail, Faridah Taib, Rose Ghani, Mastura Ahmad & Suhaila Abdul Rauf (2019). Konsep PADI dalam Penulisan Karangan Naratif. https://www.scribd.com/document/374531315/45-Rohani-Ismail-Konsep-PADI-Dalam-Penulisan-Karangan-Naratif diakses pada 12 Ogos 2019.</p><p>Rozita Radhiah Said & Abdul Rashid Jamian. (2012). Amalan pengajaran karangan guru cemerlang di dalam bilik darjah: Kajian satu kes pelbagai lokasi. Asia Pasific Journal of Educators and Education, Vol.27, 57-68, 2012.</p><p>Savich. (2009). Improving critical thinking skills in history. Networks online Journal, 11:118.</p><p>Shahabuddin Hashim & Rohizani Yaakub (2014). Psikologi pembelajaran dan personaliti. Bentong: PTS Publications & Distributors Sdn. Bhd.</p><p>Shahlan Surat, Shalinawati Ramli. & Semah Rahman. (2013). Sumbangan elemen metakognitif terhadap pencapaian penulisan karangan. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu MyLEJ, Vol.3, Bil.2 (Nv.2013):79-91</p><p>Sharifah Nor Puteh (2012). Keperihatinan guru Bahasa Melayu dalam melaksanakan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 2(2): 19-31.</p><p>Sidek Mohd Noah (2003). Reka bentuk penyelidikan: falsafah, teori dan praktis: sebuah buku mesra pengguna. Penerbit Universiti Putra Malaysia.</p><p>Siti Zabidah Mohamed. (2006). Kesan pendekatan penyebatian kemahiran berfikir kreatif dalam pengajaran karangan deskriptif dan karangan imaginatif dalam kalangan pelajar tingkatan 4. Tesis Doktor Falsafah. Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan, Universiti Sains Malaysia.</p><p>Tengku Fairuse Tengku Hassan. (2015). Tahap kemahiran guru bahasa melayu dalam menerapkan amalan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) semasa pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Kertas Projek Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p>Tuan Jah Tuan Yusof. & Faridah Nazir. (2011). Pengajaran Kemahiran Bahasa Melayu. Puchong: Penerbit Multimedia.</p><p>Tuan Jah Tuan Yusof. (2011). Kaedah Pengajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah. Puchong: Penerbit Multimedia.</p><p>Wong Pui Chze. 2009. Penggunaan Peta Minda dalam Meningkatkan Prestasi Penulisan Karangan Naratif Bahasa Cina dalam Kalangan Pelajar Tahun Lima Sekolah Jenis Kebangsaan. Prosiding Seminar Penyelidikan IPGM Kuaters Batu Lintang.</p><p>Yahya Othman & Azmey Hj. Othman. (2012). Keberkesanan penggunaan peta minda dalam pengajaran dan pembelajaran karangan argumentatif di sebuah menengah Arab di Negara brunei Darussalam. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 2, 3245.</p><p>Yusfaiza Yusuff & Mohd Isha Awang. 20120. Aplikasi pembelajaran jigsaw ii dalam pengajaran penulisan bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 2(2) :62-7 (baiki)</p><p>Zamri Mahamod (2014). Inovasi P&P dalam Pendidikan Bahasa Melayu. Cetakan Ketiga. Tanjung Malim Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p>Zuraini Jusoh & Abdul Rasid Jamian. (2014). Kesan bercerita terhadap pencapaian penulisan karangan naratif bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 4,11-18.</p><p></p>