Keberkesanan modul DialogKopitiam terhadap pencapaian kemahiran lisan dan motivasi dalam Bahasa Cina Sekolah Kebangsaan

<p>Kajian ini bertujuan untuk membangunkan dan menilai keberkesanan Modul</p><p>DialogKopitiam terhadap kemahiran mendengar dan bertutur serta motivasi</p><p>pembelajaran Bahasa Cina Sekolah Kebangsaan (BCSK) dalam kalangan murid...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Chuah, Kee Ping
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10080
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk membangunkan dan menilai keberkesanan Modul</p><p>DialogKopitiam terhadap kemahiran mendengar dan bertutur serta motivasi</p><p>pembelajaran Bahasa Cina Sekolah Kebangsaan (BCSK) dalam kalangan murid Tahun</p><p>Empat. Modul DialogKopitiam yang dibangunkan adalah berdasarkan Model Morrison,</p><p>Ross, Kalman dan Kemp (MRKK) 2013. Kajian kuasi eksperimen dengan reka bentuk</p><p>ujian pra dan ujian pasca telah dijalankan untuk menilai keberkesanan Modul</p><p>DialogKopitiam terhadap pencapaian dan motivasi. Instrumen yang digunakan ialah</p><p>Ujian Pencapaian Mendengar (UPD), Ujian Pencapaian Bertutur (UPB), dan Soal</p><p>Selidik Sistem Motivasi Kendiri B2 (Second Language Motivational Self System,</p><p>L2MSS). Keputusan ujian-t menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dalam</p><p>pencapaian dalam UPD dan UPB. Manakala, keputusan MANOVA pengukuran</p><p>berulang menunjukkan komponen Ideal Bahasa Kedua Kendiri (Ideal L2 Self, IL2S),</p><p>Keperluan Bahasa Kedua Kendiri (Ought to L2 Self, OL2S) dan Pengalaman</p><p>Pembelajaran Bahasa Kedua (L2 Learning Experience, L2LE) dalam L2MSS</p><p>meningkat dengan signifikan daripada ujian pra ke ujian pasca. Kesimpulannya, Modul</p><p>DialogKopitiam berupaya meningkatkan kemahiran mendengar dan bertutur serta</p><p>motivasi dalam pembelajaran BCSK. Dapatan ini memberi implikasi bahawa</p><p>pendekatan dan strategi yang berkesan boleh diintegrasikan dalam pengajaran dan</p><p>pembelajaran bagi meningkatkan pembelajaran BCSK.</p>